Gå til innhold

Fagprøve: IKT-Servicefaget


hazerd

Anbefalte innlegg

Edit:

 

Hei takk for svar og hjelpen alle sammen :) Fagprøven ble bestått! Så nå er jeg rimelig fornøyd!

 

Bommet litt på siste oppgave som ødela for meget bra.. Men men

 

Min fagprøve var noe lignende dette (Jeg legger ikke direkte ut hvordan oppgaven var fra punkt til punkt) Men noe lignende dette.

 

1. Lag en presentasjon av jobben din (org, kart, historie osv osv)

 

2. Lag oversikt over dagens situasjon/kostnader. eventuelle investeringskostnader og fremtidige driftskostnader for de endringene du mener burde gjøres

 

3. Bruker & Driftstøtte Du skal selv gjøre opp en mening, om hvilke momenter som jeg mer eller mindre mener er viktige og ha med når en ny elev starter opp på skolen med bruk av elev pc.. Alså (Brukerguide,nettvett) osv osv som

 

4. kort forklart så skulle jeg finne en "Ekstern serverdrift" alså Remote Desktop.

Da kunne jeg velge hva jeg ville. Jeg valgte og skrive om Direct Access.

 

 

VURDER NØYE hva du velger og skrive om, det var helt ok at jeg hadde valgt Direct Access, men egentlig burde jeg ha jobba med det og testa det ut mange uker før. Ikke velg noe DU ikke klarer og forsvare,og fortelle om hvorfor du akkurat valgte det, da ligger du tynt ann.

 

 

Lykke til uansett til de som skal opp!

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

du skal egentlig ikke bekymre deg for den, prøven blir laget i lage opplæringskontoret og din faglige ansvarlige basert rundt det du har lært de 2 årene du har jobbet.

 

Det tipset jeg kan komme med er bruk ekstra tid i starten av de 5 dagene som prøven varer så kan du ta det mer rolig mot slutten i stedet for å plutselig få et "oh shit" øyeblikk der du plutselig havner i ei tidsklemme på å bli ferdig med alt.

Lenke til kommentar

du skal egentlig ikke bekymre deg for den, prøven blir laget i lage opplæringskontoret og din faglige ansvarlige basert rundt det du har lært de 2 årene du har jobbet.

 

Det tipset jeg kan komme med er bruk ekstra tid i starten av de 5 dagene som prøven varer så kan du ta det mer rolig mot slutten i stedet for å plutselig få et "oh shit" øyeblikk der du plutselig havner i ei tidsklemme på å bli ferdig med alt.

 

Takk for svar, det skal jeg huske og gjøre :) Jeg har allerede gjort klar et par dokumenter sånn at jeg ikke bruker for mye tid på og lete etter info.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har min fagprøve snart jeg og (er påmeldt) :w00t:

Jobber kommunalt, og er veldig spent!

Har ikke jobbet så mye med WS 2008R2 at det gjør noe,jobbet litt på bakrommet med mitt eget oppsett.

Noen tips i denne delen?

Har også begynt med min, satt opp layouten/funnet hardware/ forberedt noen scenarioer osv, har 20 sider nå. (til klipp og lim)

Har du fått prøven ennå ?

Og hvordan går det :dribble: ?

Hilsen en "kollega" :)

Lenke til kommentar

Det fleste jeg kjenner som har hatt fagprøve er at de skal sette opp en lokal bedrift å ta utgangspunkt i en Windows server som skal settes opp med katalogtjeneste å dns, å deretter sette opp maskiner i det domenet.

 

Visst du ikke har gjort dette så mye så bli kjent med oppsett av AD på Windows. Kan også være at du får spørsmål om print server også.

Lenke til kommentar

Vanligvis blir det noe sånt (som skal forestille oppsettet i et firma / på en skole):

 

3x enheter: Skriver, Arbeidsmaskin, og Server. Disse skal alle benyttes i et domene.

 

Server: AD, DNS, DHCP, Print, og fildeling. (Som et +, kan du muligens ha WSUS også..)

 

Både maskinvare, og annen programvare, for serveren er viktig, og noe du må finne ut av selv, utifra hva som blir gitt oppgavetekst. Her blir uansett valg av RAID-oppsett lagt merke til (i praksis vil ikke noe annet bli benyttet på en skikkelig server), og hvordan sikkerhetskopieringen foregår (en 'backup' bør lagres på et annet sted!).

