Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har lyst å lære meg å programmere men vet ikke helt hva det går ut på. Hva kan man bruke programmering til ? Spiller en del Minecraft og ser litt koder der og tenker det hadde vert kult å lære seg slik selv. Jeg prøvde å lage en Android-App men jeg la ideen på is da jeg ikke kunne programmere i det hele tatt.

 

Hvilken språk er best for nybegynnere å lære seg ? Er det stor forskjell i språkene slik at hvis jeg lærer meg C## så må jeg starte helt på nytt om jeg vil over til Java ?

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmering er programmering. Så om du lærer deg et språk som Java, C#, C++ eller Python vil overgangen til neste språk ikke være så vanskelig. Problemet er å lære seg å tenke i algoritmer, ikke å forstå selve koden.

 

En god anekdote jeg pleier å bruke:

- Når du skal lære et vanlig språk er ikke problemet å lære de oversatte ordene, det kan man bare pugge. Det som er en utfordrign er å seg å formulere setninger og skrive gode historier. Og kan du først skrive gide historier i et språk kan du lett bruke mye av de samme reglene og virkemiddlene til å skrive en historie i et annet språk.

Lenke til kommentar

Begrensingene ligger som oftest på utviklerene, ikke språket. Du kan gjøre det meste i nesten alle språk - hovedforskjellen er som oftest hvilke plattformer som støttes. F.eks. kan du kjøre Java på linux, mac og Windows (og android-telefoner, om du utvikler med android-apiet). Mens med C# .NET er det Windows som er støttet i hovedsak (du kan få det på linux gjennom Mono - men da med enkelte begrensninger).

 

Personlig føler jeg de fleste språkene setter en alt for høy terskel for å lære de. C, C++, C# og Java krever alle relativ mye kode kun for å gjøre enkle ting som å skrive noe tekst på skjermen. Dette kan virke forvirrende på nybegynnere og er mye som bare blir "fordi det er sånn" som man først forstår en stund etterpå. Jeg vil derfor kanskje anbefale deg å se på Python som første språk - for å kunne få en introduksjon til programmering, og heller kanskje gå videre til andre språk senere.

 

Se på eksemplene under for å se hva jeg mener:

Java:

class HelloWorld {
 static public void main( String args[] ) {
System.out.println( "Hello World!" );
 }
}

 

C#:

//Hello World in C#
class HelloWorld
{
static void Main()
{
	System.Console.WriteLine("Hello, World!");
}
}

 

Python:

print "Hello World!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva kan man gjøre ved programmering ved hvert språk ?

I teoerien er det mulig å få til alt med hvert språk, men i praksis, så har de fiorskjellige språkene forskjellige styrker og svakheter som gjør at de egner seg til forskjellige ting.

 

Jeg er enig i at Python er et fornuftig språk å begynne med.

Lenke til kommentar

Satser på Python jeg da :) Finnes det noen gode bøker man kan få kjøpt i butikk eller noen sider på Internett som kan være gode for nybegynnere?

 

Hvilken oppgaver bør jeg først teste? Ser at mange lager en kalkulator og slike småting, er det en grei start?

 

Om jeg blir litt bedre og synes dette er gøy, hvilken større oppgaver kan være en ide å lage?

 

Takker for svarene :)

Lenke til kommentar

Å starte med slike enkle ting er lurt. Vil virkelig anbefale å gå for en bok som har oppgaver etter hvert kapittel, slik at du får prøvd deg litt ut på det du har lært.

 

Etterhvert kan du lage hva som helst. alt fra spill til vanlige aplikasjoner :)

Lenke til kommentar

Thanks :) Engelsk er ikke mitt beste felt men skal nå klare det. Trenger jeg noen programmer for å programmere i Python ? Hvordan starter jeg sånn generelt ?

 

Er det slik at setninger har en evne til å utføre en oppgave og når man setter alle setningene sammen til en tekst vil alle setningene jobbe sammen om en felles oppgave ?

Lenke til kommentar

Kjører du på Windows? I såfall må du laste ned python fra python.org (Anbefaler v.2.7.3 da v3.x er noe nyttt enda og en del tillegg støtter ikke den versjonen enda). Python er normalt allerede installert på linux. Hvordan det er på Mac vet jeg ikke.

 

I tillegg trenger du en editor - Det følger med en i python-pakka som heter Idle; den er nok grei å begynne med. En mer avansert editor for Windows er Notepad++.

Lenke til kommentar

Om du tenker på IDLE, at du får opp dette vinduet:

Idle_image022.jpg

 

I så fall kan du starte med å trykke "File -> New Window". Da vil du få opp en vindu hvor du kan skrive kode over fler linjer, som sammen blir et program.

 

Lim inn dette i vinduet og trykk F5 (RUN)

print "Hello,"
print "World!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...