Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Liker ikke verden/mennesker.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

eg er ein gutt på 15 år om har eit eller anna depresjons/facepalm problem.

vurderer nesten og så til psykolog eller begynne og drikke "sterkt".

 

vel for og begynne så har eg ett normalt liv, spiller mye data, leser artikler og er ofte ute på tur.

har også mange venner så er ingen depresjon der, bare liker best og være aleine.

men sånn seriøst min generasjon og eldre er til og ville ta selvmord av (ta det med ro vil ikkje gjere det) men seriøst alle er så "derp" og irriterende. INGEN klarer og halde kjeft eller skjerpe seg over noke som helst. og de "fleste" eg kjenner er bare en gjeng rasister som ikkje skjønner seg på noke. men en ting alle er det er att alle er kjedelige.

der vet eg ikkje om det er meg som er problemet eller dei.

men for og sei de sånn de fleste jevnaldrene er så forbanna kjedelig og uengasjert att eg lurer på om demokratiet vil overleve. seriøst folk kan jo ikkje navn på forskjellige store idelogier eingang. folk tror til og med att islam er ett land...

 

er det noe, noe i det hele tatt eg kan gjør som stanser meg fra og ville slå livskiten ut av folk og be dei dra opp boksa og se på nyhetene! ?

 

vil gjerne tilføye att eg prøver og være positiv så godt som mulig...

eneste eg har finni ut som er noe til hjelp er og gjemme meg, gjemme meg fra mennesker og verden. men den finner meg altidd igjen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo starte med å finne deg noen andre venner som ikke er rasister og "dumme".

 

Hvis man er på skolen og har energi så har man energi, da gidder man ikke å være rolige og stille fordi du har lyst til å slappe av.

 

Hvis du har lyst til å diskutere politik og slikt så går du ikke til de som er rasister og uengasjerte i politik, gå til de som er engasjerte eller har litt peiling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratulerer med å ha gjort noen akk så sanne eksistensielle erkjennelser. Det er desverre ikke noe returrett på dem.

 

Du kan jo trøste deg med at du ikke er den eneste i den klubben.

 

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

- Albert Einstein

 

Men seriøst. Snakk heller men en psykolog enn tomflasken, og finn deg et miljø med noen som bruker hjernen hvor du føler intelligensen din og verdensanskuelsen kommer til sin rett. Du er en fantastisk ressusj, så ikke la flaska ta deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

jau, skal bli godt og komme seg unna denne plassen, for her er det ikkje et menneske som ikkje er slik eg beskriver. BTW eg har faktisk meire tro på flaska fordi psykologen er ett menneske...

 

og william det med energi er ikkje problemet men ting som for eks, under en tentamen klarer virkelig ikkje folk og skjerpe seg, dei kommer sikkert ikkje til og klare det på eksamen i morgo heller..

 

Så du blir deprimert av at folk rundt deg er dumme? :ermm:

 

ja det og mangel på engasjemang og seriøsitet... når du hører ting som "bæsjer neger kvitt" og "islam er ett land" blir man ekstremt skuffet...

Lenke til kommentar

dette foregår i timene også blir irritert av det og, egentlig hele friminutt ordinga er en stor skuffelse. den er laga slik att barna/ungdommen skal få ut energi for og gjere seg klar til neste time. forda og oppnå mere ro i klassen. men det er jo stikk motsatt folk bruker energi i timene og sitter ute og snakker i friminutta (selvom det er noen ganger hyggelig) men da er jo hele poenget borte...

 

tror eg heller ville ha bli kvitt hele friminutt greia det har jo ingen funksjon uansett. heller slutte tidligere så man blir kommer seg unna faenskapet!

Lenke til kommentar

Tviler på at alle rundt deg er slik som du beskriver dem, sjangsen er større for at det bare er din vennekrets som er slik.

 

Bruk litt tid på å bli kjent med nye folk som kanskje ikke er en typisk "jockie" så skal du se, det finnes enda håp der ute.

Endret av Chewbaca
Lenke til kommentar

Du er 15 år, det er vanlig at folk er sånn. Og noen kommer til å være på samme måten lenge.

 

Det jeg ikke skjønner er at det gjør deg deprimert. Det har ikke noe med deg å gjøre og jeg kan ikke tro at ALLE er sånn.

 

nei du har rett alle er ikkje sånn WilliamMJ er ikkje sånn og mange andre det er en overdrivelse for og få frem mitt poeng. men eg klarer ikkje og finne en annen grunn til min depresjon.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du er deprimert er ikke fordi folk er dumme. Det er fordi du tolker det negativt. Heldigvis er dette ting en psykolog kan fikse opp i, fordi vedkommende har utdannelse og mye erfaring med å behandle slike negative tankemønstre.

veit eg er negativ har sjølvinnsikt, men forsatt roer meg ikkje bare med det du skriver...

og en annen ting det er forbanna vanskelig og være posetiv, kan et forbilde av meg sin død ha noe med dette og gjøre?

