Gå til innhold

Gaming pc, 15k


  

14 stemmer

  1. 1. Hvilken prosessor jeg skal velge?

    • i5-3570K.
      14
    • i5.2500K.
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er delt stemning angående Ivy her på forumet. Du har de som vil anbefale Sandy over Ivy fordi Sandy ikke har samme temperaturøkning som Sandy når brikkene overklokkes.

 

Selv er jeg ikke sikker, og kommer ikke til å bli det før jeg ser en god test av i5-2500K vs i5-3570K begge @OC, og jeg vet gjennomsnittelig maks klokk for begge brikken.

 

Hvis kompisen din ikke skal overklokke det som er å hente i brikke vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil leke litt med overklokking vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil tyne brikka det han makter vil jeg anta at i5-2500K er veien å gå.

 

Med Ivy vil et Z77 hovedkort være veien å gå (ikke store forskjellene fra forrige gen., men jeg ser ingen grunn til ikke å velge Z77).

 

ASUS sin P8Z77-V serie ser veldig bra ut. P8Z77-V LE er et helt greit hovedkort. Fra og med P8Z77-V (hakket over -V LE) får hovedkortene også trådløst nettverkskort innebygget. -V er også den første i rekka som har Fan Xpert 2, et program for viftestyring som har fått positiv respons.

 

 

Utover det er det som du selv sier å bytte til et gTX 670. ASUS GTX 670 DCUII har fått gode kritikker, og det har visstnok også Gigabyte GTX 670 Windforce, uten at jeg har lest tester av sistnevnte.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Du kan ta en liste jeg har satt opp: https://prisguiden.no/liste/132497

 

- Den nest verste SSDen på markedet, bare slått av Vertex 3.

- Man tjener ikke noe på høyre hastighet på minnet...

- Falsk vannkjøling er ett dumt valg, man får luftkjølere som kjøler mer og bråker mindre som i tillegg koster mindre.

- Velger man ett Asus hovedkort til omtrent samme pris vil man få fler funksjoner, da sikter jeg først og fremst inn på trådløst nett og FanXpert 2.

Lenke til kommentar

Du kan ta en liste jeg har satt opp: https://prisguiden.no/liste/132497

 

- Den nest verste SSDen på markedet, bare slått av Vertex 3.

- Man tjener ikke noe på høyre hastighet på minnet...

- Falsk vannkjøling er ett dumt valg, man får luftkjølere som kjøler mer og bråker mindre som i tillegg koster mindre.

- Velger man ett Asus hovedkort til omtrent samme pris vil man få fler funksjoner, da sikter jeg først og fremst inn på trådløst nett og FanXpert 2.

Du glemte dyr ram, haha :D så feil, leste ikke minnet :( fml :(

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Du kan ta en liste jeg har satt opp: https://prisguiden.no/liste/132497

 

- Den nest verste SSDen på markedet, bare slått av Vertex 3. Den er ikke så dårlig som du tror, har selv hatt en i 3 måneder nå uten noen problemer. Kunne tatt inn en hyperx men forskjellen i pris går ikke inn i en budsjettpc.

- Man tjener ikke noe på høyre hastighet på minnet... Nei, egentlig ikke men siden ivy briddge støtter høy overclock på ram så tenkte jeg why not.

- Falsk vannkjøling er ett dumt valg, man får luftkjølere som kjøler mer og bråker mindre som i tillegg koster mindre. Vel, det var egentlig for å ikke dekke til noen av ram slottene og den kjøleren er helt grei for prisen.

- Velger man ett Asus hovedkort til omtrent samme pris vil man få fler funksjoner, da sikter jeg først og fremst inn på trådløst nett og FanXpert 2. Vist du er intressert i lydkvaliteten så hadde msi sitt hovedkort bedre integrert lyd.

Lenke til kommentar

Det er delt stemning angående Ivy her på forumet. Du har de som vil anbefale Sandy over Ivy fordi Sandy ikke har samme temperaturøkning som Sandy når brikkene overklokkes.

 

Selv er jeg ikke sikker, og kommer ikke til å bli det før jeg ser en god test av i5-2500K vs i5-3570K begge @OC, og jeg vet gjennomsnittelig maks klokk for begge brikken.

 

Hvis kompisen din ikke skal overklokke det som er å hente i brikke vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil leke litt med overklokking vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil tyne brikka det han makter vil jeg anta at i5-2500K er veien å gå.

 

Med Ivy vil et Z77 hovedkort være veien å gå (ikke store forskjellene fra forrige gen., men jeg ser ingen grunn til ikke å velge Z77).

