Gå til innhold

[Løst] Ser etter det ultimate hovedkort. Pris ingen betydning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle oppgradere PC'en min. Og da er det jo natrulig å se seg ut et godt hovedkort. Kanskje det viktigste med pc'en spør du meg. Da det tross alt er det som gjør at alt spiller i hop.

 

Ifra tidligere sitter jeg vel med et ASUS Maximus formula 2 hovedkort som er dø stabilt i de 3 åra jeg har brukt det :) Dette var vel et kort man kunne klokke og herje mye med en gang i tia, men det er i utgangspunktet ikke så viktig for meg med klokking da ting er så bra at klokking egenlig ikke skal være nødvendig. Og jeg har en filosofi om at når man klokker ting så går det på bekostning av levetid. Liker å ha ting som er stabilt lenge.

 

Har ikke lest meg opp så veldig om hva som er best av de siste brikkesettene (x79, z77 og h77 osv.)

 

Og pci e 3.0 er vel sikkert smart? Vil tro at man kan ha hovedkortet lenger ved å f.eks oppgradere skjermkort om 1-2 år og fortsatt ikke ha hovedkort som flaskehals\prossesor.

 

Hvor stor vil flaskehalsen bli hvis jeg hadde oppgradert bare skjermkortet mitt idag i forhold til at jeg har: Intel Q9950 2.83GHz, formula 2 hovedkort?

Skjermkortet jeg har idag er Geforce 460.

 

har jo sett litt på:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637586

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652809

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652810

 

Har altid hatt mange bra erfaringer med asus tidligere og sikler litt på de igjen. Har testa hovedkort som MSI, gigabyte tidligere uten problemer så jeg er åpen :)

 

Men det jeg stusser litt på er at mange av de jeg har sett på her er gamle? De kom jo ut ifjord. Og da tenker jeg at det kanskje kommer ut noe nytt snart?

 

Tar gjerne imot innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er målet å bruke mer enn 2500kr på hovedkortet?

 

Jeg er vanvittig fornøyd med mitt P8Z77-V Deluxe. Hadde Maximus II Formula og X58 Sabertooth før dette.

 

Anandtech har gjort en god test av det. Ikke at anandtech er verdens mest nøytrale kilde, men pytt.

 

The main contenders for this board come from ASUS products themselves - the Z77 Sabertooth arguably offers more control and a larger warranty [...], or a ROG product that is focused towards gamers/overclockers.

 

As part of a long term, stable build, it is hard to put a foot wrong if you choose the P8Z77-V Deluxe. If ever there was a time to use the phrase 'you get what you pay for', then surely this is it. I had no issues during testing and it sailed through the benchmarks with top honors. I have no hesitation in awarding the P8Z77-V Deluxe with an AnandTech Editors Choice Silver Award.

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så viktig hva det koster. Det du anbefaler virker som et godt kjøp for penga kort :)

 

Det med dette socket greiene så har jeg vel funnet ut at 1155 kom for ca 1 år sia. Og 2011 kom i 4 kvartal ifjord. 2011 er vist for i7 prossesorer og jeg trenger i utgangspunktet ikke så mye kraft, så her kan jeg sikkert gnukke ned til en i5. Blir mest spill som kommer til å bruke kreftene i pc'en. Med andre ord siden jeg driver å svarer meg selv så er det vel 1155 socket jeg kan gå for :)

 

Regner med at de dyrere hovedkortene har blitt spandert på bedre kondensatorer og generelt mer kvailitetsdeler en billigere maskinvare?

Lenke til kommentar

 

Dobbel cpu? Hvor bra fungerer dette i praksis? Dobbelt så bra som singel?

E-atx hva vil det egentlig si?

 

Etter å ha lest litt mer virker det som at det blir litt overkill for meg å kjøpe hovedkort til 2-3k.

Ikke trenger jeg så mange pci e, eller 8 stk ram brikke plasser og ytelse er omtrent det samme og stabilitet. Med mindre noen andre har noen innvendinger her da?

 

Poenget med denne tråden var å finne gode grunner for å svi av dobbelt så mye på hovedkort, men finner svært få gode grunner sånn jeg ser det nå.

 

 

Lenke til kommentar

 

Dobbel cpu? Hvor bra fungerer dette i praksis? Dobbelt så bra som singel?

E-atx hva vil det egentlig si?

 

Etter å ha lest litt mer virker det som at det blir litt overkill for meg å kjøpe hovedkort til 2-3k.

Ikke trenger jeg så mange pci e, eller 8 stk ram brikke plasser og ytelse er omtrent det samme og stabilitet. Med mindre noen andre har noen innvendinger her da?

 

Poenget med denne tråden var å finne gode grunner for å svi av dobbelt så mye på hovedkort, men finner svært få gode grunner sånn jeg ser det nå.

