Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ELEKTRIKER EKSAMEN 2012


Anbefalte innlegg

Tema/situasjonsbeskriving

 

Du er tilsett i eit installasjonsfirma som har fått i oppdrag å oppgradere det elektriske anlegget

i eit næringsbygg. Bygget består av ein underetasje og tre etasjar og eit tilbygg på taket der

ventilasjonsanlegget er plassert. Kvar etasje har takhøgde på ca. 2,80 m. Det er underetasjen

og 1.etasje som skal byggjast om og moderniserast. Eigaren er oppteken av at bygget skal stå

fram som eit energieffektivt bygg.

 

Du skal vere med på å planleggje, installere, setje i drift og

dokumentere blant anna:

• Modernisering av ventilasjonsanlegget

• Energieffektive lys og varmeanlegg

• Nye data- og elektronikksystem

 

Bygget er tilknytt eit TN 230/400 V fordelingssystem. Hovudfordeling er i underetasjen med

underfordeling i kvar etasje. Underetasjen er tenkt brukt til lager og verkstad. 1. etasje er tenkt

brukt som kontorlokale.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Hva får dere ut av dette? Noen Tips???

Legger ved link til forberedelseheftet

 

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/V12/Forberedelsedeler/29_Mai/ELE3002_Vg3_elektrikerfaget_forb_V12.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har også fått denne oppgaven og det villet vært greit hvis flere av oss brukere her hadde klart å samarbeide i dag om denne oppgaven for å klare å få mest mulig ut av den.

 

Det første jeg hvertfall tenkte anggående denne oppgaven var at den er perfekt til en KNX system. Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Tema/situasjonsbeskriving

 

Du er tilsett i eit installasjonsfirma som har fått i oppdrag å oppgradere det elektriske anlegget

i eit næringsbygg. Bygget består av ein underetasje og tre etasjar og eit tilbygg på taket der

ventilasjonsanlegget er plassert. Kvar etasje har takhøgde på ca. 2,80 m. Det er underetasjen

og 1.etasje som skal byggjast om og moderniserast. Eigaren er oppteken av at bygget skal stå

fram som eit energieffektivt bygg.

 

Du skal vere med på å planleggje, installere, setje i drift og

dokumentere blant anna:

• Modernisering av ventilasjonsanlegget

• Energieffektive lys og varmeanlegg

• Nye data- og elektronikksystem

 

Bygget er tilknytt eit TN 230/400 V fordelingssystem. Hovudfordeling er i underetasjen med

underfordeling i kvar etasje. Underetasjen er tenkt brukt til lager og verkstad. 1. etasje er tenkt

brukt som kontorlokale.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Hva får dere ut av dette? Noen Tips???

Legger ved link til forberedelseheftet

 

http://www.udir.no/U...et_forb_V12.pdf

Har ikke sett så mye på forberedelsen enda, men jobber litt med den nå. Satser på å laste opp forslag til forberedelsen senere.

 

håper andre også vil laste opp det de har jobbet med i dag slik at vi kan få litt inspirasjon fra hverandre

Lenke til kommentar

Følger med på tråden. For å komme til det som er viktig:

 

Her er det bare underetasje og 1. etg som skal bygges om og moderniseres.

 

Hva tenker dere om hovedtavle og underfordeling? Vil anta at hovedtavlen fremdeles skal stå, ettersom de resterende etg. fremdeles trenger strøm. Da blir det kanskje aktuelt å sjekke at effektbryter er stor nok i hovedtavle.

 

Hva med evt. overspenningsvern? Det skal monteres så nærme hovedjordskinnen som mulig.

 

Det store spørsmålet blir; hvilket regelverk skal man gå ut i fra? NEK 2010?

Lenke til kommentar

Begge fordelingene skal vel stå

Vil tro effektbryteren er stor nok til å kunne utvide litt i underfordelingen 1. etasje

 

Man vil jo gjøre store inngrep i installasjonen her, så da blir det NEK 2010 vi må gå ut i fra

 

Ikke utenkelig det, nei...

 

Jeg vil si at det er et godt forslag å legge himling i 1. etg, ettersom takhøyden er 280. Hvis man senker takhøyden til 240, har man 40 cm fra himling opp til tak.

 

Skal man ha mer enn 16 A kurs må man også installere ny brannvarsler over himling. Da er det nok 15 m regelen som gjelder.

Ellers må vi også tenke på at kjøkkenet skal ha komfyrvakt etter NEK 2010. (1.etg). Det er også heis i bygget, og vi må vel anta at den skal bestå.