 

ASUS sin P8Z77-V serie ser veldig bra ut. P8Z77-V LE er et helt greit hovedkort. Fra og med P8Z77-V (hakket over -V LE) får hovedkortene også trådløst nettverkskort innebygget. -V er også den første i rekka som har Fan Xpert 2, et program for viftestyring som har fått positiv respons.

 

 

Utover det er det som du selv sier å bytte til et gTX 670. ASUS GTX 670 DCUII har fått gode kritikker, og det har visstnok også Gigabyte GTX 670 Windforce, uten at jeg har lest tester av sistnevnte.

 

 

-Deluze

 

Dersom han ønsker å overklokke for best ytelse så burde han velge i5-3570K da den yter 10% bedre per clock noe jeg kan bekrefte og har gjentatt en million ganger i forskjellige tråder. Hva er viktigst - høyest clock med lavere ytelse eller litt lavere clocks men bedre ytelse? En i5-3570K på 4.5Ghz yter like bra eller bedre enn i5-2500K på 5Ghz. Jeg har denne CPUen selv og kan som nevnt tidligere bekrefte dette - skal poste en worklogg senere med resultater.

Lenke til kommentar

Det er delt stemning angående Ivy her på forumet. Du har de som vil anbefale Sandy over Ivy fordi Sandy ikke har samme temperaturøkning som Sandy når brikkene overklokkes.

 

Selv er jeg ikke sikker, og kommer ikke til å bli det før jeg ser en god test av i5-2500K vs i5-3570K begge @OC, og jeg vet gjennomsnittelig maks klokk for begge brikken.

 

Hvis kompisen din ikke skal overklokke det som er å hente i brikke vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil leke litt med overklokking vil jeg si i5-3570K.

 

Hvis kompisen din vil tyne brikka det han makter vil jeg anta at i5-2500K er veien å gå.

 

Med Ivy vil et Z77 hovedkort være veien å gå (ikke store forskjellene fra forrige gen., men jeg ser ingen grunn til ikke å velge Z77).

 

ASUS sin P8Z77-V serie ser veldig bra ut. P8Z77-V LE er et helt greit hovedkort. Fra og med P8Z77-V (hakket over -V LE) får hovedkortene også trådløst nettverkskort innebygget. -V er også den første i rekka som har Fan Xpert 2, et program for viftestyring som har fått positiv respons.

 

 

Utover det er det som du selv sier å bytte til et gTX 670. ASUS GTX 670 DCUII har fått gode kritikker, og det har visstnok også Gigabyte GTX 670 Windforce, uten at jeg har lest tester av sistnevnte.

 

 

-Deluze

 

Dersom han ønsker å overklokke for best ytelse så burde han velge i5-3570K da den yter 10% bedre per clock noe jeg kan bekrefte og har gjentatt en million ganger i forskjellige tråder. Hva er viktigst - høyest clock med lavere ytelse eller litt lavere clocks men bedre ytelse? En i5-3570K på 4.5Ghz yter like bra eller bedre enn i5-2500K på 5Ghz. Jeg har denne CPUen selv og kan som nevnt tidligere bekrefte dette - skal poste en worklogg senere med resultater.

 

I følga tomshardware er 4.5GHz lik 4.7GHz. Når begge CPUer er klokket til sin maks klokk yter de likt, men ivy avgir mye mer varme...

Lenke til kommentar

Som jeg skriver, Symmetrical, snakker jeg om gjennomsnittsklokk som jeg er interessert i for å kunne gjøre meg opp en endelig mening, enkeltresultater er dermed ikke interessant.

 

-Deluze

 

Enkeltresultater? Gjennomsnittsklokken med en greit kjøler er 4.5Ghz med 1.1-1.2v. En Sandy må opp mot 5Ghz for å få en identisk ytelse ved bruken av mye høyere voltage.

 

 

I følga tomshardware er 4.5GHz lik 4.7GHz. Når begge CPUer er klokket til sin maks klokk yter de likt, men ivy avgir mye mer varme...

 

Bare tull. Det er bevist at Ivy yter 10% bedre per clock som er bekreftet av majoriteten av anmeldere på nettet. Det varierer faktisk mellom 10-15%. Produserer mer varme? Selvfølgelig produserer den mer varme da den bruker trigate som er 10-15% mer effektiv hvorav chippen også har bedre integrert grafikk (HD 4000). Det er logisk. Regelen er å holde seg under 1.3v og gjennomsnittet klarer 4.5Ghz med bare 1.1-1.2v.

Lenke til kommentar

Som jeg skriver, Symmetrical, snakker jeg om gjennomsnittsklokk som jeg er interessert i for å kunne gjøre meg opp en endelig mening, enkeltresultater er dermed ikke interessant.

