Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel corsa fusker/lever sitt eget liv


H.C.S

Anbefalte innlegg

Hei! Har en corsa b 1.4 som har hatt sine bedre dager. Den begynte å hoste å harke litt i vinter og nå utover har den egentlig ikke blitt noe bedre. Har prøvd å bytte fordeler, rotor, plugger, bensinfilter, luftfilter, ny bensin, kondensfjerner og litt sånt. Den kan være utrolig treg å starte. men noen ganger går den med engang. Den kan gå på tre sylindre noen ganger og motorlampa lyser og slukker som den vil. Motoren svetter olje både ved topplokk og nedover. Så tror motoren kvelder snart. Men hva kan være feil? Spør dersom det er mer dere lurer på :)

 

Bilen er en 95 mod. som har gått 172 000 km.

Endret av H.C.S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at den hoster og harker, når den er kald, kan du definere hvordan den hoster og harker? :) Slår stemplene ulikt?

 

Det at motoren din svetter olje kan være både a og b, men det høres uansett ikke bra ut. er pakningene der den svetter gamle og ødelagte?

Lenke til kommentar
Du sier at den hoster og harker, når den er kald, kan du definere hvordan den hoster og harker? :) Slår stemplene ulikt? Det at motoren din svetter olje kan være både a og b, men det høres uansett ikke bra ut. er pakningene der den svetter gamle og ødelagte?

 

Den hoster og harker når den er kald. Fusker. spyr ut mye eksos. Tror stemplene slår ulikt. hvordan merker jeg det? Merker at den ikke alltid tenner på alle pluggene. De gamle pluggene var fulle ut sot.

Gav det deg noe bedre svar?

 

Pakningene er sikkert de orginale :p så er gamle og ser slitne ut.

Lenke til kommentar

Er dette en 8-ventiler eller en 16-ventiler?

8 ventiler.

ganske liten motor. med forgasser av noe slag.

 

 

MODELLEINFO

Merke: OPEL

Modell: CORSA (B)

Typ: 1.4

Registreringsår: 1993-1996

TYPEINFO

Karosserikode: B

Motorkode: C14NZ

Motoreffekt: 44

MOTORDATA

Drivstoff: Bensin

Motorkode: C14NZ

Slagvolum: 1389

Effekt: 44

Enhet: kW

CO2 utslipp: 0

dB: 84

1/min: 3900

Litt info om det hjelper

Endret av H.C.S
Lenke til kommentar

Du har ikke luftmasseføler på denne. Du har motronic-innsprøytning som er en elektronisk styrt enkel innsprøytningsdyse. En avansert forgasser om du vil, bare mye mer pålitelige.

 

Hvis symptomene kun kommer når den er kald vil jeg først og fremst mistenke tomgangsregulatoren din. Dette er spekulasjoner, men disse begynner å henge seg fast når de blir gamle. Når motoren blir varm kan de slippe taket. Likevel vil de være trege og ikke reagere slik de skal og dermed vil motoren "leve sitt eget liv". Hjelper det å gi gass og holde motoren med litt turtall på gass-pedalen?

 

Det at pluggene er svarte betyr dårlig tenning eller lite luft. Pluggene vil uansett etterhvert kortslutte når de soter over, slik at nye plugger vil kunne løse problemet med at den ikke går på alle sylindrene i en kort periode for så å komme tilbake.

 

Likevel bør du lese feilkoden først slik at spekulasjoner tatt ut av luften over internett av noen som ikke har sett eller hørt bilen kan unngås.

 

Du kan lese feilkodene selv på denne: http://www.topbuzz.c...fault_codes.htm

 

Trenger du en bedre forklaring på feilkode-lesingen, så bare gi beskjed, så skal jeg ta deg igjennom det steg for steg. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Okei :)

Takk for bra svar :D

Den kan være slik selv når den blir varm, men etter bytte av plugger og ganske skittent luftfilter og bensinfilter så hjalp det. men den tuller plutselig.

Det hjelper å gi litt gass så går den på tomgang eller at den ikke "dør".

 

Skal teste feilkoden lesingen etterpå :)

Så veldig grei ut denne guiden.

Lenke til kommentar

Den har vel LMM likevel? Jeg hadde en -99 Astra-G med monomotronic, og der byttet jeg LMM en gang.

 

C14NZ har MAP-sensor. Mente ikke at Motronic ikke hadde LMM, men at denne motoren ikke har det. Ser at jeg utrykket meg uklart.

 

Til trådstarter: Sjekk forresten at slangen mellom MAP-sensor og innsuget er hel/uten sprekker og at den er ordenlig på. Jeg holder fortsatt en knapp på tromgangsregulatoren, men dette er en enkel visuell kontroll som tar 20 sekunder.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takker :) slangen virket helt. litt hard bare. kjente at den sugde luft når jeg dro den ut av sensoren.

Men fikk tatt diagnosen :)

 

Fikk feil nr 34 og feil 15.

 

34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage

 

15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage

 

 

 

Hva vil dette si? :)

Tempføleren i dashen fungerer ikke vet jeg :p

Lenke til kommentar

Du har feil med MAP-sensoren sansyneligvis og i tillegg har du en defekt sensor for kjølevann. Dette forklarer problemene dine veldig godt. Disse styreenhetene lagrer ikke feilkodene særlig lenge, så oddsen er stor for at du har begge feil samtidig.

 

Jeg er usikker på om du har to kjølevannssensorer (en til styreenhet og en til instrumentet i dashbordet), men jeg tror du har to. Ta noen bilder av motorrommet ditt (ovenfra og rundt motronic-enheten), så skal jeg vise deg hva du skal bytte. :)

 

Har du en egen sensor til instrumentet i dashbordet kan du fort teste om feilen er i selve instrumentet eller om det er sensoren. Dette tar vi når jeg får se på bildene.

 

Sjekk også i tillegg at du har kjølevæske i beholderen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Motronic-eneheten er "forgasseren". Den står på innsugsmanifolden.

 

Luftfilteret er kobliet rett inn på denne. Er litt usikker på om du har luftfilterboksen skrudd fast oppe på motronic-enheten eller om du har en slange fra luftfilter-boksen på siden i motor-rommet og bort til motronicen slik som på bildet. Tror du har en slik løsning som bildet viser hvis jeg ikke husker helt feil. Det er vel Corsa A som har luftfilterboksen skrudd på toppen av motronicen, mens du har Corsa B. Går litt i surr i alle modell-variantene. :)

 

Fjern gjerne boksen oppe på motronicen og slangen fra denne som går bort til luftfilteret før du tar bilder. Det er enklere å vise da.

post-75305-0-87437700-1334901463_thumb.jpg

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hehe, søkte på det og fant bare bilder av ECU'er.

Men da vet jeg det nå :)

Boksen sitter på venstre side og går med en slange inn på toppen av motronic-enheten. Den er skrudd fast med 2 skruer. Titta under der her om dagen, men det så rent ut.

 

Slangen fra MAP-sensoren var festet inn på baksiden.

så da skal jeg ta bilder fra "nedi" og rundt motronic-enheten? :)

 

Igjen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Bare ta bilder av motor-rommet og rundt motronic-enheten. Jeg tror kjølevannsgiveren for ECU'en står på baksiden av innsugsmanifolden, så bare ta bilder rundt innsuget/monotronicen med lufilterboksen avskrudd så finner vi ut av det. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...