Gå til innhold

Stasjonær til gaming og hverdagsbruk


Gjest Slettet-QqzORNGH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqzORNGH

Jeg kan nok klare å bygge en pc, men å kjøpe separate deler og håpe at alt passer sammen er jeg litt usikker på enda. Pluss, med THOR-pcen får jeg 2års garanti, og delene er noenlunde det jeg ville ha uansett.

Kommer sikkert til å bygge en pc en gang i framtiden...

Lenke til kommentar

*snip* i5 vs i7? Har så altfor mange spørsmål, og jeg kommer nok ikke til å forstå svarene :p Hva er best Intel, AMD eller Nvidia, og hvor "mye" prosessor trenger jeg? Har jeg bruk for mer enn 1gb grafikkminne? Hva er egentlig nødvendig for mitt bruk? *snip*

 

 

1. For spilling tjener en ikke noe på å velge i7 fremfor i5.

 

2. Intel, AMD og nVidia - akkurat nå har Intel langt bedre prosessorer enn AMD, og det er ingen grunn til å velge noe annet enn Sandy Bridge eller Ivy Bridge.

Mellom AMD og nVidia er det litt annerledes siden nVidia ikke har lansert hele den nye skjermkortserien enda. Under 2000,- er HD 7850 (AMD) et godt kjøp, over 2000,- regjerer GTX 670 (nVidia) pris/ytelse.

 

3. Hvor mye prosessor du trenger har ikke et fasitsvar. Som du har sett blir i5-2500K trukket frem til stadighet som en god prosessor, som den absolutt er. Men du vil nok heller ikke bli holdt tilbake av en i3-2100 (tokjerneprosessor til ca. 500,- mindre enn i5-2500K).

 

4. Hva som er nødvendig til ditt bruk: overraskende lite. Maskinen jeg sitter på nå er snart 3 år gammel, og den gang var den ikke et monster. Jeg er faktisk usikker på om jeg skal gidde å oppgradere den i år, med andre ord er det ikke så mye som skal til for en tilfredsstillende opplevelse (dog er dette helt subjektivt).

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg kan nok klare å bygge en pc, men å kjøpe separate deler og håpe at alt passer sammen er jeg litt usikker på enda. Pluss, med THOR-pcen får jeg 2års garanti, og delene er noenlunde det jeg ville ha uansett.

Kommer sikkert til å bygge en pc en gang i framtiden...

 

Det er jo akkuratt derfor du kan velge ett oppsett som vi gir deg, da vi setter opp kvalitet deler som seffølgelig passer sammen, og som kommer til å yte best sammen for den prisen du har satt. Og bygger du pcen selv. så kjenner du den. Di får optil 5 år garanti på hver enkelt komponent fra en side med god service..

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Og garanti er i grunn ikke noe å tenke på her i Norge hvor det meste har 5 år reklamasjonsrett.

 

Den største forskjellen når det kommer til garanti/reklamasjon mellom ferdigbygg og selvbygg er at ved et ferdigbygg har du garanti/reklamasjon for maskinen som en helhet. Det vil si at hvis noe blir ødelagt sender du inn hele maskinen. Med selvbygg har du garanti/reklamasjon på enkeltdeler, hvilket vil si at du må selv finne ut hvilken komponent som er ødelagt (noe folk her inne kan hjelpe til med hvis det skulle skje). Så det er "tryggere" å kjøpe ferdigbygd, hvis du tar utgangspunkt i at noe vil bli ødelagt.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Ok, er denne grei? Feel free til å kommentere komponentene eller foreslå endringer! Er litt usikker på kabinettet...

 

Edit: Har ikke bruk for så mye harddisk, så derfor valgte jeg å satse på bare SSD. Til media o.l. bruker jeg en ekstern harddisk, men spill og tyngre stuff tar jeg på SSDen ;)

Endret av Slettet-QqzORNGH
Lenke til kommentar

Litt nytt ;)

Er alle komponentene kompatible med hverandre?

 

 

 

Overkill strømforsyning. Du klarer deg fint med en på 350W egentlig, men for fremtiden kan der være fint med for eksempel en 550W. Se etter OCZ ZT 550W

 

- Overkill minne. Gaming og hverdagsbruk vil kun få deg opp i 5GB minneforbruk, hvis du gjør begge tingene samtidig. Søk opp Vengeance LP på Dustin. Koster 390kr for 8GB

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Har ikke noe OS annet enn på en annen pc, men kjenner en via jobben som kan fikse det for en grei sum. Vil dere anbefale noe annet, eller?

På strømmen anyways, bytter jeg til noe mindre. Den jeg har der ble anbefalt sammen med kabinettet.

Endret av Slettet-QqzORNGH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Jeg holder meg på 16gb foreløpig, så har jeg i hvert fall nok. Tingen er at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpte denne pcen på en stund. Dette er tidlig planlegging og research. Jeg vil være grundig, så resultatet blir perfekt!

Lenke til kommentar

Jeg holder meg på 16gb foreløpig, så har jeg i hvert fall nok. Tingen er at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpte denne pcen på en stund. Dette er tidlig planlegging og research. Jeg vil være grundig, så resultatet blir perfekt!

 

Resultatet blir perfekt om du hører på erfarne folk som olestokk eller arni90. Gir du dem en pris så bygger de 100% kvalitet perfekt oppsett til deg for prisen, så lenge du velger alle delene de har funnet til deg, med unntak for kabinett. Og du trenger ikke 16GB ram når du aldri kommer til å bruke mer en 5GB ram. Teknologien prøver å bruke mindre ram for alt, ikke mer, som eventuelt betyr om noen år at 4GB er mer en nok.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...