Gå til innhold

Kjøpe racersykkel


Xearo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe racersykkel som går fint i motbakke og på landevei. Hva må jeg hugse på når jeg skal kjøpe meg en sånn sykkel?

 

Skal bare bli brukt til aktiv trening, ikke noe ritt.

 

Jo mer motbakke, jo videre giring vil du ha. (Lave gir for å komme opp, høye for å ikke spinne ut på vei ned)

 

Kjører man mer flatt er det fordel med kortere avstand mellom girene for å tilpasse kadensen.

 

Anbefaler kompaktkrank og 11-28 kassett.

 

Størrelsen avhenger noe av hvilke ramme du ser på, og kroppsformen din forøvrig. 52-56 ett sted tenker jeg.

Lenke til kommentar

Det viktigste er å kjøpe en sykkel som passer deg; riktige størrelse på ramme, setehøyde, hvor langt unna du sitter unna styret, lengden på styrestem etc.

 

 

Jo mer motbakke, jo videre giring vil du ha. (Lave gir for å komme opp, høye for å ikke spinne ut på vei ned)

 

Kjører man mer flatt er det fordel med kortere avstand mellom girene for å tilpasse kadensen.

 

Anbefaler kompaktkrank og 11-28 kassett.

 

Størrelsen avhenger noe av hvilke ramme du ser på, og kroppsformen din forøvrig. 52-56 ett sted tenker jeg.

 

Enig med sverreb her. Jeg har en kasset med utveksling 11-25, og krank med 39/53. I starten av en sesong når muskelstyrken i beina er dårlig, så syns jeg det letteste giret (25 bak og 39 foran) er tungt nok. Så de syklene du har linket til har utveksling bak på 11-30, noe som vil være greit når du skal sykle mye motbakke.

 

Når det gjelder størrelsen på ramma må du nesten prøve sykkelen. Det varierer fra merke til merke. Jeg er 183cm og har en Fuji 56cm ramme. Jeg har prøvd Trek sine sykler også, og der må jeg opp en størrelse (58cm). Vet ikke om XXL og Tri-sport har sykkeltilpasning, hvis de har det bør du benytte det for å få en sykkel som passer godt til det :)

 

Shimano Tiagra er det du må regne med av utstyrsnivå i den prisklassen du ser etter. Hvis jeg ikke husker feil er vel det beste Shimano Dura-Ace --> Ultegra --> 105 --> Tiagra osv. Jeg har Hollowtech II krank, og det er fine greier!

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer Shimano Tiagra Hollowtech krank?

Hvilke av disse syklene ville dere ha valgt? Hugs: Skal brukes til motbakke og landevei og bare til trening (langturer).

http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1078913

http://www.tri-sport...ducts/trek-15-c

 

12-30 kassetten er ordentlig fjellgjeitkassett. Kan bli kjedelig på flatene med den, og det betyr at bakgiret neppe er helt kompatibelt med 'vanlige' landeveiskassetter. Utover det er 2012 tiagra betydelig oppgradert fra tidligere, så det er blitt temmelig spiselig.

 

Om du kan legge litt mer i det mener jeg at det er vanskelig å slå cannondale caad10 i verdi for tiden. 10K for en 105 sykkel med en glimrende ramme. Ikke sikkert den har riktig kassett på som standard men det fikser butikken for deg mot kun et lite mellomlegg.

Lenke til kommentar

http://www.tri-sport...is-ventura-race

Er denne sykkelen noe tess? Fungerer den fint i motbakke og landevei? :)

 

Utstyrsnivået er noe bedre, og vekten er tilsvarende som de andre. Her følger det med Shimano 10-Speed 11-25T kassett, så da må du spørre om de kan sette på en annen (11-28 som sverreb sa).

 

 

Thank u! Burde jeg kjøpe i butikk eller går det fint om jeg kjøper på nettet? (i forhold til størrelser). har sett sånne størrelseskjema, men er det nøyaktig nok?

 

Kan godt kjøpe på nettet. Hvis du ikke klarer å montere den selv, er det lurt å spørre om du får den ferdigmontert.

 

Folk har ulike lenge på bein og overkropp/armer, så kan ikke helt stole på størrelsestabellene. Det beste er å prøve en sykkel i samme merke for å se om den er ok.

Lenke til kommentar

Thank u! Burde jeg kjøpe i butikk eller går det fint om jeg kjøper på nettet? (i forhold til størrelser). har sett sånne størrelseskjema, men er det nøyaktig nok?

 

Størrelsesskjema er neppe nøyaktig. De viktigste målene for å finne frem riktig ramme er insøm (Benlengde) overkroppslengde og armlengde, dette er korrelert, men ikke gitt fra kroppshøyden. Hvis du ikke vet sikkert hva du trenger av geometri og ikke er komfortabel med å lese en geomtritabell bør du bruke en butikk som faktisk tar mål og får deg på riktig størrelse. Racersykler er ganske følsomme på størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...