Gå til innhold

Bytte ut HDD med SSD i laptop


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en gammel HP pavilion dv5 som jeg nå ønsker å gi nytt liv ved å bytte ut den mekaniske harddisken med en SSD fra Samsung, 830.

Det jeg lurer fryktelig på er hvordan jeg får OS-et (wondows vista) over på SSD-en.

 

Er det noen som har gjort dette før og som kan forklare meg hvordan jeg kan gjøre dette? Er ikke nøye om jeg må installere OS-et på nytt!

 

På forhånd tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan klone hele disken, men anbefaler reinstall.

 

Last ned OS hvor du vil, torrents/ MS og legg inn den, så bruker du lisenskoden du har.

Tror jeg går for reinstall. Så da kan jeg laste ned Vista på nytt fra Microsoft sine hjemmesider som en iso-fil, legge det på en CD eller USB-penn og boote fra denne? Vil drivere for trådløst nettverkskort og diverse som HP har lagt inn som standard følge med hvis det gjøres på denne måten?

Regner med det er produktnøkkelen under pcen som er lisenskoden!?

 

Hvis du først skal gi den nytt liv bør du samtidig skaffe deg en Windows 7 Home Premium lisens i tillegg, og så installere alt på nytt.

Vet det er en fordel med Windows 7 med henhold til TRIM, men orker ikke betale 800 for ny lisens!
Lenke til kommentar

Driverne laster du ned fra HP sine nettsider.

 

Hva skal du bruke PC'en til?

Ja skulle vel ikke være så vanskelig :)

Pc-en skal tas i bruk igjen til høsten, etter et år i dvale, da jeg skal begynne å studere. Den kommer vel for det meste til å bli brukt til litt skolearbeid i form av word og exel og så blir det vell en del nettsurfing. HDD-en som er i pc-en per dags dato har fått seg en kakk etter et smell i bakken, så ny er helt på sin plass. Har en stasjonær gaming-pc som jeg per dags dato bruker en OCZ Agility 3 som systemdisk og tenker å bruke denne på laptopen og la den stasjonære få en liten oppgradering i form av Samsung 830.

Lenke til kommentar

Til den bruken vil nok ikke SSD gi så voldsom gevinst, men når du trenger ny disk likevel er SSD det rette å gå for. Når du først skal reinstallere, hvorfor ikke teste ut Ubuntu 12.04 noen dager? Hvis jeg ikke tar helt feil vil alt unntatt trådløs-kortet fungere "ut av boksen". Trådløs-driveren installeres på 5 minutter via kablet nettverk. TRIM-støtte er på plass med en enkel kommando.

Lenke til kommentar

Til den bruken vil nok ikke SSD gi så voldsom gevinst, men når du trenger ny disk likevel er SSD det rette å gå for. Når du først skal reinstallere, hvorfor ikke teste ut Ubuntu 12.04 noen dager? Hvis jeg ikke tar helt feil vil alt unntatt trådløs-kortet fungere "ut av boksen". Trådløs-driveren installeres på 5 minutter via kablet nettverk. TRIM-støtte er på plass med en enkel kommando.

Tja kanskje jeg skal gi det en sjanse, men hvordan er det med spill på Ubuntu? Kan nemlig hende det blir litt BF3 og Portal 2 gaming av og til :p
Lenke til kommentar

Vista : S

 

Da hadde jeg fått tak i win 7.

Men ikke lastet den ned fra nett(torrent) og brukt en aktiveringssoftware, for det er ikke lov.

Vista er da ikke fullt så gærnt som folk skal ha det til. Med siste Service Pack vil jeg påstå at det er ganske så stabilt i grunn!
Lenke til kommentar

Vista : S

 

Da hadde jeg fått tak i win 7.

Men ikke lastet den ned fra nett(torrent) og brukt en aktiveringssoftware, for det er ikke lov.

Vista er da ikke fullt så gærnt som folk skal ha det til. Med siste Service Pack vil jeg påstå at det er ganske så stabilt i grunn!

Vista er stabil.

På win7 skrev de opp koden fra bunnen så derfor er det mye mer optimalisert.

Jeg liker ihvertfall win7 10 ganger bedre en vista

Lenke til kommentar

Tja kanskje jeg skal gi det en sjanse, men hvordan er det med spill på Ubuntu? Kan nemlig hende det blir litt BF3 og Portal 2 gaming av og til :p

 

Snakker du om DV5'en nå? for innenfor realitetens grenser vil den ikke klare å dra BF3 på low engang.

Har testet og den klarar å kjøre BF3 på low med overkommelig FPS :) Er faktisk ikke så halvgærne specs på den med tanke på alder: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&dlc=en&docname=c01510187&lc=en
Lenke til kommentar

Hmm. 9600M GT vil vel egentlig ikke få mer enn rundt 10FPS ved gaming av BF3 på low, men det er ved 1366x768 da.

Har nå testet litt grundigere og fikk i snitt fantastiske 16 fps med 800x600 og low. Så snart det dukket opp et par botter falt fps'en betraktelig, hehe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...