Gå til innhold

videokamera under 5000kr til bruk sammen med mac


Anbefalte innlegg

Sitter og leter i den store jungelen av ulike videokameraer, og føler ikke eg blir stort klokere.

Skal kjøpe videokamera snart, men aner ikke annet enn at det ikke trenger å bli alt for dyrt, all den tid det er et barn på vei, så utgiftene fremover blir nok store nok som de blir.

Hvis en skal holde seg under 5000kr, hva skal en se etter?

Har mye Sony i huset, samt apple-produkter.

Er Sony-kamera noe å satse på, eller bør en holde seg unna?

Var inne på et kamera, og der var det bare Windows-systemer som 7, Vista og XP, som var nevnt under posten "Operativsystemstøtte", men ingen for mac. Betyr dette noe for oss her som bruker mac?

 

I tillegg skal vi en tur til bl.a. Singapore snart. Vil det svare seg å handle noe slikt som videokamera når vi er der, eller er de norske prisene konkurransedyktige?

 

Håper det er noen der ute som har peiling på slie ting som eg beskriver her, og kan ta seg tid til å skrive noen ord tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye kamera idag oppdages av OS som en ekstern lagringsenhet.

Dette kan jeg med 99.9% sikkerhet garantere er støttet i OSX.

 

Filformatstøtte er annen sak. I verste fall må du konvertere videofilene til et annen format hvis ikke programvaren du skal bruke støtter det.

Lenke til kommentar

Ok, høres bra ut.

Men da er det bare å finne et kamera.

Er det stor variasjon i hvor lenge en kan filme med de ulike kameraene?

Minnekort eller intern disk?

Greit om det kan ta mest mulig film.

Hvilket skal eg velge? Hva anbefaler dere?

 

Sector

Lenke til kommentar

Som Xander er inne på, filformatstøtte er en helt annen sak.

 

Konvertering vil du helst ikke gjøre om du kan unngå det da det både tar tid og man har en viss risiko for tap av kvalitet (avhengig av format man konverterer til).

 

Når jeg har konvertert så bruker jeg helst Elgato Turbo.264HD som er en usb hardware løsning fra Elgato men også Handbrake (gratis software) kan gjøre jobben.

 

Sjekk denne listen hos Apple og se filtrer den etter merke e.l., det gir en viss ide.

 

Bruker ikke videokamera selv men har "video muligheter" på iPhone, Samsung Galaxy S2, Nikon D7000, Nex7 og Olympus OM-D E-M5.

 

Nex7 leverer MP4 eller AVCHD, MP4 går rett inn i iMovie mens AVCHD er ukjent format. E-M5 leverer .MOV og går rett i iMovie.

 

Samme resultat får jeg med Final Cut X. Mens i Final Cut PRO (7) så nekter den de MP4 filene som støttes i FC-X.

 

Du unngår nok endel problemer om du sjekker at det står spesifikt på kamera at Apple/OS-X støttes og kontroller dette mot Google så du ser hva formater kamera leverer og om det evt kreves konvertering eller om det er direkte støtte for filformatet (og eventuellt i hva programvare).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...