Gå til innhold

CPU is unworkable....


ratm

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Når jeg starter datamaskinen mi får jeg denne beskjeden: "CPU is unworkable or has been changed. Please re-check - CPU SOFTMENU"

 

Skjønner ikke hvorfor jeg får denne meldingen, jeg ikke gjort noen forandringer i bios og maskinen fungerer ellers perfekt.

 

Får disse videre disse valgende.

 

F1 to continue eller DEL for sofmenu..

 

Prøvde å komme inn i bios, men det gikk ikke. Fik kun en svart skjerm med en blå linje nederst... Koblet derfor av en kabinett vifte og kom in i bios, men jeg vet ikke hva jeg må forandre.

 

Hvordan løser jeg dette problemet??

 

Resette cmos??

 

I såfall kan noe hjelpe meg med dette, har nemlig mistet hovedkort manualen. :roll:

Hovedkortet er Abit TH7 2 - Raid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan finne (cmos1) sitter ved floppykontakten i retning cpu. Flytt jumper fra pinne 1-2 til 2-3, å la den stå der i ca 5 sek. Husk å dra ut strømkontakten først.

 

Må jeg starte maskina med jumperen i clear cmos posisjon, altså pinne 2 og 3?? Eller resetter man den bare mens pc'n er skrudd av ???

Lenke til kommentar

Cel da har jeg endelig lært meg å resette cmos.. Alt er ikke så lett da man greier å miste manualen... Skriften hvor det stod cmos var ikke akkurat stor.

 

Vel uansett problemet ble ikke løst.

 

Får fortsatt opp feilmeldinga..

 

Noen forslag??

Lenke til kommentar
får fortsatt opp feilmeldingen.

Er ikke et spesielt utbredt kort vil jeg tro ( for rd-ram ), evt. ikke så mange med erfaring - sjekket hva som finnes av oppdaterte Bios og drivere ?

 

Her

 

 

Prøvde å komme inn i bios, men det gikk ikke. Fik kun en svart skjerm med en blå linje nederst... Koblet derfor av en kabinett vifte og kom in i bios, men jeg vet ikke hva jeg må forandre.

Sjekk at viftene står på rett header.

 

.

Lenke til kommentar

Dette kan skyldes dårlig batteri, bare en liten overspenning et sted i maskina di eller en fysisk forranding - eller bare random bad luck ;)

 

Uansett, løsningen er stort sett enkel, gå inn i BIOS ved å trykke "DEL"

- gå inn i "softmenu II setup"

- se her at "CPU operating speed" er riktig (pil opp, pil ned)

- trykk "ESC" for å gå tilbake

- vel "save & exit setup"

 

Så ser du forhåpentligvis ikke feilen igjen

 

Hjelper ikke dette så er det trolig noe galt med maskinvaren din, prøv en BIOS update.

Lenke til kommentar
Dette kan skyldes dårlig batteri

Jepp, har vært noen batterifeil med nyere kort her på forum i det siste - merkelig igrunnen: har satt opp 11 gamle skolePC-er fra scratch denne uka ( 1997, Cinet PII233++ samme årsklasse ) og denslags er "offtopic"...

 

...likevel, godt mulig du har rett...

 

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...