Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke ordet "Please" på norsk?


Balthier

Anbefalte innlegg

Jeg synes bare det ikke høres riktig elegant ut når man spør noen: Kan du være så snill å sende meg sukkeret? Det er så skarpt og konfronterende.

Det har jo litt på måten du sier det også :) tenk på tonefallet, og rytmen. Jeg synes det høres veldig elegant ut jeg :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er engelsk... duuuuh

 

Pleier som oftest å bruke: "Kan du sende over sukkert, er du snill." eller "Er du vennlig og sender meg sukkert" eller med gode venner "SUKKERET!" :p

 

eller min type på morran, "sukker" "smør" "brød".

vær så snill, vennligst og er du vennlig blir vel brukt i de distrikter man prater fint?

Lenke til kommentar

Fordi det er engelsk... duuuuh

 

Pleier som oftest å bruke: "Kan du sende over sukkert, er du snill." eller "Er du vennlig og sender meg sukkert" eller med gode venner "SUKKERET!" :p

 

eller min type på morran, "sukker" "smør" "brød".

vær så snill, vennligst og er du vennlig blir vel brukt i de distrikter man prater fint?

 

Godt oppdratt bergenser :p Bruker det når jeg er på besøk eller har besøk av folk jeg ikke kjenner så godt.

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

http://idioms.thefreedictionary.com/if+you+please

 

"if you please and if you would(, please)

1. a polite phrase indicating assent to a suggestion. Bill: Shall I unload the car? Jane: If you please. Sue: Do you want me to take you to the station? Bob: If you would, please."

 

Når jeg tenker på uttrykket "if you please", kommer jeg på oversettelsen "om det behager Dem".

 

I gammel tid kan man forestille seg at de høflig sa: "Behager det Dem å sende sukkeret?" Eller endatil "Er det til Deres Velbehag?"

 

Velbehag kan omsettes til nynorsk til å "ha hugnad i". Rundt et norrønt bord sa man kanskje: "Heve du hugnad i å senda kakskiva?" Eller "Har du hug til å senda?" Eller "Hugar det deg å senda grauten?"

 

En moderne oversettelse kan kanskje være "Gleder det deg å sende sukkeret?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...