Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering på eigen tomt i sameige


Svelge

Anbefalte innlegg

Eg bur i eit sameige, der eg disponerar ein eigarseksjon på ca 40m2 utanfor min del av rekkehuset. Det er mao ikkje ein del av fellesarealet. Spørsmålet mitt er om sameiget kan nekte meg å parkere bilen min på min eigen eigarseksjon. Eg kan og opplyse om at det er lov med korttidsparkering, forbodet gjeld langtidsparkering.

 

Svaret er nok å finne her: http://www.lovdata.n...970523-031.html

Men eg slit med å tolke § 22.

 

" Rettslig rådighet

 

Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen.

 

Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene gis bestemmelser som begrenser den rettslige rådigheten over seksjonen. Dersom det er bestemt at erverver av seksjon eller leier av bruksenhet skal godkjennes, kan godkjenning bare nektes dersom det foreligger saklig grunn."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro §19 er mer relevant: (mine uthevinger)

 

§ 19. Rett til bruk

Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

 

Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre sameiere.

 

Bruksenheten kan bare nyttes i samsvar med formålet, jf. § 6 sjette ledd. Endring av bruken fra boligformål til annet formål eller omvendt må ikke foretas uten reseksjonering etter § 13 annet ledd.

 

Med tilslutning fra de sameiere det gjelder, kan det i vedtektene gis nærmere bestemmelser om bruken av næringsseksjoner.

 

I vedtektene kan det gis bestemmelser om midlertidig enerett for en eller flere sameiere til bruk av bestemte deler av fellesarealene og om vilkårene for slik enerett. Begrensningen i § 6 annet ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.

 

Sameiermøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold i seksjonssameiet, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen.

 

Jeg har riktignok mer erfaring fra borettslag enn fra sameie, men jeg vil tro forskjellene her ikke er milevide.

 

Hvis det i dette eksempelet f.eks skulle være snakk om å parkere en avskiltet bil (noe mange vil kalle et vrak) på en sånn måte at det kan argumenteres med at det virker skjemmende, kan nok styret i et sameie komme ganske langt med en slik sak. Forutsatt at det finnes litt støtte i ordenstregler eller vedtekter eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...