 

Det er ikke noe særlig med grunner til å gå for hovedkort over P8Z77-V Deluxe. Hvis du ser på Dual CPU hovedkort er det kun for Xeon prosessorer.

 

Hva er egentlig bruken til riggen din? Hvis det er gaming vil ikke i7 gi deg mer ytelse i forhold til i5, og da ville jeg utelukket LGA 2011. Hvis du skal drive med videoredigering/rendering/tallknusing vil prosessorene og de fire minnekanalene hjelpe deg, som gjør LGA 2011 ett til ett alternativ.

Lenke til kommentar

Kanskje du skal gå for Deluxe versjonen, da dette har enda bedre strømtilførsel.

Men dette kan nå MDCCLXXVI svare en del bedre på :)

 

Lite utdrag fra MDCCLXXVI:

Deluxe har mange forbedringer over -V Pro. Bedre strømtilførsel til CPU (16+4 faser, kontra 12+4 for Pro), Blåtann, bedre integrert lyd-chip, to ethernet-tilkoblinger, ingen legacy PCI-spor, ikke VGA/DVI på bakplata (erstattet med flere USB-innganger), PLX chip for ekstra overføringskapasitet mellom kontrollerne på hovedkortet, ekstra Marvell-kontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med bedre stømtilførsel? Mer stabil strømtilførsel? Mer å gå på i forhold til overclocking?

AT det er flere strømføringer trenger nødvendigvis ikke være bedre. Kommer jo sikkert an på tykkelse? evn kanskje noe standard greier på hovedkort som er veldig små så derfor det kan være mer optimalt med fler?

 

Lyd chip'en tror jeg ikke blir brukt siden jeg sender lydsignalet digitalt rett til forsterker som tar seg av dette. Stemmer ikke det a?

 

Plx greiene høres jo fint ut :)

Lenke til kommentar

Er målet å bruke mer enn 2500kr på hovedkortet?

 

Jeg er vanvittig fornøyd med mitt P8Z77-V Deluxe. Hadde Maximus II Formula og X58 Sabertooth før dette.

 

Anandtech har gjort en god test av det. Ikke at anandtech er verdens mest nøytrale kilde, men pytt.

 

The main contenders for this board come from ASUS products themselves - the Z77 Sabertooth arguably offers more control and a larger warranty [...], or a ROG product that is focused towards gamers/overclockers.

 

As part of a long term, stable build, it is hard to put a foot wrong if you choose the P8Z77-V Deluxe. If ever there was a time to use the phrase 'you get what you pay for', then surely this is it. I had no issues during testing and it sailed through the benchmarks with top honors. I have no hesitation in awarding the P8Z77-V Deluxe with an AnandTech Editors Choice Silver Award.

 

+1 til denne.

Har akkurat bygget ny pc med dette kortet og en i7 3770K 3.5GHz og 32GB RAM. Veldig gode muligheter for overklokking. Mange USB-porter og støtte for SSD-caching på en separat kontroller så man kan kjøre RAID på den andre.

Spesielt å nevne er den fantastiske viftestyringen. Her kan man definere kurvene for turtall versus CPU-temperatur selv, og få enkelte vifter til å slå seg helt av når det ikke er bruk for dem. Mitt Silverstone FT02 kabinett (3 x 20cm vifter + 1 x 12 cm) har aldri vært så stille -- nå er det kun harddiskene som høres.

 

Apropos oppdatering av grafikk-kort så oppgraderte jeg den fire år gamle gamle Quad-core 2.66GHz maskinen min (kun 8x PCIe) med et nytt Gainward GTX 680 Phantom (hadde GTX 285), og fikk en fantastisk forbedring. Kan kjøre Crysis med konsekvent godt over 50fps på 2560x1600 med alt på High og noen på Extra High. Har nå flyttet 680en over i den nye maskinen med i7 og P8Z77-V Deluxe men har ikke fått testet spill-ytelsen på den kombinasjonen ennå. Kan melde tilbake om hvilken forbedring dette gir hvis du er interessert, så du kan forholde deg til om det er noen vits i å oppgradere CPU + hovedkort, eller bare putte alt i et grafikk-kort. Spørs om du oppgraderer for å få bedre spill-ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
P8Z77-V Premium? http://promos.asus.com/US/Z77/Thunderbolt/#.T7vDOVTr0mg Det har Thunderbolt :D

 

Og mSATA SSD støtte og to Intel nettverksporter, ekstra PCIe, enda bedre SSD Caching-støtte. Spørs bare om bruken forsvarer å bruke 1500 ekstra på de tingene. Synd jeg ikke så dette kortet før jeg kjøpte Deluxe, selv om jeg ikke trenger noen av de ekstra egenskapene i øyeblikket :-)

Trøsten er at prisjakt indikerer at ingen har det på lager...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...