Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel corsa fusker/lever sitt eget liv


H.C.S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn.

Da har jeg tatt noen bilder.

Det eneste er at dette er fra den med bankelyd i motoren. er samme motoren. motorkode og årsmodell.

Den som feilen er på står litt lengre unna. Men skal dit å ta bilder uansett.

 

Har skrudd av MAP-sensoren og skal flytte den over på den andre.

Kan jeg gjøre det før noe annet skal gjøres? :)

20120420_180204.zip

Lenke til kommentar

Ingen klare bilder av kjølevannssensoren til ECU, så jeg merket av det jeg trodde var ledningen til den. Har lagt med et eget bilde av den fra nettet.

 

OBS: Vær forsiktig med disse! De skal ikke skrus hardt til og pass på at verktøyet sitter godt på før du løsner/strammer. Dette gjelder kjølesensor til både ECU og instrument. Den til instrumentet tåler svært lite og knekker lett.

post-75305-0-84674800-1334961786_thumb.jpg

post-75305-0-47243600-1334961826_thumb.jpg

post-75305-0-34013400-1334961960.jpg

post-75305-0-49271800-1334962008_thumb.jpg

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Åjaa. Har lagt merke til en sånn liten sak nedi der du tegna. sitter en kabelsko på en enkel kabel.

Er det samme sensoren på begge steder eller er de ulike?

 

Jeg byttet map-sensor ista. Da var det ikke så ille mye endring. men den gikk roligere. men så la jeg merke til en slange som ikke satt ordentlig på et rør bak motronic'en. Rød ring.

Der byttet jeg slangen siden den ikke satt godt fast. Og da gikk den plutselig veldig rolig :) Hva enn den var til?

post-87598-0-95122200-1334964247_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Den hoster og harker når den er kald. Fusker. spyr ut mye eksos.

 

Ut fra det du sier der, kombinert med at du har byttet rotor, fordeler, plugger, og feilsøkt diverse etcetera, er det ikke helt usannsynlig å tenke at topp-pakning kan være dårlig, eller toppen i seg selv kan være sprukket/skjeiv.  Da får man mye eksos, særlig når bilen er kald.  Dette skyldes at kjølevæske forbrennes. Dårlig topp-pakning er et vanlig opel-problem.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Bildet under er sensoren til ECU'en som legger feilkode. Hvis denne er defekt vil motoren få helt feil blanding når bilen er kald og varm og dermed vil pluggene sote og motoren vil gå dårligere og dårligere.

 

Den sensoren med kabelskoen du henviser til er den til instrumentet, men denne vil ikke ha noen innvirkning på motoren og har ingenting med ditt motor-problem å gjøre.

 

I forhold til topp-pakningen, så kan dette være en alternativ feilkilde, men siden kjølevannsbeholderen er full så virker det som om kjølessystemet ikke har noen lekkasjer. Den eneste måten å bli sikker på er å dra innom et verksted og få målt etter HC i kjølevæska (uforbrent bensin). Dette tar 2 min. å måle.

 

Den slangen som sto dårlig på vil føre til falskluft (luft som kommer inn utenom gass-spjeldet) inn i innsuget som igjen vil øke turtallet. I den forbindelse er det rart at pluggene er sotete/svarte siden falskluft fører til hvite plugger (for mye luft eller for lite drivstoff). Jeg er usikker på hva den er til, men jeg mistenker at det er en vakuum-dåse til EGR (eksos-resirkuleringsventil). Denne vil også da regulere dårlig som vil gi dårlig motorgange. Hvis du følger slangene til og fra denne vakuum-dåsen hvor går de hen?

 

Det virker som om det er flere ting her, så bytt sensorene til å begynne med og så tar vi resten etterhvert.

 

Jeg vil anbefale deg å skifte plugger når du har skiftet MAP-sensoren og kjølvannssensoren.

post-75305-0-11315500-1335012053.jpg

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

ideal: det kan hende. den svetter i pakningene på motoren så kan være mer enn bare svetting.

liamh: da skal jeg bytte den. den andre venter jeg med:)

vet ikke hva den er til selv. skal sjekke opp hvor den går :)

 

må skaffe en ny sensor så skal jeg bytte den :) så blir det spennende å se hva som skjer:D

 

svarer fra mobilen så blir litt korte svar :o

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at hvis du får bilen til å gå bra igjen, så bytt olje og filter. Hvis du har kjørt med dette lenge og pluggene er sotete, samt at en eller flere av sylindrene ikke har forbrent drivstoffet ordentlig, så er det nok en hel del bensin i olja.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Da er i allefall feilkode-kildene eliminert. Det neste naturlige du nå bør gjøre er å bytte olje m/filter og plugger. Før du gjør dette tar du nærbilde av pluggene, spesielt plugghodene, med en gang de er skrudd ut og legger det ut her. Legg dem i sylinder-rekkefølge. Sylinder 1 er den nærmest registerreima og sylinder 4 er nærmest girkassa.

 

Jeg ser at du skriver at du har prøvd å skifte fordeler. Mente du fordelerlokk eller hele fordeleren? Har du skiftet pluggledninger?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Da er i allefall feilkode-kildene eliminert. Det neste naturlige du nå bør gjøre er å bytte olje m/filter og plugger. Før du gjør dette tar du nærbilde av pluggene, spesielt plugghodene, med en gang de er skrudd ut og legger det ut her. Legg dem i sylinder-rekkefølge. Sylinder 1 er den nærmest registerreima og sylinder 4 er nærmest girkassa. Jeg ser at du skriver at du har prøvd å skifte fordeler. Mente du fordelerlokk eller hele fordeleren? Har du skiftet pluggledninger?
Den er grei :) Da skal jeg gjøre det :) Jeg skiftet fordelerlokk med rotor. ikke noe mer enn det :p ikke pluggledninger. Endret av H.C.S
Lenke til kommentar

Da kan du ha problemet i pluggledningene. Disse kan man måle. Man måler motstanden i dem (Ohm). Jeg har av en eller annen grunn trodd at disse var byttet.

 

Hvis disse har stått på bilen siden den var ny, så er de garantert slitte og leder dårlig. Dette kan lett forklare at den går dårlig på en eller flere sylindere.

 

Det hjelper lite med ny rotor, fordelerlokk og plugger hvis pluggledningene er slitte. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har du Biltema-plugger også?!? Det beste tipset jeg kan gi deg er å styre unna Biltema! Biltema er billig-dritt. Pluggene fra Biltema er kjent for å skape trøbbel hos mange bilmerker. Verksteder nekter som regel å skru med Biltema-deler og ikke uten grunn. Det koster mer å bruke Biltema-deler siden ting ofte må skiftes to ganger på den tiden deler fra f.eks. BilXtra og Mekonomen varer. Biltema har enkelte ting som funker, men styr unna det meste av bildeler som skal utsettes for bevegelse eller slitajse.

 

Ohm-verdien skal vel ligge på alt fra 4000-7000 ohm tror jeg, men det er egentlig uviktig siden alle pluggledningene skal ha cirka samme verdi. Får du et stort avvik på en eller to, så har du funnet problemet. Som regel får du ikke kontakt når de er helt kortsluttet. Da får du heller helt merkelige målinger som er helt på bærtur.

 

De kan variere med opptil 2000 ohm i forskjell uten at dette indikerer en betydelig feil.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...