Gå til innhold

Trenger hjelp fra noen med peiling!


Anbefalte innlegg

HAr tenkt meg en ny PC nå, til ca 8000-10000. Den skal brukes til det meste, men ikke mye spilling. Så lurte jeg på om det går an å se dvd filmer på tv'en gjennom pc'en? eller må man ha et utrolig bra skjermkort da? og hva slags kort trenger jeg (hvis jeg trenger kort) for å koble musikkanlegget mitt til pc'en? Dessuten lurte jeg på om noen kunne sette opp ett bedre oppsett enn dette for den nevnte prisen:

 

Avantech Miditower

Abit NF7-S V2.0 nForce 2-SPP/MCP-T hovedkort

USB 2.0 (4 stk) - Firewire (1 stk) - Raid kontroller - Seriell ATA (2 stk) - Gameport -

nVidia nForce2 MCP-T Dolby Digital 5.1 lydkort (digital og analoge utganger/innganger)

AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz Prosessor

EKL Blade - Stillegående CPU Vifte

512 MB PC3200 DDR minne Dual DDR (2 x 256MB)

52X/24x/52x CD-Brenner med Software

16x/40x DVD Spiller

120 GB Harddisk med 7200 RPM

Radeon 9600 PRO 128MB skjermkort med DVI og TV-Out

nVidia 10/100 Nettverkskort (klar for bredbånd)

A4 Tech Mus og Tastatur, samt Desktop Stereo høyttalere

19" skjerm TCO 99 godkjent

 

på forhånd takk!

hilsen en med lite peiling ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i mange tilfeller blir selve bildekvaliteten bedre fra en såkalt HTPC med dvd-rom og et radeon skjermkort.

 

Det er ikke for ingenting at innmaten i noen av de bedre dvdspillerne også er dvd-rom enheter. (mener meridian kjører dvdrom i sine dvdspillere...)

 

Den store forskjellen mellom HTPC og en standalone dvdspiller er ofte lyden, som HTPC`en sliter med å henge med på.

Proffe custominstallatører på hjemmekinomarkedet bruker HTPC når de skal imponere folk med projektorer og lærret, men de innrømmer lett at HTPC i mange tilfeller har et problem med lydkvaliteten.

En annen fordel med HTPC og radeon skjermkort er at man kan benytte DVI fra skjermkort til projektor, og slipper dermed å gå innom noe analogsignal på vei til bildeprosessoren på projektoren.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Hei

Mitt råd når det gjelder DVD er og blir: Kjøp en standalone DVD spiller. Du slipper unna (som regel) mye kabling og konfigurasjon av pc. På mitt Radeon kort har jeg bare gitt opp å få bilde på tv'n, vil bare ikke. Standalone DVD spiller er det enkleste, og så har du fjernkontroll :)

Ikke er de dyre heller, finnes fra kr 500,- og oppover.

 

Ser du har satt opp DVD og CD brenner separat, noe som vil komme på ca 8-900,- Legger du i 6 -700,- til har du en DVD brenner som også leser DVD og brenner CD.

 

Se litt på AMD Athlon XP 2500+, den har høyere Bus hastighet og vil være lett å klokke til 2,2 Ghz (ca 3000+ hastighet) med Abit NF7-S kortet.

 

Styr unna A4Tech mus og tastatur -billig, gå for Logitech ev Keytronic tastatur.

 

Sjekk ut GlacialTech sin Silent Breeze, uhyre stillegående, og kjøler min XP2100+ 1,73@2,2Ghz utmerket

 

Øystein

Lenke til kommentar

har endra litt på oppsettet nå:

går for en AMD Athlon XP 2500+ prosessor, keytronic keyboard, og Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR isteden. Har ikke behov for dvdbrenner, så det gidder jeg ikke bruke penger på. så kjøper jeg Hansol 17" flatskjerm i steden.

 

men er det mye stress å koble pcen til tven? koster kablene mye?

Lenke til kommentar

 

men er det mye stress å koble pcen til tven? koster kablene mye?

 

Det er ikke stress å koble til tven. Det du antageligvis må stille inn er at tven skal bruke s-vhs delen av scartinngangen hvis du setter ledningen i bak og være sikker på at skjermkortet er stilt inn til å gi PAL signal, og ikke NTSC.

 

Kablene koster det du vil dem skal koste holdt jeg på å si. Lange "high end" kabler koster mest, korte "low end" kabler koster minst. Spørs litt på kabelstrekket du må ha.

 

Det er ikke alltid s-vhs signalet bryr seg om om det er high eller low end kabler...

 

DrErling

Lenke til kommentar

...

Den store forskjellen mellom HTPC og en standalone dvdspiller er ofte lyden, som HTPC`en sliter med å henge med på.

....

DrErling

 

Hvor dyrt må et lydkort være for å henge med en standalone DVD spiller til 3000-4000 kr?

En surround forsterker må jo til uansett....

 

Det vet jeg ikke :oops: . Hadde jeg visst det hadde jeg bygget en slik!

 

DrE

Lenke til kommentar

...

Den store forskjellen mellom HTPC og en standalone dvdspiller er ofte lyden, som HTPC`en sliter med å henge med på.

....

DrErling

 

Hvor dyrt må et lydkort være for å henge med en standalone DVD spiller til 3000-4000 kr?

En surround forsterker må jo til uansett....

 

Tror faktisk at du kommer ganske langt med et AUDIGY 2. Svært bra signal-/støyforhold, og kan sikkert servere lyd på høyde med de fleste standalone DVD-spillere. Koster ikke all-verdens heller.....

Lenke til kommentar

ikke kjøp 9600 kort med 256mb ram, kortet er uansett for tregt for kommende spill som krever over 128mb ram.

kjøp pc2700 minne til amd prosessor om du ikke skal overklokke, med pc2700 minne jobber amd prosessoren og minnet synkront, med raskere minne får du "trafikkork" inni pcen og ytelsen blir dårligere selv om selve minnet egentlig er raskere..[/i]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...