 

Valg av en god antivirus-løsning - for bedriftsnettverk, er også veldig viktig.

 

Samt, fra arbeidsmaskinen bør det automatisk "kartlegges" (mappes) opp, så f.eks. Mine Dokumenter, blant annet, i tillegg til andre mapper via Min Datamaskin, får innholdet sitt lagret på riktig sted - på serveren (utifra pålogget AD-bruker).

 

Sett opp 'policies', så du får vist at du behersker AD, og vet hvordan du administrerer brukerne i et stort nettverk.

 

Vis også at du tenker på fremtiden, og legger tilrette for at datanettverket enkelt lar seg oppdateres. Dette gjenspeiles i at du kanskje går inn for litt "overkill", når du skal velge maskinvare, både for datamaskinene og nettverket. Eksempel: Ingen er tjent med at du sparer litt på mindre disker, hvis disse må byttes ut om 6 mnd., eller dårlige svitsjer som kapitulerer etter varme og travle sommermåneder!

 

Pass på at dokumentasjonen din er vanntett, og viser alt det gode (tanke)arbeidet du har gjort!

 

---

 

Kort og godt: Jobb godt, les oppgaveteksten nøye, minst 5 ganger, studer detaljene nøye, og lag deg en god plan. Da er sjansen mye høyere, for at du faktisk får en veldig god løsning.

 

Hvis du har "all your bases checked", er det ingenting som kan plukkes hull på, og bli en verkebyll, når du skal vurderes.

 

(Det er fire år siden jeg tok fagbrevet, så jeg er forhåpentligvis ikke helt utdatert)

 

EDIT: Jeg ser nå at trådstarter sikkert har hatt fagprøven.., da kan denne tråden forhåpentligvis hjelpe andre i stedet.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Jeg har min fagprøve snart jeg og (er påmeldt) :w00t:

Jobber kommunalt, og er veldig spent!

Har ikke jobbet så mye med WS 2008R2 at det gjør noe,jobbet litt på bakrommet med mitt eget oppsett.

Noen tips i denne delen?

Har også begynt med min, satt opp layouten/funnet hardware/ forberedt noen scenarioer osv, har 20 sider nå. (til klipp og lim)

Har du fått prøven ennå ?

Og hvordan går det :dribble: ?

Hilsen en "kollega" :)

 

Hei det gikk ganske greit!

 

Men makan til forskjellige fagprøver folk får, har sammenlignet 3-4 forskjellige nå, oppgaven jeg fikk var mer "valgfri" i forhold til de andre. :)

 

Et par tips:

 

-Planleggingsdelen skal leveres inn samme dag som du får oppgaven, prøv og gjør den så bra som mulig! Blir den bra blir som regel fagprøven også bra.

 

Om du velger og gjøre endringer utifra det du egentlig valgte, så MÅ du forklare hvorfor du gjorde akkurat det.

 

-Ikke velg noe du selv ikke kan forklare

 

-Fagprøvenemda vurderte ikke utifra om du er flink til og presentere eller ikke.

Så lenge du har en presentasjon, og en oppgave og levere.

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk meget godt og er storfornøyd!

 

For alle som skal øve legger jeg ut en kopi av min prøve : Innledning

 

Dette skjemaet benyttes til lærlinger, lærekandidater som har fulgt ordinært opplæring, samt praksiskandidater.

 

Kandidat

Med kandidat menes lærling, lærekandidat og praksiskandidat.

 

Utarbeidelse av prøven

Prøvenemnda har ansvar for å utarbeide prøven, men kan be lærebedriften om forslag til prøvearbeid.

 

Prøvestart

Prøven kan starte med en representant fra prøvenemnda til stede.

 

 

Opplysninger til kandidaten

 

Oppgaven er firedelt og består av:

 

A.
Planlegging av arbeidet og begrunnelse for valgte løsninger.

B.
Gjennomføring av et faglig arbeid

C.
Vurdering av eget prøvearbeid

D.
Dokumentasjon av eget prøvearbeid

 

Prøvenemnda kan i en oppsummerende samtale til slutt stille spørsmål til faglig avklaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjekkliste for prøvenemnd og kandidat

 

 

1 Forskrift for fag-/svenneprøve og kompetanseprøven

Kandidaten skal være gjort kjent med, og selv satt seg inn i forskriften for

fag-/svenne-/kompetanseprøve før prøvestart.

