Gå til innhold

Sjøforsvaret-Hæren-jobb-problem


Anbefalte innlegg

Hei jeg har nå fått et "lite" problem.

 

Nå har forsvaret plutselig utsatt min FGTJ til Mars 2013 i sjøforsvaret, siden jeg ikke hadde mulighet til innrykk i garden høsten 2012. (Lærling enda)

 

Første valget mitt var som sagt Hæren, men det er nå 2 gangen jeg blir valgt inn i noe som ikke jeg har satt opp som valg en gang.

 

 

Problemet mitt er følgende:

 

-Jeg skal nå søke videre jobb her jeg er lærling. MEN problemet er at om jeg søker her så må jeg bestemme meg innen slutten av mai.

 

-Han ifra forsvaret sa at jeg kunne sende inn en personlig mail der jeg forteller hvorfor jeg evt. vil bytte FGTJ til f.eks Hæren. Han sa det kunne ta inntil (4-6 uker) før jeg får svar. Noe som for meg kan bli et problem.

 

Jeg ser helst for meg at jeg skal få noe ut av FGTJ vist jeg først skal inn i militæret så lure jeg da på om Sjøforsvaret er noe for meg?

 

Jeg spurte han hvor han mente det er mest sannsynlig og få internasjonale oppdrag, så er det evt 2.bataljonen, Sambandsbataljonen som han foreslo til meg (har snart fagbrevet i IKT -Servicefaget)

 

Det som er problemet her er jo at om jeg ikke blir innkalt til høsten og takker nei til jobb videre her jeg er nå så sitter jeg igjen med ingenting før inntaket til Sjøforsvaret skjer 2013.

 

Vil dere anbefale meg og bare gå i sjøforsvaret (minsker det sjansene for INT.OPS)?

 

Vil dere anbefale at jeg faktisk sender inn en personlig mail der jeg prøver og bli flyttet fra Sjøforsvaret til Hæren (inntak 2012 istedenfor at jeg må inn 2013)

 

 

Kom gjerne med innspill om du har selv vært i Sjøforsvaret og mulighetene som er der.

 

 

VPV mannen sa også at jeg at jeg burde tenke litt på det at innen 2013 så vil de ha de fleste ut fra Afghanistan.

 

Det ble veldig mye nå men håper dere skjønner spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du på INTOPS, er sjansen mye større hvis du er i hæren. Send e-post, og håp på et godt svar.

 

Og jo, vi er mest sannsynlig ute av Afghanistan når du er klar, men det vil garantert nok dukke opp andre land. Type Sudan kanskje?

 

Ja han nevnte det med Sudan. Han nevnte noe med at Sjøforsvaret, muligens skal spille en ganske stor rolle der, men nå vet jeg ikke hvor mye jeg vil stole på han akkurat..

Lenke til kommentar

Det som kan være et mulig problem med å søke seg inn i Hæren når du allerede har innkallelse til Sjøforsvaret, er at du muligens ikke vil bli prioritert i like høy grad når du skal velge tjenestestilling, selv om du har gjort det bra på rekruttskolen.

 

Dette skjedde i alle fall med meg når jeg søkte meg over fra Hæren til Sjøforsvaret. Har også en kompis som heller ikke fikk velge stilling, da han i utgangspunktet ikke ble innkalt etter sesjon del 2, men ombestemte seg i ettertid.

 

Men for all del, kan godt være vi bare var uheldige også.

Lenke til kommentar

Er jo ingenting som skal tilsi at man er mindre prioritert selvom man opprinnelig er innkalt i en annen våpengren. Jeg var selv innkalt til Luft, men byttet til Hæren uten noen problemer. Det som betyr noe er hvordan man gjør det i rekruttperioden og evt kvalifikasjoner(som bil-lappen til sjåførstillinger osv).

Lenke til kommentar

Så vist jeg gjør det utrolig bra i rekrutt perioden og under en evt samtale (med hvem enn som har med inntaket og gjøre)har et stort ønske om og bytte. så kan jeg bli flyttet, Selv om jeg tar rekrutt perioden i Sjøforsvaret?

