Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kraftig overtråkk, ingen tegn til forbedring.


johan1

Anbefalte innlegg

Hei, på Tirsdag tråkket jeg over kraftig. Etter et hopp fra ca. en halv meter landet jeg rett i overtråkk(hvis dere skjønner). Foten hovnet kraftig opp, og hevelsen har ikke gått ned nevneverdig. Jeg har tatt røntgen av forfoten, ankelen og leggen uten noe brudd. Det jeg bekymrer meg for er leddbåndsskade e.l. Bør jeg vente en uke og se an, eller burde få skjekket det? Evt, hvordan skal jeg behandle skaden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtråkk er per def. leddbåndsskade. Det varierer riktignok hvor alvorlig det er. Foten vil hovne og det kan ta en stund før den er tilbake til normal funksjon. I mellomtiden bør du bruke støttebandasje, periodevis kjøle ned området (en pose frosne erter gjør jobben ganske bra) og etterhvert legge til enkle øvelser, som å skrive alfabetet i lufta med foten. Du burde også la være å legge for mye trykk på benet. Når hevelsen er gått ned og smerten er vekk under vanlig funksjon kan du forsiktig balansere på den foten du har tråkket på, for å få tilbake litt av stabiliteten. Se det litt an.

Kilde: Har tråkket over mang en gang.

Lenke til kommentar

Da jeg tråkket over som verst var det ganske vondt et par dager, husker jeg. Riktignok kunne jeg tråkket enda kraftigere over, så jeg skal ikke se bort i fra at det er unormalt. Du kan ha tråkket kraftig over. Få i deg noe betennelsesdempende (ibux eller paracet) og få på støttebandasje. Blir det ikke bedre innen søndag kan du alltids bestille ny legetime.

Lenke til kommentar

Har vært gjennom det selv noen ganger, og det er ikke godt. Prøv å kjøl ned hevelsen med isposer osv, og belast minst mulig (få lånt deg krykker). Har du ikke isposer kan frosne grønnsaksposer Du kan også ta betennelsesdempende smertestillende (smertestillende med Ibuprofen) sånn nå og da. Forøvrig er den linken over fin.

Lenke til kommentar

I min eneste overtråkk hørtes det ut som noe røyk i foten, og jeg måtte gå med krykker i tre dager uten at leddbåndet var røket. Det var derimot strukket såpass mye at det la seg som en "hevelse". Det tok flere uker før jeg kunne bruke foten skikkelig, og flere måneder før hevelsen forsvant.

 

Neppe noen grunn til bekymring, bare husk å bevege foten så mye du kan hver dag. Tren den så fort du kan, det var rådet jeg fikk (bare et par dager etter uhellet). Sykkling funket veldig bra, siden det ikke var så smertefullt som jogging.

Lenke til kommentar

I min eneste overtråkk hørtes det ut som noe røyk i foten, og jeg måtte gå med krykker i tre dager uten at leddbåndet var røket. Det var derimot strukket såpass mye at det la seg som en "hevelse". Det tok flere uker før jeg kunne bruke foten skikkelig, og flere måneder før hevelsen forsvant.

 

Neppe noen grunn til bekymring, bare husk å bevege foten så mye du kan hver dag. Tren den så fort du kan, det var rådet jeg fikk (bare et par dager etter uhellet). Sykkling funket veldig bra, siden det ikke var så smertefullt som jogging.

Joa, men nå har jeg gått en uke uten at hevelsen har gått ned, og uten å kunne stå på foten. Endret av johan1
Lenke til kommentar

Klarer du å bevege på den, da? Er ikke hevelsen gått ned noe? Har du brukt støttebandasje og tatt betennelsesdempende?

Klarer ikke å bevege den sidelengs, hevelsen har ikke gått ned. Jeg har brukt støttebandasje og forte/paracet før jeg legger meg. (avhengig av smertenivået.) Endret av johan1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...