Gå til innhold

BK: Statsraad Lehmkuhl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er dagens bilde på Akam 18/04/2012, og her er redaksjonens kommentarer:

 

Norges største seilskip er et mektig skue som det kan være vanskelig å fotografere på en god måte som samtidig fører til et interessant fotografi. Her har fotografen unngått å falle for fristelsen av å gå for nært - i stedet er seilskipet satt inn i et miljø, noe som tilfører bildet mye. Her ser vi gammelt møte nytt på flere måter, og bildet er et godt utsnitt av Bergen bys historie og fremtoning den dag i dag.

 

Bergen er kjent for et heller fuktig vær, noe skyene i bildet illustrerer godt, men vi undres likevel på om ikke HDR-effekten (mer korrekt kjent som "tone mapping") gjør skyene litt FOR dramatiske. Heldigvis er effekten relativt nedtonet i bildet som sådan, og fotografen har visst bedre enn å dra FOR hardt i spakene her, og godt er det - han kunne lett ha ødelagt et godt bilde.

Lenke til kommentar

Et fint bilde av Statsråden, men hvorfor i HDR?

 

Toningen mot cepia som gir meg en følelse av gammelt foto, og som jeg liker, kan du vel lett få til uten noe HDR teknikk? Og HDR teknikken får blikket mitt går rett gjennom båten til Håkonshallen(?) som fremstår ganske så "HDR."

 

Og bare for å legge til noe som ikke har noe med ditt bilde å gjøre, men som oppstpo etter at AKAM overtok DIGIT. Er det bare meg som synes det er iriterende med de store pilene ine i bildet?

Lenke til kommentar

Torstein: Takk for tilbakemelding!

 

Jo det er klart at fargeteknikken fint lar seg gjøre uten at det er hdr (eller et tonemapped bilde), men personlig liker jeg dynamikken og det litt dramatiske/overdramatiske ved slike bilder. Litt smak og behag dette. Enig i at blikket går litt lett gjennom båten, mye pga. Rosenkrantztårnet, men også pga. kontrasten mellom høylyset bak skipet og skyene rundt syns jeg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...