Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge strømførende kabler i gulv, spørsmål?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på med en del oppussing... har snakket med elektriker i Trondheim om jeg kan legge kabler selv for at de senere kan koble de opp. Noe overraskende virket de positiv til ideen.

 

Skal legge nytt gulv og vil gjerne frese ut spor i gamlegulvet for å skjule kabelen.

 

Kabelen jeg har kommet frem til som passer til akkurat dette er en PFXP 2,5 mm (16 A).

 

Noen som ser problemer med den metoden?

 

Vil gjerne ha noen synspunkter på dette!

 

Hva kan man for eksempel forvente av varmeutvikling i en slik kabel, selv kan jeg ikke se det blir noe spesielt....?

 

Ser dere problemer angående leggemetode eller kabelvalg?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er det ikke normal praksis å legge kabler rett i vegg uten noen form for mekanisk beskyttelse (k-rør og lignende). Ta kontakt med elektrikerene dine å hør om de virkelig ville gått god for denne løsningen. Det er de som bestemmer til slutt uansett :)

Endret av SuBWoofeR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PFXP er lite brukt uten rør. Men hvis du skal bruke det er det viktig å tenke på at den ligger beskyttet for spiker og andre ting. Og så skal det være mulig i ettertid å bytte ut kabelen uten å måtte rive opp gulv/vegger. Derfor må man være veldig nøye med hvordan den ligger.

Man må og bruke rett type innføring i bokser.. Fuskebokser har egne egnede hull, mens vanlige vegg/tsk bokser må ha spesielle innføringslepper som låser kabelen. (fåes kjøpt separat.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Holder på med en del oppussing... har snakket med elektriker i Trondheim om jeg kan legge kabler selv for at de senere kan koble de opp. Noe overraskende virket de positiv til ideen.

 

Skal legge nytt gulv og vil gjerne frese ut spor i gamlegulvet for å skjule kabelen.

 

Kabelen jeg har kommet frem til som passer til akkurat dette er en PFXP 2,5 mm (16 A).

 

Noen som ser problemer med den metoden?

 

Vil gjerne ha noen synspunkter på dette!

 

Hva kan man for eksempel forvente av varmeutvikling i en slik kabel, selv kan jeg ikke se det blir noe spesielt....?

 

Ser dere problemer angående leggemetode eller kabelvalg?

 

I mine ører høres det ut som en totalt idiotisk løsning.

 

For det første SKAL kabelen være tilgjengelig for utbytting. Dersom du får problemer med denne kabelen, er det da veldig lurt at den ligger i et K-rør. Med mindre du har veldig lyst til å rive opp hele gulvet igjen.

 

Eneste belegningsmetoden som NEK 400: 2010 henviser til som kan brukes i ditt tilfelle er "Isolerte ledere i et rør, i en ÅPEN eller en ventilert kabelkanal i gulv."

 

Det vil altså si at om du skal få dette godkjent må du ned med en kabelkanal OG rør i gulvet.

 

Jeg tror hvertfal ikke at du får det godkjent dersom du freser ut et spor til kabelen å legger gulv oppå. Uten K-rør har du ikke sjans til å få det godkjent. Da vil ikke kabelen regnes som "tilgjengelig". Og dersom noen flytter inn etter deg å finner ut at dem skal pusse opp, så kan de få seg en kjedelig overaskelse når dem slår første spikeren i gulvet, for det er siste plassen man regner med å finne en kabel ;)

 

Jeg tror ikke dette er lov. Kunne ikke finne en norm som bekrefter misstanken min nå i farta, men den er jeg nesten sikker på at finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...