Gå til innhold

Hvilket Linux OS anbefaler dere?


Gjest medlem-267993

Anbefalte innlegg

Mulig, men jeg tror man raskere vil møte en vegg. "Oi, jeg fikk det visst ikke til allikevel" i stedet for å faktisk instille seg fra dag 1 at man må sette seg inn i dette nye.

 

Besides, hvis man skal anbefale noe, anbefal noe som viser GNU/Linux fra sin bedre side, ikke som en retardert windows-lillebror. For det er det ikke.

 

(Dette vet jeg skrekkelig godt etter at OS-disken min døde og jeg er låst på denne skitplatformen :( )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer i og for seg, men det skaper unødvendig clutter og rot i dotfiles i /home, som i teorien KAN skape gnål. Besides, søkeverktøyet i Dash (og gnome shell) er dårlig nok FØR man begynner å rote det til. Ikke noe som gjør systemet ubrukelig, men det er ingen god grunn til å dra ned et DE uten at det skal brukes.

 

Du får akkurat samme problem om du installerer en etter den andre ;)

 

Om du skal unngå dette må du starte med en ren profil mellom hver. Så spiller strengt tatt ingen rolle :)

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke Unetbootin eller LinuxLive USB Creator og lage en "persistent" USB-stick for å finne hvilket DE en liker best. Når en har funnet foretrukket DE er det beste en "clean" install med bare ønsket DE.

 

LinuxLive USB Creator http://www.linuxliveusb.com/

 

Edit:

Noen forslag:

For Unity - Ubuntu

For Gnome Shell - Ubuntu GNOME Shell Remix http://ubuntu-gs-remix.sourceforge.net/p/download/

For KDE - Kubuntu

For XFCE - Xubuntu

For LXDE - Lubuntu

For Cinnamon eller MATE - Linux Mint

For Enlightenment - Bodhi Linux http://bodhilinux.com/

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Bruk Ubuntu og ikke tenk på alt det andre som blir nevnt. Når du blir nyskjerrig på andre system eller vil optimalisere kan du heller spør igjen.

 

Ser ut som jeg er stortsett enig med Lycantrophe.

 

Skal forøverig laste ned Zorin å teste i VM.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Bruk Ubuntu og ikke tenk på alt det andre som blir nevnt. Når du blir nyskjerrig på andre system eller vil optimalisere kan du heller spør igjen.

 

Ser ut som jeg er stortsett enig med Lycantrophe.

 

Skal forøverig laste ned Zorin å teste i VM.

Ok :) Har tenkt å bruke Ubuntu :p
Lenke til kommentar

Jeg har Ubuntu 12.04 og ELSKER det :-)

Først begynte jeg med å lage en multiboot USB der jeg hadde Mint, Ubuntu og Puppy Linux, og jeg falt pladask for Ubuntu.

 

Så langt har alt fungert og ingen problemer med drivere. Jeg har mye mindre frysninger og Ubuntu kjører seg fast, mye mindre enn Windows syns jeg. Itillegg så har batteritiden økt med nesten en time også :-D

 

Men uansett, prøv deg litt fram under et Live miljø før du installerer, slik at du ikke møter på noen stygge feil eller problemer ;-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Du kan strengt tatt ignorere diskusjonen som påfulgte og ta tipset som de fleste kom med:

 

Ubuntu.

Jeg har 64 bit men merket at 32 bit er anbefalt? Hvorfor?
Lenke til kommentar

GNU/Linux!

Nei, men for å være litt mer alvorlig; Leter du etter en Linux distro spesifikt, eller bare et bedre alternativ enn Windows? PC-BSD er vært å ta en titt på. Men om du vet hva du vil ha, så blir det nok Ubuntu som blir anbefalt her også. Men Elementary OS begynner å se veldig bra ut. Mulig det er et bedre valg enn Ubuntu om du ikke har lyst til å fikle så mye. Om du derimot liker å fikle så bør du nok gå en annen rute enn Ubuntu. Arch er ganske rotete og det er mye småfeil fra utviklernes side som stadig dukker opp, men samtidig har de også veldig fin dokumentasjon på ting. Finnes en fork som vist nok skulle gjøre Arch mindre dårlig, men kan ikke vouche. Gentoo er en annen fin essentials-only distro. Ellers så er vel generelt RPM-baserte distroer å anbefale over Ubuntu om du liker å fikle med ting.

 

edit: Alle Linux variantene er samme OS. Forskjellen mellom de forskjellige distroene er hvilke programmer de følger med. Hence vitsen øverst

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

Elementary OS ser bra ut, men fungerte ikke bra forrige gang jeg testet det i høst en gang. Om det ikke har endret seg drastisk vil du måtte bruke en utdatert kjerne og annet som kan være frusterende for nye brukere.

 

Og vil ikke si Arch er sååå rotete. Greit, litt kaos hender det at det blir med .pacnew og updates som ikke er godt gjennomført av packagers, men til vanlig så er det en breeze å holde styr på Arch-installen din tbh.

Lenke til kommentar

Det er også forvirrende å lage packager til =P Og det er mulig jeg bare ikke har satt meg nok inn i det til å bruke riktig workflow, men jeg brekker Arch oftere enn andre brukelige distroer. Men så brekker jeg jo PCene mine stadig vekk, så det kan hende at for en lur bruker med litt tålmodighet så vil man kunne unngå de fleste av tingene jeg gjør feil når jeg bruker Arch.

Lenke til kommentar

Forvirrende å lage pakker? Det funker jo likt som andre distroer, om du bruker AUR for ting som ikke ligger i repos er det jo også enklere enn å legge til et nytt repo som du må gjøre i f. eks Ubuntu (en av grunnene til at jeg syns det er lettere å vedlikeholde Arch).

 

Et eksempel på at det hender det er litt kaos på Arch er når det ble oppdatert til Pacman 4 og package signing kom. Er også noen som har klaget på hvordan overgangen til python 3.x ble behandlet, men husker ikke helt hvorfor og om det lå noe i det.

 

Spørsmålet er vel heller om Arch er noe spesielt værre enn andre distroer :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Flash og Wine er eksempler på programmer som funker bedre i 32bit, men utenom det er det ikke akkurat mange eksempler som påvirker folk flest. Bruk 64bit om du har såpass med ram til at du kan utnytte det og ignorerer hva de sier.

feks vil jeg få problem med å logge inn på nettbanken osv med 64bit Ubuntu ? Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...