Gå til innhold

[Løst] Hjemmeområde uten domene?


Anbefalte innlegg

Hei sitter å jobber med en fagprøve oppgave der en av delene består i å sette opp en server og en stasjonær maskin. Den stasjonære skal brukes av 3-4 brukere, hver bruker skal ha privat hjemme område på serveren men de skal også ha tilgang til ett felles hjemme område.

Har egentlig ikke satt opp hjemme områder til brukere før så spørsmålet mitt er: kan jeg lage lokale brukere på stasjonær maskinen og så linke til hjemmeområder på serveren eller må brukerne inn i ett domene på serveren?

 

Har prøvd å søkt litt rundt omkring og har ikke funnet noen grundige svar på dette.

 

Føler jeg blir litt stresset av denne delen av oppgaven så hjelp hadde vært fint å få :)

 

PS. kan hende denne tråden er feilplassert så jeg beklager visst dette er tilfelle :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal ha et domene så må du isåfall opprette konto for hver bruker på serveren, deretter må områdene manuelt mappes opp når brukeren logger på den stasjonære (eventuelt et skript med brukernavn og passord i klartekst for mapping).

 

Men hvis det er snakk om en fagprøve så er det merkelig om du ikke skal benytte et domene. Er det noen spesiell grunn til det?

 

Med domene kan du mappe opp hjemmeområder på brukerobjektet i AD.

Lenke til kommentar

For det første ville jeg da begynt å lese om Servere og forskjellige services/roller etc.

Du burde sette opp serveren som dns server, print server etc, og installere Active Directory.

I active directory er det ganske lett og administrere brukere, og å mappe opp hjemmeområder etc.

 

Det at du nå har fagprøve og aldri har vært borti dette syns jeg er merkelig..

 

Edit: Fagprøven skal jo være aktuell med det stoffet du har holdt på med som lærling?

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Litt pinlig nå som jeg fikk tilgang til serveren jeg skal bruke, det er allerede opprettet domene så nå blir det en enkel sak å opprette brukere/mapper og mappe opp homefoldere :)

Skal virkelig lese og jobbe mere med dette siden det er noe jeg må kunne i frammtiden.

Du har rett Ole A, fagprøven er aktuell, var viss bare jeg som unødvendig stresset i forkant.

 

Tusen takk for all hjelpa, har vært ekstremt nyttig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...