Gå til innhold

Bemanningsselskap, Hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Fikk truckførerbevis i dag og skal søke jobb som truckfører/lagermedarbeider, og da har jeg sett på finn og andre nettsider etter stillingsannonser. Tingen er at de fleste stillingene er fra bemanningsselskaper som Proffice, Student Consulting og Manpower. Hvordan vil det fungere om jeg søker på disse annonsene?

 

Det står jo "fast stilling" på en del annonser, men hvorfor går bedriftene som søker ansatte til bemanningsselskaper om de skal ansette en fast? Jeg vil jo gjerne ha en fast stilling, men usikker på om jeg blir ansatt hos bedriften jeg skal jobbe for eller for bemanningsselskapet.

 

Håper noen kan forklare meg konseptet rundt bemanningsselskap og disse annonsene :)

 

Her er noen eksempler på annonser:

 

http://www.finn.no/finn/job/parttime/object?finnkode=35030632

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=34491061

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagerbedrifter har som regel ganske stor gjennomgang av ansatte, gjerne av det yngre slaget. Derfor vil de helst se an personen over en viss tid, ansatt gjennom et bemanningsselskap, før de ansetter deg fast i bedriften.

 

Det er ganske store kostnader i forbindelse med nyansettelse, men ikke for å leie inn vikar.

 

Du er gjerne vikar i 3-9 måneder før du ansettes gjennom bedriften.

Lenke til kommentar

Vil det da si at jeg er ansatt i bemanningsselskapet? Betaler bemanningsselskapet lønnen? Hva skjer når bedriften ikke lenger trenger vikar (meg). Må jeg søke på nye stillinger selv, eller sender bemanningsselskapet meg å nye "oppdrag"?

 

 

For meg er en vikarjobb gjennom et bemanningsselskap greit nå, slik at jeg får mer erfaring som både lagermedarbeider og truckfører som igjen gir større fordeler når jeg evt. søker på en fast stilling senere.

Lenke til kommentar

Ansatt gjennom et bemanningsbyrå:

Det er hos byrået du skal svare til. Her er hvor du får lønn og oppfølging, ikke hos de som eier lageret. Om bedriften ikke trenger vikarer noe mer så er du uten jobb, men byrået kan velge sende deg på andre oppdrag de har, om du er kvalifisert til den jobben, du er tross alt ansatt hos dem.

Men etter prøvetiden på 2-6 måneder så vil du mest sannsynlig få tilbud om å jobbe direkte hos bedriften, og da vil de 'kjøpe' deg ut fra bemanningsbyrået. Dette er veldig kurrant om du ikke er en student som ikke vil ha noe fast.

 

Jobbe som truckfører:

Det skal sies at det er vanskelig å få seg jobb uten erfaring hos lager. Men klarer du å bevise motivasjon, vilje og at du vil være effektiv så skal det gå.

Og det skal nevnes at for den typen lagerjobb du linker til nå er plukkarbeid og da er du så heldig at du får kjøre en palletruck og ikke noe fancy 'reach' e.l.

ECE_225_S_0037.eps2.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk truckførerbevis i dag og skal søke jobb som truckfører/lagermedarbeider, og da har jeg sett på finn og andre nettsider etter stillingsannonser. Tingen er at de fleste stillingene er fra bemanningsselskaper som Proffice, Student Consulting og Manpower. Hvordan vil det fungere om jeg søker på disse annonsene?

 

Det står jo "fast stilling" på en del annonser, men hvorfor går bedriftene som søker ansatte til bemanningsselskaper om de skal ansette en fast? Jeg vil jo gjerne ha en fast stilling, men usikker på om jeg blir ansatt hos bedriften jeg skal jobbe for eller for bemanningsselskapet.

 

Håper noen kan forklare meg konseptet rundt bemanningsselskap og disse annonsene :)

 

Her er noen eksempler på annonser:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=35030632

http://www.finn.no/f...nnkode=34491061

 

I offshore sammenheng er det vel hvertfal slik at det er sleskaper, som skaffer deg jobb en eller annen plass (relatert til utdannelsen og kompetansen din).. så tar dem litt av lønna di.. ganske enkelt. Kan og hende du må jobbe i mange forskjellige bedrifter, når du er ansatt under et bemanningsselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...