 

-Deluze

 

Enkeltresultater? Gjennomsnittsklokken med en greit kjøler er 4.5Ghz med 1.1-1.2v. En Sandy må opp mot 5Ghz for å få en identisk ytelse ved bruken av mye høyere voltage.

 

Stemmer, enkeltresultater. Det jeg mener er at 1 stk Sandy mot 1 stk Ivy ikke er nok for at jeg skal gjøre meg opp en mening om hvem som best OC eller ikke-OC. På forhånd vipper jeg i retning av Ivy, men jeg betrakter meg selv som usikker før jeg har en oversikt over snitt klokk og ytelse på begge generasjonene.

 

Hvis det fremdeles ikke er klart er tanken min det at én Sandy mot én Ivy kan innebære at den ene er en god chip og den andre en mindre god chip, og at resuatene dermed ikke er gjeldende over hele rekka.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Stemmer, enkeltresultater. Det jeg mener er at 1 stk Sandy mot 1 stk Ivy ikke er nok for at jeg skal gjøre meg opp en mening om hvem som best OC eller ikke-OC. På forhånd vipper jeg i retning av Ivy, men jeg betrakter meg selv som usikker før jeg har en oversikt over snitt klokk og ytelse på begge generasjonene.

 

Hvis det fremdeles ikke er klart er tanken min det at én Sandy mot én Ivy kan innebære at den ene er en god chip og den andre en mindre god chip, og at resuatene dermed ikke er gjeldende over hele rekka.

 

 

-Deluze

 

Greit nok. Nå sitter jeg med en i5-3570K som jeg kjøpte for cirka en uke siden og har så vidt satt den sammen for en rask test - jeg skal ferdiggjøre oppsettet når skoleåret er over. Det ser ut som om (foreløpig) at 1.1v er nok for at jeg kan kjøre 4.5Ghz - kanskje jeg kan redusere det. Men jeg burde nok kjøre Prime95 først da jeg kun har bootet inn i windows med overklokken. Temperaturen er overraskende lav.

 

3DMark11 sin nettside er bra å bruke hvis du ønsker å se hvordan gjennomsnittet er for de fleste med tanke på både overklokk og physics score.

Lenke til kommentar

På kun 1.1V? Jøsses! Jeg håper du poster fulle tall når sommeren er et faktum og overklokken er stabil.

 

Jeg tenkte å se nærmere på sammenligninger om en ukes tid, når alt av eksamener er over for denne gang. Siden vet jeg om, men takk for tipset.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

På kun 1.1V? Jøsses! Jeg håper du poster fulle tall når sommeren er et faktum og overklokken er stabil.

 

Jeg tenkte å se nærmere på sammenligninger om en ukes tid, når alt av eksamener er over for denne gang. Siden vet jeg om, men takk for tipset.

 

-Deluze

 

Jeg må nesten kjøre Prime95 en god stund først men det ser bra ut midlertidig - tenker at 12 timer er nok. Tror du at det å skru av den interne grafikken kan redusere mengden med spenning jeg trenger? Eller har det ingen effekt? Jeg har heller ikke tweaket de andre innstillingene. Det er faktisk utrolig mye enklere å overklokke denne CPUen enn min i7-930 - selv om den egentlig var enkelt å overklokke. Fant noen veldig gode guides på nettet. Jeg har også lest om noen som åpner IHSen til CPUen men det tørr ikke jeg å gjøre..

Lenke til kommentar

Det er klart, og 12 timer bør være nok for å lokke frem eventuell ustabilitet.

 

Hmm, kanskje er vel det beste svaret jeg kan gi deg ang. IGP'en, du får lufte spørsmålet i Hardwarekaféen, kanskje de kan gi et bedre svar. Det virker jo rimelig at det bør hjelpe på. Prøving og (eventuell) feiling vil i hvertfall gi deg et svar :)

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Det som er grunn til støy (i all hovedsak) er:

 

- Støyende prosessorvifte - dette ordnes med en annen vifte (tredjepartskjølere har større diameter = lavere rpm = mindre støy)

- Støyende skjermkort - dette ordnes ved å velge skjermkort som støyer lite (overraskende nok!)

- Et kabinett med dårlig støyisolerende egenskaper - dette ordnes ved å ikke velge slike kabinetter.

 

Anbefalinger:

Prosessorvifte - Cooler Master Hyper 212 Evo, dette er en billig og grei oppgradering fra vifta som følger med.

Skjermkort - GTX 670 (Asus DCUII eller Gigabyte Windforce)

Kabinett - Fractal Design Define R3, eller Corsair Obsidian 550D

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...