Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 starter ikke lenger, selv installasjonscden går tregt


Anbefalte innlegg

Etter å ha dualbootet windows 7 og ubuntu 11.04 ganske lenge, installerte jeg ubuntu 12.04. Da jeg i dag skulle starte windows for første gang på noen uker, kom jeg aldri til login-skjermen. Jeg får valgt windows 7 loader i grub, og alt ser ut til å loade, men jeg kommer altså aldri inn i windows.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette i win7-cden for å kjøre startup repair, men selv den ser ut til å slite nå. Den bruker ekstremt mye tid på ting som gikk fort forrige gang jeg brukte den. Da jeg skulle kjøre startup repair brukte den f.eks 15 minutter på å lete etter windows-installasjoner. Nå ser det ut som om startup repair har hengt seg helt. Noen som har hatt lignende problemer, eller har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Er det f.eks noen startup-logg i windows jeg kan undersøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha dualbootet windows 7 og ubuntu 11.04 ganske lenge, installerte jeg ubuntu 12.04. Da jeg i dag skulle starte windows for første gang på noen uker, kom jeg aldri til login-skjermen. Jeg får valgt windows 7 loader i grub, og alt ser ut til å loade, men jeg kommer altså aldri inn i windows.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette i win7-cden for å kjøre startup repair, men selv den ser ut til å slite nå. Den bruker ekstremt mye tid på ting som gikk fort forrige gang jeg brukte den. Da jeg skulle kjøre startup repair brukte den f.eks 15 minutter på å lete etter windows-installasjoner. Nå ser det ut som om startup repair har hengt seg helt. Noen som har hatt lignende problemer, eller har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Er det f.eks noen startup-logg i windows jeg kan undersøke?

Etter å ha dualbootet windows 7 og ubuntu 11.04 ganske lenge, installerte jeg ubuntu 12.04. Da jeg i dag skulle starte windows for første gang på noen uker, kom jeg aldri til login-skjermen. Jeg får valgt windows 7 loader i grub, og alt ser ut til å loade, men jeg kommer altså aldri inn i windows.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette i win7-cden for å kjøre startup repair, men selv den ser ut til å slite nå. Den bruker ekstremt mye tid på ting som gikk fort forrige gang jeg brukte den. Da jeg skulle kjøre startup repair brukte den f.eks 15 minutter på å lete etter windows-installasjoner. Nå ser det ut som om startup repair har hengt seg helt. Noen som har hatt lignende problemer, eller har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Er det f.eks noen startup-logg i windows jeg kan undersøke?

Hallo!

 

Har du prøvd å gå inn i sikker modus?

 

Tappe F8 like etter at post har passert...

 

 

Bmonline

Lenke til kommentar

Hadde planer om å teste sikkerhetsmodus, ja, (har allerede testet vga-modus siden skjermen var svart da den hang seg), men akkurat nå henger den på startup repair. Vet ikke helt om jeg tør å avbryte. Etter en halvtime med venting på startup repair, foreslo den nemlig system recovery, og det trykket jeg selvfølgelig ja på. Det er nå ca tre kvarter siden. Tror kanskje jeg skal la den stå til i morgen før jeg evt skrur den av.

Lenke til kommentar

Du hadde rett i at det var noe muffens med disken, hårek. Prøvde å dra den ut, og da kjørte windows-cden fint. Det som er enda mer merkelig, er at ubuntu bruker disken nesten uten problemer. Det tar litt lengre tid å montere disken, men ellers fungerer den fint. Prøvde ntfsfix i ubuntu, men det hjalp ikke.

 

Når jeg prøver å starte sikkerhetsmodus, går alt umenneskelig treigt. Det tar 2-3 sekunder pr driver den laster inn. Tilsynelatende stoppa den på classpnp.sys. Men vet ikke om den faktisk stoppet, eller om det bare gikk veldig treigt.

 

Prøvde også en rekke tips jeg fant på nettet:

resatte biosen

skrudde av ahci i bios

noen mente det kunne ha med at windows er forvirret mhp strømsparing

bootrec /fixmbr

bootrec /fixboot

sfc /SCANNOW /OFFBOOTDIR=C:\ /OFFWINDIR=C:\Windows (dette avbrøt jeg da den hadde kjørt i seks timer)

 

Da jeg var inne i system recovery glemte jeg selvfølgelig å prøve chkdsk, så nå sitter jeg og prøver å kjøre win7-cden igjen, men det tar rundt en time å komme til command prompten.

 

EDIT:

Disken var gåen, men ikke korrupt. Etter 24 timers kopiering fikk jeg i hvert fall reddet bildene og programmeringsprosjektene mine.

Prøvde å kjøre western digitals dlgdiag-program, men det virker ikke på maskiner uten floppydisk. (ja, du kan brenne cd, men den blir forvirret av at cd-rom'en da ligger på a: og ikke c:)

WD-programmet på ultimate boot cd'en kræsjet da jeg skulle skanne disken.

Endret av nahoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...