Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortsluttet pc


Anbefalte innlegg

Hei jeg var uheldig og koblet til feil lader i dag på laptopen min. jeg har ett lite boss anlegg så har nesten helt lik lader. da jeg koblet den i skrudde pc-en seg av med en gang og det luktet svidd. jeg har ikke klart og få den til og fungere enda, har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet av erfaring at nesten like ladere er noe dritt.

En gammel, god flatskjerm takket for seg etter at den ble koblet til strømforsyningen til lydanlegget.

 

Apple-ladere er greie sånn. Umulig å ta feil.

 

Nå har jeg lært.

Strømforsyningen til min 1TB eksterne LaCie harddisk er helt standard 12V, og lett å ta feil av. Så jeg har merket den "LaCie" med sprittusj. Den andre disken sin strømforsyning har jeg merket WD.

 

Sånt er surt. Lukter det svidd, er det sannsynlig at noe er ødelagt og ikke kan reddes.

Du kan jo prøve om du får laptopen til å starte med riktig strømforsyning.

Hva slags spenning gir den originale PC-strømforsyningen, og hva får du ut av lydanlegget sin?

Hva slags polaritet og strøm?

 

Har du filer på harddisken, er det mulig de kan reddes med en annen PC.

Lenke til kommentar

Tror du kan se langt etter den forsikringen uansett...

 

 

Du får sjekke avtalevilkårene for å se hva den dekker. Det kan jo hende, hvis du har en sånn forsikring som dekker omtrent alt.

Men kjøpsloven hjelper deg ikke her.

 

 

Tror det er lov å bytte harddisk og RAM i laptoper uten at det går ut over dine rettigheter som forbruker.

Og da kan du ta ut disken uten at det betyr noe.

 

Men nå er jeg på tynn is. Kjøpslov og garanti er ikke mitt fagfelt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

det kan se ut som om høyttalerladeren din har gitt maskina 36 Volt, det skulle være nok til at den er ødelagt.

 

du kan prøve å ta ut batteriet, sette i riktig lader og prøve, starter den ville jeg vært klar med noe å få filene over på.

 

hvis ikke må trolig noen deler byttes ut, det kan hende at det bare er rammen eller noe annet som er relativt lett å bytte eller det kan være hovedkortet som har tatt kvelden (da er det lite å gjøre)

 

Hvis harddisken har overlevd kan du prøve å sette den inn i en annen maskin. Hvis du bare har en bærbar maskin for handen kan du laste ned en linux live dvd (ubuntu eller Mint) og få filene over på en annen harddisk.

 

Det er vanligvis lov å bytte disk og ram på bærbare maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...