Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taxí tur som har gått til forliksrådet


#Kroenkeout

Anbefalte innlegg

Jeg:

Bestiller tilbringertjeneste (http://www.7870grong.no/?side=76&nyhet=275)

30.12.10 blir tilbringerturen utført og betalt (44kr). Noen dager i forveien ringte jeg for å bestille, dette har jeg da gjort 5-6 ganger så dette var en kjent prosess. Ringer til taxistasjon1 for å få aksept. Deretter ringe til taxistasjon2 for å få aksept. Ringer så tilbake for å oppdatere taxistasjon1 hvor taxiene skal møtes. Turen gikk som normalt, sjåføren var ikke den som eide taxien men kjørte for eieren på denne turen. Han visste det var tilbringer, osv.

 

Eier av drosjebilen:

Sender meg et krav om å betale for turen (3000+) en måned senere.

Han mener da jeg må betale fordi jeg ikke kan si navnet på den bestillte reisen hos. I en telefonsamtale truer han meg om å gå til politiet, hvis jeg ikke betaler. Han sender meg støtt og stadig en personlig faktura, som jeg gir han null respons på.

 

Forliksrådet:

Jeg får i mars 2012 et brev om at saken er oppmeldt til forliksrådet, kravet er nå på (4000+). På dette tidspunktet ringer jeg til taxistasjon1 og spør om hvordan dette er mulig. De benekter at de har gjort noe feil i tillegg ber de meg heller å kontakte fylkesmannen for å klage. Jeg lykkes aldri å nå fylkesmannen på telefon. Jeg ringer da til taxistasjon2 (samme taxistasjon som drosjesjåføren jobber for, men har sitt eget løye). Der får jeg hjelp - de forklarer det er drosjesentral1 som skal "ringe inn turen" til dem, dette ble aldri gjort - de ringte til drosjestasjon1 for å spørre etter turen er "ringt inn", men de får aldri noe svar. De tar selv iniativ fordi kunden må jo hentes. Dette har skjedd før og da har det visst seg at drosjeselskap1 har beklaget seg og fikset det. Dette skjer ikke nå! dvs. drosjesjåføren får ikke betalingen sin fra fylkesmannen og derfor angriper kunden altså meg.

 

Jeg blir nå beskylt for å skaffe meg en billigere taxitur på en uærlig måte. Fordi nå mener drosjestasjon1 praktiserer det slik at jeg tar turen men en drosje fra bare de, dette har ikke vært tilfelle på de andre turene.

De mener jeg bestilte fra de til møteplassen for drosjene. Den andre turen hadde jeg bestillt som en tilbringer, men den var aldri akseptert for å være en tilbringer.

 

I tillegg nå som jeg får hjelp fra drosjestasjon2. Driver han å er agressiv mot de ansatte på stasjonen som hjelper meg. Truer meg rettsak osv.

 

I forliksrådet kan jeg bli dømt for å betale tilbake disse pengene til han hvis, jeg ikke legger fram saken min godt nokk.

 

Målet her er at han får ingenting, hvordan skal jeg oppnå dette?

 

Jeg er universitets student, har jeg krav på fri rettshjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hva er grunnlaget for at drosjeeieren sender deg et krav på 3000,- ? Høres jo litt spinnevilt ut. Inneholder fakturaen alt for å kunne lovlig defineres som et salgsdokument (orgnr osv)? Og hva spesifiserer fakturaen?

 

Er drosjeeier selv, men har aldri vært borte i tilbringertjenesten. Det nærmeste vi kommer til noe slikt der jeg jobber er "trygt hjem" tjenesten, hvor kunden betaler en egenandel på 50 kroner og så betaler fylkeskommunen resten av turen.

 

Og hvorfor bestilte du turen fra to drosjeselskap? Kan du utdype hensikten med dette?

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Det er ikke Fylkesmannen som administrerer dette, men Nord-Trøndelag Fylkeskommune. Det er opplyst en kontaktperson for bestillingstransportordningen på den nettsiden.

 

Såvidt jeg kan se vil du ikke ha krav på fri rettshjelp. Men det er Fylkesmannen som avgjør slike søknader, så du bør henvende deg til Fylkesmannens juridiske avdeling.

