Gå til innhold

Trådløst nettverk virker men?


Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har en kamerat som har hus med trådløs nettverk i leiligheten sin. Han har router å sånn og det virker sier han men det er bare når han setter inn ledningen.

 

Han vil ha det uten ledning og i hele huset. han har en leilighet i 2.etasje som er utleid som egentlig skal ha Internett inkludert i husleie. men det har han ikke klart enda som dere ser.

 

Hva kan jeg evt gjøre for å få det til?

 

De oppe i leiligheten har NextGentel som egen Internettleverandør som de betaler for selv. men både disse og han som eier huset vil ha trådløst.

 

noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mangelfull informasjon her.

Om han ikke har en router med trådløst aksesspunkt, så må han investere i enten en slik eller et selvstendig trådløst aksesspunkt. Angående det med at de i utleieboligen har eget abonnement, så betyr vel det at de i så fall har en egen linje. I så fall vil det mest logiske være at også de investerer i en router med trådløst aksesspunkt. Alternativt at utleier betaler for et abonnement som begge deler, og så lar beboerne få tilgang til hans nettverk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den trådløse routeren må settes opp. Synes det er greit å starte med å oppdatere den. Etterpå går man inn i menyene og velger dhcp, slår på krypteringen, velger et navn på nettverket (SSID) osv og stort mer er det ikke å gjøre. Når du søker etter nettverk skal navnet du satte på SSID dukke opp. Klikk på det, og velg koden du valgte på krypteringen og det skal igrunn være det.

 

Se eventuelt vedlegget

Trådløs router innstillinger.doc

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Trenger ikke installere noe som helst.

Så det eneste jeg kan gjøre her er å gå inn i routeren (via nettleser) og sette opp den trådløse routeren med kryptering f.eks WEP og skrive inn et valgfritt navn på nettverket i huset. og etter det gå inn hos leietaker og legge de til i nettverket til han som eier huset! Så er problemet løst? :)
Lenke til kommentar

Okei. jeg har brukt WEP i flere år nå og ikke opplevd noen særlige svakheter med det. jeg har Linksys Wireless-G 2,4 ghz.. den har det aldri vært noe tull med!

 

Da bruker jeg sikkert WPA og bruker den framgangsmåten jeg nevnte over her og da kommer opp div passord jeg kan velge for nettverket.. så er problemet løst, trur du? :)

Lenke til kommentar

WEP kan knekkes i løpet av noen få minutter, og man trenger ikke spesielt stor kompetanse for å gjøre det. En 14-åring med datainteresse kan klare det. Konsekvensen kan være at naboer og forbipasserende bryter seg inn og benytter din tilkobling til Internett, henter dine private filer fra nettverket og/eller overvåker trafikken din for å f.eks. se hvilke sider du besøker, ta over sesjoner og i noen tilfeller se passord. Du trenger ikke merke noe som helst. Nøkkelen kan i teorien knekkes, og trafikken overvåkes, uten at man noen gang kobler til nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I hovedsak så vil vel folk flest låne helt åpne og usikrede nett. Vet ikke hvor mange som reelt sett setter seg ned for å knekke WEP passord for å logge seg på nettet. Når det er sagt så er det selvsagt mulig, og WEP er minst trygt og burde vel teknisk sett vært borte fra routerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...