Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket PCI 100 Mbit nettverkskort bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en god del 100Mbit kort liggende. Salig blanding av merker og chip på dem. Før når korta kosta endel så merka jeg på CPU belastning, og maks hastighet om det var et kvalitetskort fra f.eks 3com eller ikke. Nå derimot så merker jeg null forskjell. Så selv ville jeg bare kjøpt det billigste kortet eller mest trolig spandert 4-500 kroner på en gigabits kort.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si, rettere sagt paste, angående realtek, som forøvrig de aller fleste billigkort er basert på:

 

/*

* The RealTek 8139 PCI NIC redefines the meaning of 'low end.' This is

* probably the worst PCI ethernet controller ever made, with the possible

* exception of the FEAST chip made by SMC. The 8139 supports bus-master

* DMA, but it has a terrible interface that nullifies any performance

* gains that bus-master DMA usually offers.

 

Dette er ordene til han som skrev driveren i freebsd, regner med han vet hva han snakker om :)

Det føles forøvrig veldig godt å kaste et buggende realtek kort i søpla og erstatte det med et Intel NIC. Kortet for oss som syns at også fritid er penger.

Lenke til kommentar

De fleset fungere greit nok, men selv liker jeg å ha det som yter best. Og da er litt dyre kort mye bedre på ytelse (avhengig av belastning). Selv har jeg et Interl Pro+ 100 Management nic og det har RemoteBoot og autosensing av UTP og STP kabel (du slipper å bruke krysset kabel hvis du har 2 pc med dette kortet). Og driverstøtte til nesten alle OS jeg bruker.

Lenke til kommentar

Det er vel like greit å investere i et gbit-kort når man først skal kjøpe nå. Det er forøvrig ikke likegyldig hva slags kort man kjøper, noen kort har elendig støtte i f.eks. linux og andre bruker en hel del mer CPU enn de bør gjøre. Kort fra f.eks. 3com og intel går for å være gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...