 

Når det gjelder selve saken din bør du skaffe dokumentasjon på hvordan ordningen fungerer og at du har gått frem slik det er beskrevet at du skal gå frem. Følgen av at du har fulgt riktig fremgangsmåte er at du kun kan kreves for egenandel, ikke mer. At han ikke får dekning hos fylkeskommunen er ikke deg vedkommende.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Følgen av at du har fulgt riktig fremgangsmåte er at du kun kan kreves for egenandel, ikke mer. At han ikke får dekning hos fylkeskommunen er ikke deg vedkommende.

 

Det var derfor jeg lurte på hvorfor han hadde vært i kontakt med to selskap vedrørende den samme turen. Det kan dog være jeg som ikke forstår hvordan denne ordningen fungerer, skulle gjerne hatt en forklaring på det.

 

Var for mange år siden borte i et tilfelle der en kunde bestilte drosje både fra mitt selskap og vårt konkurrerende selskap for å se hvem som kom frem først. Jeg kom frem akkurat i det kunden satt seg inn i bilen til konkurrenten. Jeg sier ikke at OP har gjort noe slikt, men det er forbausende nok noen som har en total ringeakt for andres yrkesliv.

 

Heldigvis tilhører slike hendelser sjeldenhetene :-)

Lenke til kommentar

Hva er grunnlaget for at drosjeeieren sender deg et krav på 3000,- ? Høres jo litt spinnevilt ut. Inneholder fakturaen alt for å kunne lovlig defineres som et salgsdokument (orgnr osv)? Og hva spesifiserer fakturaen?

 

Er drosjeeier selv, men har aldri vært borte i tilbringertjenesten. Det nærmeste vi kommer til noe slikt der jeg jobber er "trygt hjem" tjenesten, hvor kunden betaler en egenandel på 50 kroner og så betaler fylkeskommunen resten av turen.

 

Og hvorfor bestilte du turen fra to drosjeselskap? Kan du utdype hensikten med dette?

 

Nei, Fakturaen har ikke org.nr. men vedlegget har det. Vedlegget er kviteringen fra turen som inneholder: orgnr, løyvenr, sjåfør, egendalsum, kredittsum, km, osv. Grunnlaget for at han sender meg fakturaen er fordi han ikke får disse pengene fra fylkesmannen. Han mener sammens med drosjeselskap1 at jeg skaffet meg denne turen på uærlig vis.

 

Bestilte fra 2 drosjeselskap fordi det er snakk 2 forskjellige kommuner. Der vi har møteplass for drosjene nært kommunegrensen. Dette ble jeg forklart av drosjeselskap1 første gang jeg bestillte. De har nå gått vekk fra denne praksisen tydligvis og mener de skulle ha kjørt hele veien. Har tatt tilbringertjenesten 5-6 ganger og alle gangene ble den praktisert slik at vi byttet drosje på grensen. Det er siste gang de nå slår seg helt vrang...

Lenke til kommentar

Det er ikke Fylkesmannen som administrerer dette, men Nord-Trøndelag Fylkeskommune. Det er opplyst en kontaktperson for bestillingstransportordningen på den nettsiden.

 

Såvidt jeg kan se vil du ikke ha krav på fri rettshjelp. Men det er Fylkesmannen som avgjør slike søknader, så du bør henvende deg til Fylkesmannens juridiske avdeling.

 

Når det gjelder selve saken din bør du skaffe dokumentasjon på hvordan ordningen fungerer og at du har gått frem slik det er beskrevet at du skal gå frem. Følgen av at du har fulgt riktig fremgangsmåte er at du kun kan kreves for egenandel, ikke mer. At han ikke får dekning hos fylkeskommunen er ikke deg vedkommende.

 

Jeg får hjelp av drosjeselskap2 i denne saken. De hjelper meg med å beskrive gangen i det i et vedlegg jeg kan ha med meg i møtet. I brevet vil de ha med hva som skjedde i denne saken i tillegg til at dette har skjedd før at drosjeselskap2 måtte "rydde opp" i drosjeselskap1 sine saker. Jeg antar at jeg har blitt dratt opp i en kommunikasjonssvikt mellom to drosjeselskap - men uansett må jeg få drosjeselskap2 til å innse at jeg ikke har bestilt noe feil, ellers taper jeg saken. Og det er litt vanskelig siden de nå jobber mot meg og er på lag med drosjesjåføren...