 

Men når det gjelder ventilasjonsanlegget; hvilke konkrete spørsmål tror dere vi får? Kanskje vi må samkjøre vent. med lys-styringen?

 

I følge Covent kan man også sette inn roterende varmegjenvinnere og ha en årlig besparelse på ca. 20.000 kr. Men er det noe vi som elektrikere skal ta stilling til? Tenker kanskje vi får spørsmål om aggregatet bør byttes ut...

 

Er det forresten noen som har noen gode linker med tanke på fordelingsanlegg i kontorbygg? Hadde vært fint å se en skisse på dette...

Lenke til kommentar

Energieffektivt varmeanlegg så ser jeg for meg temperaturstyrt varmeovn, varmekabel osv. med nattsenking/tidsstyring.

 

Fjernvarme kan vere aktuelt

Etterisolering, følge TEK 10 når det kommer til gjennomføringer osv.

Endret av ulriktr
Lenke til kommentar

- Vi burde kanskje tenke på frekvensomformer til ventilasjonsanlegg motorene.

- Husk på at vi er på industri og da er ikke komfyrvakt et must

- Ukesur/bevegelsesfølere med impuls og kontaktor på verkstedet kanskje?

- LED lamper? ellers går T5 rør også som Enøk

- Egne Datakurser med UPS som backup?

- Huske på at det kan bli ganske varmt over himling med tanke på reduksjonsfaktor og samføringsfaktor.

 

Regner med at vi får koblingskjema til ventilasjonsanlegget, da dette mest sansynlig skal bli levert som en maskin av ventilasjonsgutta.

 

Regner også med at vi må enten koble oss på gammelt alarm anlegg eller legge helt nytt

Lederlys og markeringslys er også veldig aktuelt

Endret av Stene1992
Lenke til kommentar

Hvordan er det med referanse/dokumentasjon?

 

Skal vi svare f.eks. at "jeg ville brukt Glamox 4x14 w T5" eller skal vi kun si at vi bruker armaturer som passer i takprofilene, og at T5 rør er å foretrekke.

 

Litt usikker på dette med produkthenvisning på eksamen, produsenten er vel ikke er viktig for evalueringen...

 

Hvor mange grader kan det bli over himling? Regner med dette er en kjent problemstilling ettersom himling blir brukt over hele fjøla...

Lenke til kommentar

Vi har gått igjennom en lignende oppgave om ventilasjonsanlegget tidligere på skolen. Da gikk oppgaven ut på at eieren ville bytte ut de 6 motorene vil ventilasjonsanlegget med noen mer energieffektive(med lavere tilført effekt). Da skulle vi sjekke hvor mye mindre de nye motorene trakk tilsammen, for å se om dette lønnet seg((noe det vil gjøre i de fleste tilfeller).

 

Etterpå var det en oppgave der man skulle sjekke om kablene som var lagt til det gamle anlegget forsatt tålte de nye motorene(dimensjonering av motorkurs)

 

Vil tro det er noe liknende man får. Læreren vår sa at det var lav sansynlighet for å måtte/få bruke frekvensomformer/stjerne-trekant vender.

 

80% av varmebehovet blir dekket av ventilasjonsanlegget, men de resterende 20% blir dekket med elektronisk oppvarming(panelovner). Da kan man plassere panelovner på 500-1500W i rommene, så er man sikret. Disse styres gjerde trådløst med nattsenking o.l, eller ved hjelp av termostater i hvert rom.

 

Lyset kan styres med bevegelsesdetektorer i hvert rom(kontorene kan være tidsinnstilte) og dagslyssensor(som dimmer ned lyset når det er mye dagslys i rommet)

 

Data og elektronikk delen er jeg forsatt litt usikker på. Men det vil sikkert være noe med datakabler/kontakter, patchepanel, dokumentasjon av dette osv. Så lenge det ikke er spesifisert noe spesielt om innbrudd eller brannalarmanlegg så vil man ikke få noe særlig om dette.

Lenke til kommentar

hva tenker vi i verkstedet med lys styring, ur eller følere? evt 1 slave og en hoved detektor som kan også kan styres med impuls bryter?

 

Vet ikke hvor varmt det kan bli over en himling jeg (i følge skjemaer).. men har jo vært jævlig varmt der jeg har vært å jobba så..

 

data og elektronikk greiene er no møk.....