 

2 Er prøven gjennomgått og forstått?

Kandidaten skal få utlevert prøven med eventuelle vedlegg fra prøvenemnda ved

prøvestart. Kandidaten skal gis anledning til å lese gjennom prøven og stille

avklarende spørsmål.

 

3 Personopplysninger i prøven

I noen fag fremkommer det personopplysninger i prøven. Slike opplysninger er

konfidensielle og taushetsbelagte.

 

4 Hjelpemidler

Hjelpemidler som har vært benyttet i opplæring kan benyttes under prøven.

 

5 Behov for eller rett til spesiell tilrettelegging.

Dersom kandidaten har behov for eller rett til spesiell tilrettelegging under

prøven må prøvenemnda gjøres oppmerksom på det før prøvestart.

 

 

Bekreftelse.

Det bekreftes med dette at jeg er kjent med forskrift for

fag-/svenne-/kompetanseprøve og at prøven er gjennomgått og forstått.

 

 

 

Sted:________________________________ Dato:_____________________

 

 

 

_________________________________________

kandidatens underskrift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Beskrivelse av prøven

 

Prøven skal inneholde:

- beskrivelse av arbeidsoppgaven

- tidsramme for planlegging, gjennomføring og egenvurdering

- nødvendig grunnlagsmateriale som tegninger, arbeidsordre etc.

Beskrivelse av situasjonen:

 

Tenk deg at du arbeider som IT-ansvarlig ved tannlegesenteret ”Vågan tannklinikk”. Senteret har i lengre tid benyttet seg av gamle og utdaterte dataløsninger, og er nå interessert i å oppgradere til et mer moderne og effektivt system. Ledelsen ved senteret har gitt deg, som IT-ansvarlig, jobben med å utvikle ny serverløsning inkludert nytt nettverk. De ber deg tenke nytt, og de ønsker ikke å ta med seg noe av det gamle utstyret (maskiner) inn i det nye. En del dokumenter må imidlertid overføres til det nye systemet.

For enkelhets skyld kan de ansatte deles inn i 4 yrkesgrupper; «Tannleger», , «tannlegeassistenter»«Administrasjon», «Renholdspersonale». Tannlegesenteret har til sammen 12 ansatte.

 

Serveren skal fungere som filtjener, skrivertjener og applikasjonstjener. Serveren vil ha lagret en del følsomme opplysninger som ikke skal komme på avveie i forbindelse med mulig innbrudd eller tyveri.

 

Alle brukere skal logge seg på server, og alle dokumenter skal lagres på server. Alle brukere skal ha et eget påloggingsområde. Videre skal det etableres noen fellesområder. Et område (Felles) skal alle ha lesetilgang til og administrasjon skrivetilgang til. Et område (Medisin) skal bare leger ha lese- og skrivetilgang til, og et område (Økonomi) skal bare administrasjon ha lese- og skrivetilgang til.

 

Serveren skal gi alle ansatte skrivetilgang til en kombinert kopi- og utskriftsmaskin (printer) som har støtte for farger. Videre skal bare legene ha skrivetilgang til en reseptskriver. Kun administrator (du) og daglig leder skal ha lov til å konfigurere skriverne. Daglig leder skal ikke være administrator for systemet.

 

Legesenteret har et eldgammelt journalsystem for pasienter som skal erstattes av et nytt. I første omgang ønsker ledelsen bare å få overfladisk informasjon om mulige journalsystemer og priser. Det de vil ha svar på er hva som finnes på markedet, hva det koster, og evt. hva som kreves av maskinvare og basis programvare for å bruke et slikt system. Senere vil det være aktuelt å vurdere og velge egnet løsning.

 

Ledelsen er usikker på om de skal velge en terminalserverløsning, eller en løsning med stasjonære arbeidsstasjoner eller bærbare maskiner knyttet opp mot en server. Vei fordeler og ulemper og gi ledelsen et råd om hva de bør velge. Kostnader er også viktig i denne sammenhengen.