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hva er grunnlaget for at drosjeeieren sender deg et krav på 3000,- ? Høres jo litt spinnevilt ut. Inneholder fakturaen alt for å kunne lovlig defineres som et salgsdokument (orgnr osv)? Og hva spesifiserer fakturaen?

 

Er drosjeeier selv, men har aldri vært borte i tilbringertjenesten. Det nærmeste vi kommer til noe slikt der jeg jobber er "trygt hjem" tjenesten, hvor kunden betaler en egenandel på 50 kroner og så betaler fylkeskommunen resten av turen.

 

Og hvorfor bestilte du turen fra to drosjeselskap? Kan du utdype hensikten med dette?

 

Nei, Fakturaen har ikke org.nr. men vedlegget har det. Vedlegget er kviteringen fra turen som inneholder: orgnr, løyvenr, sjåfør, egendalsum, kredittsum, km, osv. Grunnlaget for at han sender meg fakturaen er fordi han ikke får disse pengene fra fylkesmannen. Han mener sammens med drosjeselskap1 at jeg skaffet meg denne turen på uærlig vis.

 

Bestilte fra 2 drosjeselskap fordi det er snakk 2 forskjellige kommuner. Der vi har møteplass for drosjene nært kommunegrensen. Dette ble jeg forklart av drosjeselskap1 første gang jeg bestillte. De har nå gått vekk fra denne praksisen tydligvis og mener de skulle ha kjørt hele veien. Har tatt tilbringertjenesten 5-6 ganger og alle gangene ble den praktisert slik at vi byttet drosje på grensen. Det er siste gang de nå slår seg helt vrang...

 

Ut ifra det du sier er det helt klart ikke du som sitter med skylden (ikke at jeg forteller deg noe nytt her). Hvis løyvehaver var klar over den endrede praksisen blir det spesielt åpenbart da han/hun skulle ha videreformidlet denne informasjonen i god tid til sjåføren sin, som igjen da hadde forsikret seg om at dette ikke ble en bomtur. Jeg vet ikke om det er regulerte eller uregulerte takster løyvehaver som har reist kravet kjører på, men 3000 kroner høres jo også ut som et tall hentet ut av luften. Det er ca 20 mil med våre takster på dagtid og vi har uregulerte takster så vi ligger et stykke over "normalen".

 

Hva slags begrunnelser er det løyvehaveren kommer med siden han hevder du har skaffet deg turen på uærlig vis? Og står det spesifiser enten på denne såkalte fakturaen eller kvitteringen hva prisen gjelder eksakt (km takst eventuelt ventetid)?

 

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Hvis løyvehaver var klar over den endrede praksisen blir det spesielt åpenbart da han/hun skulle ha videreformidlet denne informasjonen i god tid til sjåføren sin, som igjen da hadde forsikret seg om at dette ikke ble en bomtur.

 

 

Har fått ny informasjon i saken. Ringte idag drosjestasjon1 som anklager meg for å gjort en feil. Der snakket jeg med en dame som forklarte praksisen akkurat som jeg forklarer det nå. Hvis jeg får denne informasjonen tilsendt fra henne er saken løst. jeg skulle få dette i løpet av dagen, men har enda ikke fått det.

Lenke til kommentar
Hva slags begrunnelser er det løyvehaveren kommer med siden han hevder du har skaffet deg turen på uærlig vis? Og står det spesifiser enten på denne såkalte fakturaen eller kvitteringen hva prisen gjelder eksakt (km takst eventuelt ventetid)?

 

Han påstar at jeg har gjort selve bestillingen uærlig. Dette har han på bakgrunn av hva drosjeselskap1 mener. som han i tillegg nå samarbeider med for å vinne over meg. Der drosjeselskap1 sier at jeg ville bare ha tilbringer til møteplassen og derfra skulle jeg skaffe meg egen skyss. ganske banalt altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...