 

Noen som har noe og si hvordan Sjøforsvaret er? :)

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar

Tar du rekrutten i sjø blir du nok i sjø ut førstegangstjenesten. Skal du til hæren må du få det i orden før rekruttskolen begynner.

 

Sjø... Vel de har båter og vaktbuer? Null personlige erfaringer med sjø, men vil anbefale hæren om du vil ha litt krevende tjeneste relevant til utenlandsoppdrag. Spesielt manøveravdelingene Panserbataljonen, 2.BN og Kesk på Rena hvis du vil rette deg inn mot strid.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Jeg har litt lyst på en krevende FGTJ Hæren har ingen inntak i Mars månenden eller? Det er nok det som passer best for min del.

 

Har kikket litt på MP-Tjeneste (evt med hund) Det er faktisk noe som hører litt spennende ut. Utenom og stå på vakt post da.

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar

Hæren har hovedsakelig inntak to ganger pr år(januar og august). Unntaket er Garden som har fire inntak(januar, mars, august og oktober?). Skal du bytte til Hæren må du ta kontakt med Vernepliktsverket og høre om det er mulig å få bytte. Dette bør gjøres så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Hæren har hovedsakelig inntak to ganger pr år(januar og august). Unntaket er Garden som har fire inntak(januar, mars, august og oktober?). Skal du bytte til Hæren må du ta kontakt med Vernepliktsverket og høre om det er mulig å få bytte. Dette bør gjøres så snart som mulig.

 

Takk, Jeg får vite innen 11 dager om jeg faktisk får fortsette på jobben jeg allerede har.

 

Er det kun MP-tjenesten som har med hunder og gjøre? (hunde følger) eller hva pokker man kaller det :)?

Lenke til kommentar

Er jo ingenting som skal tilsi at man er mindre prioritert selvom man opprinnelig er innkalt i en annen våpengren. Jeg var selv innkalt til Luft, men byttet til Hæren uten noen problemer. Det som betyr noe er hvordan man gjør det i rekruttperioden og evt kvalifikasjoner(som bil-lappen til sjåførstillinger osv).

 

Poenget mitt var at både jeg og kompisen min var sånne som kom inn i siste liten. Kompisen (HMKG) ble ikke en gang intervjuet om videre tjenesteønsker, men plassert rett inn i V&S.

 

Men nå vet ikke jeg hvordan det fungerer over alt. Kan godt hende noen detaljer har gluppet unna.

 

Og til TS, tror det er noe hundetjeneste i luftforsvaret hvis jeg ikke tar feil (?). Og ja, det burde være mulig å bytte fra Sjø til Luft under rekrutten. Det var i alle fall en som fikk bytta fra luft til sjø når jeg var på Madla :)

Lenke til kommentar

Er jo ingenting som skal tilsi at man er mindre prioritert selvom man opprinnelig er innkalt i en annen våpengren. Jeg var selv innkalt til Luft, men byttet til Hæren uten noen problemer. Det som betyr noe er hvordan man gjør det i rekruttperioden og evt kvalifikasjoner(som bil-lappen til sjåførstillinger osv).

 

Poenget mitt var at både jeg og kompisen min var sånne som kom inn i siste liten. Kompisen (HMKG) ble ikke en gang intervjuet om videre tjenesteønsker, men plassert rett inn i V&S.

 

Men nå vet ikke jeg hvordan det fungerer over alt. Kan godt hende noen detaljer har gluppet unna.

 

Og til TS, tror det er noe hundetjeneste i luftforsvaret hvis jeg ikke tar feil (?). Og ja, det burde være mulig å bytte fra Sjø til Luft under rekrutten. Det var i alle fall en som fikk bytta fra luft til sjø når jeg var på Madla :)

 

Mitt høyeste ønske er nok og bytte til Hæren, evt. Sambandsbataljonen. Det er det som frister mest.