 

Server og maskiner i nett skal ha nødvendig og tilstrekkelig beskyttelse. Videre må det være mulig å hente tilbake data, enten som en følge av at data er blitt slettet – bevisst eller ubevisst, eller som en følge av at data er blitt ødelagt. Videre skal det være mulig å sette opp hele systemet på nytt dersom systemet skulle havarere. Systemet bør være operativt i løpet av maks 24 timer etter havari.

 

Pasienter og besøkende skal ha tilgang til internett, via systemet, ved bruk av egen pc, mobiltelefon eller annet utstyr. Samtidig skal de ikke ha direkte tilgang til server eller de ansattes maskiner. Du skal etablere en trådløs løsning som oppfyller ovenstående krav.

 

Dette skal du gjøre:

  • Vurder og sammenlign terminalserverløsning med tradisjonell filtjener / arbeidsstasjonsløsning.

  • Foreslå en teknisk maskinløsning (hardware) for bedriften. Gi pris på denne løsningen. Prisen må omfatte alt av nødvendig utstyr utenom nettverkskabler/nettverkskabling, slik at bedriften har nok grunnlag til å treffe en beslutning.

  • Gi også råd og pris på softwareløsning med hensyn på OS og kontorskriveprogrammer.

 

· Foreslå løsning for datasikkerhet for bedriften. Gi flere alternativer på løsninger.

  • Gi daglig leder råd ang trådløsnett. Han vet at det finnes flere ulike typer trådløsnett, men er usikker på hva dette innebærer i praksis. Det er også en frykt for at sikkerheten blir svekket ved bruk av trådløsnett.

  • Foreslå og beskriv en løsning for å ”tilbakestille” pc-ene hvis det oppstår softwarefeil, eller at brukerne har rotet til pc-en

  • Innhent informasjon og gjør kort rede for mulige pasientjournalsystemer (se beskrivelse over).

 

· Du skal fysisk sette opp 3 maskiner, hvorav minst èn skal være en bærbar pc. Lag dette så likt situasjonen i tannklinikken som praktisk mulig. Det skal også settes opp en skriver og et trådløspunkt, og maskinene skal ha tilgang til Internett. Sett opp sikkerhetspolicy for datasystemet (passordregler og annet) ,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Grunnlag for vurdering

 

Her skal prøvenemnda informere kandidaten om hva det vil bli lagt vekt på når prøven skal vurderes, sett i forhold til kompetansemålene fra læreplan for faget, VG3.

Samsvar mellom planlegging og utført arbeid

Dokumentasjon generelt

Dokumentere valg av løsninger

Valg av løsninger som har en gunstig kostn/nytteverdi for bedriften

Løsninger som ligger innenfor bedriftens regelver, avtaler, lovverk.

Systemet skal fungere i hht beskrivelsen

Muntlig presentasjon og gjennomgang av problemstillinger rundt oppgaven

Evne til logisk resonnement i løsning og presentasjon

Ryddighet og oversikt i dokumentasjon og evne til kritisk sans og problemløsning

 

 

3. Spørsmål om prøven

Her kan kandidaten notere spørsmål vedrørende prøven:

- uklarheter i beskrivelse av prøven

- noe som mangler for å kunne utføre prøven

- behov for assistanse (løfting, bæring etc.)

- annet?

 

 

 

4. Planleggingsdel

 

Her skal kandidaten lage en plan for den praktiske gjennomføringen av prøven og begrunne sine valg. Planen skal gjennomgås av prøvenemnda før prøven starter.

 

Planen er gjennomgått av:____________________________________________

prøvenemnd

 

 

 

 

 

5. Egenvurdering

Her skal kandidaten lage en enkel ”sluttrapport” for gjennomføring av prøven

- hva er du fornøyd med, og hvorfor?

- gikk gjennomføringen slik du hadde planlagt?

- kunne noe vært gjort annerledes?

- gikk noe galt, og eventuelt hvorfor?

 

6. Dokumentasjon

Her skal kandidaten dokumentere eget prøvearbeid. Hvis skrivefeltet er for lite/uegnet lages det en oversikt over dokumentasjonen som hører til.

 

7. Tilbakemelding til kandidaten

Her skal prøvenemnda gi kandidaten tilbakemelding/vurdering i samsvar med grunnlaget for vurderinga og begrunne karakteren.

 

 

 

 

Håper den kommer til nytte =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...