Lenke til kommentar

Vi har gått igjennom en lignende oppgave om ventilasjonsanlegget tidligere på skolen. Da gikk oppgaven ut på at eieren ville bytte ut de 6 motorene vil ventilasjonsanlegget med noen mer energieffektive(med lavere tilført effekt). Da skulle vi sjekke hvor mye mindre de nye motorene trakk tilsammen, for å se om dette lønnet seg((noe det vil gjøre i de fleste tilfeller).

 

Etterpå var det en oppgave der man skulle sjekke om kablene som var lagt til det gamle anlegget forsatt tålte de nye motorene(dimensjonering av motorkurs)

 

Kan du legge ut eksempel på hvordan du regnet ut dette? Hadde vært greit å se det svart på hvitt...:)

Lenke til kommentar

Vi har gått igjennom en lignende oppgave om ventilasjonsanlegget tidligere på skolen. Da gikk oppgaven ut på at eieren ville bytte ut de 6 motorene vil ventilasjonsanlegget med noen mer energieffektive(med lavere tilført effekt). Da skulle vi sjekke hvor mye mindre de nye motorene trakk tilsammen, for å se om dette lønnet seg((noe det vil gjøre i de fleste tilfeller).

 

Etterpå var det en oppgave der man skulle sjekke om kablene som var lagt til det gamle anlegget forsatt tålte de nye motorene(dimensjonering av motorkurs)

 

Kan du legge ut eksempel på hvordan du regnet ut dette? Hadde vært greit å se det svart på hvitt... :)

 

Har hatt akkurat samme oppgave vi :) Kos deg :p

 

3C)

 

 

22kW,400V,45A,cosFI=0,83

 

P=U*I*Roten3*CosFI*virkningsgrad

 

 

Virkningsgrad= Pavgitt/Ptilført= 22000/25876=0,86*100%=85%

 

Ptil = Pavgitt/Virkningsgrad = 22000/0,935 = 23655

 

 

25876-23655 = 2221W *6 motorer = 13326 W = 13,3kr

 

Vi antar at motoren går 12timer 365 dager i året med 1KW/h

13,3*12*365 = 58254kr spart hvert år.

 

 

 

Jeg antar jeg vil rekke å bytte ca 2 motorer hver dag. Dette vil faktureres kunden med 1000kr pr time * 7,5 timer hver dag = 7500 * 3 dager for alle motorene = 22500kr for å bytte alle motorene.

 

Kunden vil likevel spare penger over tid på en engangsinvestering på 22500 i arbeid for å bytte motorene. Pris på motorene kommer i tillegg, Hvis hver motor koster 20000 koster det 120000 i motorere for å bytte alle. Med arbeid blir dette totalt 142500kr

 

Ved en besparelse på 58254 kr hvert år, vil man etter 3 år ha spart inn på å bytte motorene.

 

3D)

PFSP 3x6mm² CU

Ligger på kabelstige

Ligger sammen med 12 styrestrømskabler

Korteste kabel 14m

Lengeste kabel 22m

 

 

Forl.måte E =

Tabell 52B-10 = 43

KP 52B-21 = 0,96

KT 52B-14 = 1

Iz = 43*0,96*1 = 41,28

 

 

Ib <In <Iz

 

45 < 45 < 41,28

 

 

Vi legger større tverrsnitt på motorene vi skal legge:

1)

PFSP 3x10mm² CU

 

Ligger på kabelstige

Ligger sammen med 12 styrestrømskabler

Korteste kabel 14m

Lengeste kabel 22m

 

 

Forl.måte E =

Tabell 52B-10 = 60

KP 52B-21 = 0,96

KT 52B-14 = 1

Iz = 60*0,79*1 = 47,4

 

 

Ib <In <Iz

45 < 45 < 47,4

Kabelen vi nå stemme etter dagens forskrifter, da vi legger en 3x10mm² CU.

 

 

 

Dette skulle være rett, skyt meg hvis noe er feil, men mener på at det er gjort i samsvar med lærer :)

 

(endrer på oppsett, slik at det blir litt lettere å lese :)

Endret av mythbusters
Lenke til kommentar

Gentleman som jeg er, legger jeg ut malen jeg skal bruke på eksamen i morgen.

 

Vet ikke hvordan dere har det på skolen du/dere går på, men vi har "øvd" til eksamen, via en egenlaget mal, som man følger til punkt og prikke. Funker utmerket!

 

Last den ned, og ha den med på eksamen, bedre enn ingenting, hvis det er det du har nå :)

 

http://www.mediafire.com/?2vdvvhhjor032dd

Endret av mythbusters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...