Lenke til kommentar

veit eg er negativ har sjølvinnsikt, men forsatt roer meg ikkje bare med det du skriver...

og en annen ting det er forbanna vanskelig og være posetiv, kan et forbilde av meg sin død ha noe med dette og gjøre?

 

Det beroliger deg ikke fordi du ikke tenker positivt :)

Man blir ikke positiv på én dag. Har man negative tanker som sitter "dypt", tar dette lengre tid å fikse enn "overfladiske" negative tanker.

 

Du kan lese selvhjelpsbøker eller gå til psykolog. Har du god og enkel tilgang på sistnevnte, ville jeg dratt dit. Hvis du vil lese en bok, kan jeg anbefale Tenk deg glad eller Feeling good(engelsk) av David Burns. Boken illustrerer teknikker for å bryte ned kognitive forvrengninger(feilaktige oppfatninger/tolkninger om verden, cognitive distortions på engelsk), som er grunnen til issues og depresjoner. Evnt søk på Triple Column Technique.

Lenke til kommentar

veit eg er negativ har sjølvinnsikt, men forsatt roer meg ikkje bare med det du skriver...

og en annen ting det er forbanna vanskelig og være posetiv, kan et forbilde av meg sin død ha noe med dette og gjøre?

 

Det beroliger deg ikke fordi du ikke tenker positivt :)

Man blir ikke positiv på én dag. Har man negative tanker som sitter "dypt", tar dette lengre tid å fikse enn "overfladiske" negative tanker.

 

Du kan lese selvhjelpsbøker eller gå til psykolog. Har du god og enkel tilgang på sistnevnte, ville jeg dratt dit. Hvis du vil lese en bok, kan jeg anbefale Tenk deg glad eller Feeling good(engelsk) av David Burns. Boken illustrerer teknikker for å bryte ned kognitive forvrengninger(feilaktige oppfatninger/tolkninger om verden, cognitive distortions på engelsk), som er grunnen til issues og depresjoner. Evnt søk på Triple Column Technique.

 

har ikkje lett tilgang til psykolog men kan prøve.

og sånna bøker tror eg att er rett og slett hjernevasking som stanser "det og tenkte selv". men kan gi det ein sjanse som en test på og bli positiv og optimistisk...

Lenke til kommentar

Du er nok litt heldigere enn meg, som ikke har blitt mobbet enda, for jeg ble mobbet for likedann oppførsel. Mye er likt iallefall. Jeg jeg kom godt ut av det. Ligge lavt i 9ende og 10 ende. Så kan du heller blomstre på VGS, der er det mange flere som har fått opp øynene. Og senere i livet så vil du merke at folk setter pris på en som er såpass oppegående i tankene som deg.

 

og ja, jeg og hater for det meste folk. Mulig jeg tenker kortsiktig noenganger selv, men det er mange mil lenger enn hva andre får til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tough love:

 

Gratulerer, du føler deg nesten helt likt som milliarder av andre 15åringer har gjort før deg. Har selv vært i lignende baner, det samme har flere av mine venner. Det er akseptabelt å være sånn når du er 15, men dette er noe du må prøve å riste av deg når du blir eldre. Utrolig fornærmende med sånne pessimistiske mennesker som tror at de klarer å "se" hele verden. Alle andre er liksom bare hjernedøde aper som ikke skjønner ironien i vårt hjernevaskede samfunn, du derimot, you got it all figured out. Skjerp deg, eller så kan du fort ende opp helt alene. Mange triste tråder å lese her på forumet om folk som ikke har noen venner i det hele tatt. Å reise vekk kan nok være lurt, men i min personlige erfaring hjelper det bare innenfor rimelighetens grenser; Mennesker er fortsatt mennesker...

 

Hvis du vil gjøre noe nyttig med tiden din så les "the catcher in the rye" av Jerome David "J. D." Salinger. Tror virkelig at den kan ha stor betydning på livet ditt og at du kommer til å kjenne deg mye igjen. Anbefaler det på det sterkeste. Hjalp mye for meg i vertfall.

 

 

God bedring :)

 

Edit: Så klart skal du ikke tvinge deg til å være sammen med folk du ikke liker. Var ikke mening å være så veldig overlegen i innlegget mitt, litt av poenget var bare at det er maange som har følt det sånn før deg og at det kan være lurt å prøve å se det positive i mennesker. De andre er like mye vert som deg vet du, ingen som er bedre enn andre :) Bare den måten du beskriver hvordan ting er, virker så utrolig kjent for meg, men du er så klart et eget ungt individ som skal utforske verden og få dine egne erfaringer. Kaotisk tid du er i, det blir som regel bedre. Stå på!

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...