 

Men om jeg ikke har noe valg og ender opp i Sjøforsvaret så vill jeg prøve og peile meg inn på Militær-politi (hundefører) :)

Lenke til kommentar

Er usikker på dette, så noen andre må bekrefte eller avkrefte det, men tror MP er en egen gren i Hæren? Altså, du har først utdanning på Sessvollmoen eller noe, før du etterpå får velge tjenestested (f.eks. Sjøforsvaret og Haakonsvern). Du må med andre ord sende søknad om å bli omfordelt til Militærpolitiet, og deretter fullføre utdanningen og eventuelt bli hundefører.

Lenke til kommentar

Er usikker på dette, så noen andre må bekrefte eller avkrefte det, men tror MP er en egen gren i Hæren? Altså, du har først utdanning på Sessvollmoen eller noe, før du etterpå får velge tjenestested (f.eks. Sjøforsvaret og Haakonsvern). Du må med andre ord sende søknad om å bli omfordelt til Militærpolitiet, og deretter fullføre utdanningen og eventuelt bli hundefører.

 

Aha, når jeg ringte VPV så sa han jeg er innkalt til Sjøforsvaret det er alt jeg vet. Tror kanskje jeg skal ringe VPV igjen for og undersøke hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FMPA (Forsvarets militærpolitiavdeling) som står under FKL (Forsvarets Kompetansesenter for Logistikk og Operativ Støtte), har en egen hundetropp (K-9) som holder til på Bardufoss, og hører under Brigade Nord. FMPS (Forsvarets Militærpolitiskole) på Sessvollmoen utdanner MP til hele landet, og alle forsvarsgrener.

 

For å komme inn i K-9 på Bardufoss må man være blant de beste i MP-rekrutten, det blir valg ca. 4-8 hver gang.

Lenke til kommentar

Er jo ingenting som skal tilsi at man er mindre prioritert selvom man opprinnelig er innkalt i en annen våpengren. Jeg var selv innkalt til Luft, men byttet til Hæren uten noen problemer. Det som betyr noe er hvordan man gjør det i rekruttperioden og evt kvalifikasjoner(som bil-lappen til sjåførstillinger osv).

 

Poenget mitt var at både jeg og kompisen min var sånne som kom inn i siste liten. Kompisen (HMKG) ble ikke en gang intervjuet om videre tjenesteønsker, men plassert rett inn i V&S.

 

Men nå vet ikke jeg hvordan det fungerer over alt. Kan godt hende noen detaljer har gluppet unna.

 

Og til TS, tror det er noe hundetjeneste i luftforsvaret hvis jeg ikke tar feil (?). Og ja, det burde være mulig å bytte fra Sjø til Luft under rekrutten. Det var i alle fall en som fikk bytta fra luft til sjø når jeg var på Madla :)

 

Mitt høyeste ønske er nok og bytte til Hæren, evt. Sambandsbataljonen. Det er det som frister mest.

 

Men om jeg ikke har noe valg og ender opp i Sjøforsvaret så vill jeg prøve og peile meg inn på Militær-politi (hundefører) :)

 

Det er en egen rekrutt for MP på sessvollmoen og er ikke under sjøforsvaret.

Problemet med å satse på MP og hudnefører der er at du kan ende opp som hva som helst egentlig, du kan ende opp som MP på østlandet og det er ikke spesielt spennende f.eks. Og det åp ende opp som hundefører er veldig vanskelig. Ikke bare blir du vurdert gjennom rekrutten men under hundefører kurset kan du ryke ut da og. Eller du kan havne som røkter eller noe og den stillingen kommer mye ann på befalet om du får det morsomt eller kjedelig.

 

Større sjanse er det å bli hundefører i luftforsvaret der er det 10-15plasser og du får akkurat samme kursing som det de i MP får, så kurset er akkurat det samme og om du er i god form er konkurransen i luft mye mindre selv om det er mange søkere, siden du slipper å få en på trynet at du blir overført vekk ifra MP rekrutten.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...