Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har alltid brukt trådløst internett grunnet at jeg har hatt behov for å kunne flytte på pcen i hjemmet. Jeg har alikevel nå fått et datakabel utak i veggen, og bestemte meg derfor for å benytte denne.

Jeg ble da overasket over at jeg til tider fikk dårligere ping, og overføringshastigheter med kabel kontra trådløs.

Er det noe jeg kan gjøre for å "tweake" hastigheten eller noen innstillinger jeg kan endre på? Har jo hørt at kabel er best for gamere... men jeg ser ikke fordelen!

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det skal nok gå fint. Men du må nok feilsøke litt utifra det du har. Prøv f'eks å bytte ut kabler, og teste derifra.

 

Bytt kabel mellom modem og ruter, prøv å legge en kabel fra ruter til pc. Det er nok den letteste måten hvor du finner ut hvor problemet ligger.

 

Hvor stor hastighet og ping har du på kabel kontra trådløst?

Lenke til kommentar

Trådløst; Down: 3,0 mbps Up: 0,99 Ping: 23

Kabel: N/A

Nå klart jeg til tross for at det står "internett tilgang" på det kablete netverkskortet ikke å få utført noen test. veldig rart... og jeg forstår ikke mye av det.

Skal feilsøke litt med henhold til valg av kabler og slikt rundt ruteren og sånn.

Det er en "telefonadapter" koblet på mellom modem og ruter, har denne noe innvirkning på hastigheten? Må bare si at jeg har bra tilkobling trådløst, så det kan umulig være noe veldig galt der...

Lenke til kommentar

Den "telefonadapteren" som er koblet mellom modem og ruter skal som regel ikke ha noe å si når du bytter på trådløs og kabel fra ruter :)

Men det du kan gjøre er å teste hastighet/ping når du direktekobler med kabel fra modem.

 

Hvilken hastighet betaler du for, om jeg kan spørre?

 

Edit: Prøv også å oppdatere firmware på ruter (dette finner du ved å søke opp serienummer/modellnummer på produsentens hjemmeside) og oppdatere drivere til nettverkskort.

Endret av Korka
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du sjekke forsinkelse på nettverket ditt, så bør du vite hva du måler forsinkelse fra og til...

Forsinkelsen lokalt kan måles ved å pinge routerens ipadresse.

EKS:

ping 192.168.1.1 (mange routere bruker denne)

 

For å finne routerens ipadresse til router (gateway), så kan man bruke ipconfig.

 

For å måle forsinkelse fra A til B, så kan man bruke traceroute.

EKS:

tracert www.uio.no

Første hopp vil som regel være adressen til egen router, mens site vil være UIO.

 

Med kablet nett vil man som regel måle 1ms til routeren. Hvilken verdi man måler til UIO spørs på hvor man er. Fra Østlandet er vel 10ms typisk verdi, mens i Nord-Norge vil kanske 30-40ms være realistisk.

 

PS: Foreta målingene uten å belaste nettverket. Hvis man laster opp eller ned mye, så vil forsinkelsen øke pga at datapakkene må stå i kø.

Lenke til kommentar

Skal du sjekke forsinkelse på nettverket ditt, så bør du vite hva du måler forsinkelse fra og til...

Forsinkelsen lokalt kan måles ved å pinge routerens ipadresse.

EKS:

ping 192.168.1.1 (mange routere bruker denne)

 

For å finne routerens ipadresse til router (gateway), så kan man bruke ipconfig.

 

For å måle forsinkelse fra A til B, så kan man bruke traceroute.

EKS:

tracert www.uio.no

Første hopp vil som regel være adressen til egen router, mens site vil være UIO.

 

Med kablet nett vil man som regel måle 1ms til routeren. Hvilken verdi man måler til UIO spørs på hvor man er. Fra Østlandet er vel 10ms typisk verdi, mens i Nord-Norge vil kanske 30-40ms være realistisk.

 

PS: Foreta målingene uten å belaste nettverket. Hvis man laster opp eller ned mye, så vil forsinkelsen øke pga at datapakkene må stå i kø.

 

takk for infoen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken hastighet står det at du får når du kobler til med kabel? Det skal komme opp en boble nedi høyre hjørnet der det står. Hvis ikke kan du gå innpå nettverks- og delingssenter, og velge "Endre innstillinger for nettverkskort" i listen til venstre. Derfra dobbelklikker du "Lokal tilkobling", og du kan se hastigheten.

 

Hvis denne viser 100Mbit eller raskere så tviler jeg på at det er noe i veien med uttaket eller kabelen, da nettverksporter vanligvis vil prøve å droppe hastigheten ned til 10Mbit når signalet blir for dårlig til å fungere stabilt. Hvis den derimot viser 10Mbit, kan det tyde på et problem med kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...