rema100 Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 hei, var ute nå å skulle skifte tenn plugger, de sitter sykt hardt fast jeg bøyde jo hele jærn stanga. har det noe med at motoren er varm???
LordArild Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Nå er jeg langt fra noen mekaniker, men regner med du vet at varme ting utvider seg? Også metall.
MrLee Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Som med alt annet så utvider metall seg når det blir varmt, så det er godt mulig at det er årsaken ja
gxi Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Tennpluggene må skrus hardt på for at de skal tette godt nok. Det er to metallflenser mot hverandre som skal tette for sylinderens hele forbrenningstrykk. Hvis du prøver å skru ut tennplugger med sånne "tennpluggnøkler", så skal det mye til for at det går. Skaff et skikkelig pipe-sett for det istedet. 1
LiamH Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Tennplugger skal ikke sitte bom fast, selv om motoren er varm. Enten er de veldig gamle og begynt å ruste eller så er de satt fast med alt for mye kraft. Skaff en skralle med en ordentlig pipenøkkel for plugger og istedet for å vri, så "slå" løs pluggene med å "rykke" til flere ganger med skrallen. 1
rema100 Skrevet 20. april 2012 Forfatter Skrevet 20. april 2012 Takk for svar folkens , da er det fikstet kjøpte meg en sikkelig pipe og rust spray og da gikk det fint
Indian Skrevet 21. april 2012 Skrevet 21. april 2012 Du sier ingen ting om bilen. Har tennpluggene konisk tetnings flater? De som husker de gamle Ford Granada......det måtte nesten brukes dynamit for å få ut pluggene hvis det var skrudd inn for hardt.
rema100 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Skrevet 25. april 2012 Du sier ingen ting om bilen. Har tennpluggene konisk tetnings flater? De som husker de gamle Ford Granada......det måtte nesten brukes dynamit for å få ut pluggene hvis det var skrudd inn for hardt. Toyota celica 2.0 L GT
Indian Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 Hvis gjengene er ødelagt, har du ikke annet valg enn å skrue den av med makt. Bruk en kraftig latmanns arm og skru ut. Jeg så en høkkert med Penzoil caps som brukt en muttertrekker for å skru inn glødeplugger til en Mercedes Sprinter. Jeg kan tenke meg når pluggene skal av igjen. Denne mannen kunne ikke ha vært en mekanikker.
rema100 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Skrevet 25. april 2012 Hvis gjengene er ødelagt, har du ikke annet valg enn å skrue den av med makt. Bruk en kraftig latmanns arm og skru ut. Jeg så en høkkert med Penzoil caps som brukt en muttertrekker for å skru inn glødeplugger til en Mercedes Sprinter. Jeg kan tenke meg når pluggene skal av igjen. Denne mannen kunne ikke ha vært en mekanikker. Skrudde på igjen med hånd kraft )
Indian Skrevet 25. april 2012 Skrevet 25. april 2012 (endret) Heller for lite enn for mye. Med en 1/4 eller 3/8 " pipesett, er det vanskelig å stramme for mye. Heller strammer til litt mer om det lekker. Jeg har innebygd moment i håndleddene så jeg bruker ikke momentnøkkel alltid. Endret 25. april 2012 av Indian
Exiter Skrevet 29. april 2012 Skrevet 29. april 2012 Med alutopp er det spesielt ulurt å stramme for hardt til. Selv foretrekker jeg momentnøkkel, men jeg vet at NGK ihvertfall har en reserveløsning: skru til for hånd, og stram så til med skralle/nøkkel etter hva som står på emballasjen, f. eks 1/2 til 2/3 omdreining. Skrur du i en tennplugg for 2. gang, skal du bare stramme 1/12 omdreining.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå