Gå til innhold

jeg har et spørsmål: er linux noe å ha?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt windows xp lenge, og for en tid tilbake begynte det (selvfølgelig) å tøyse med grafikk kortet mitt. Uansett hvilke drivere jeg hadde inne, krasjet et hvilket som helst spill som brukte open gl innen et par minutter.

Jeg har kjørt dualboot mellom XP/Mandrake, XP/Debian, og nå XP/Suse.

Endelig skal XP vekk, til fordel for det mer stabile SuSe.

Open Gl virker endelig, og pcen min er mer stabil nå enn den har vært på rundt ett år.

I windows, hvis et program krasjer, er sjangsen for at du blir sittende i 5 minutter og trykke ctrl-alt-del stor. I linux er det en liten snartur innom en annen terminal, og whops! alt i orden igjen. Hvis du ikke liker hvordan KDE ser ut, tar det deg 10 sekunder å skifte utseende..

Thank you, SuSe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw, alle hevder at linux er så stabilt. At det er stabilt i X er i hvertfall tøv. Mine erfaringer med linux installs med X (har sikkert prøvd 10 forskjellige linux distroer - både KDE og Gnome) er at det er meget ustabilt, og det er ikke en gang alle programmer som fungerer etter en clean install! (Crash/Error når programmet skal startes).

 

Tviler VELDIG på at du har hatt en clean install .....

 

Men det er nå så ;)

Lenke til kommentar

Nå må windows-folket gi seg. Jeg er enig i at XP ikke er så kanon-ustabilt, men å kritisere Linux for ustabilitet blir LITT for drøyt.

Installer et progg i Linux og ett i Windows.

På slutten av Windows-installen: Starte på nytt?

På slutten av Linux-installen:

 

make[1]: Leaving directory `/mappe/du/installerer/fra'

 

Eller med pakkesystem så trenger du ikke laste ned først.. (dpkg, apt-rpm og portage)

 

Reboot i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Bomringen i Oslo kjører RedHat på serveren sin.

 

Her er det en stor misforståelse. Jeg trodde denne diskusjonen dreide seg om operativsystem for "vanlig bruk" av "vanlige" personer.

At linux egner seg bedre som server tviler jeg ikke et sekund på. Jeg skal installere linux på serveren i huset vårt så fort bredbåndet er i hus (er litt stress med deling av ISDN linje i linux, når winXP brukere skal ha mulighet for å koble av og på).

 

Tviler VELDIG på at du har hatt en clean install .....

Men det er nå så ;)

 

Med "clean install" mente jeg i dette tilfellet at jeg bootet for første gang, og hadde ikke installerte et eneste program.

 

 

BTW, til dere linux folk som klager på at windows er så ustabilt så må jeg si meg enig med psilocybe.

Dere har sannsynligvis bare prøvd windows 98 eller noe slikt.

 

Windows XP er dønn stabilt. Jeg har en gjennomsnittlig oppetid på en uke vil jeg tro, og restartene skyldes aldri crash - kun "kontrollerte" reboots - f.eks for å skifte hardware, starte annet OS - eller strømbrudd.

 

Jeg bruker windows server 2003 nå (konfigurert som "workstation"), og hadde oppetid på ca 3 uker før min bror skrudde den av en dag han hadde lånt den. PC-en min brukes hver dag i en god del timer - er ikke en server som står idle.

Lenke til kommentar
Tviler VELDIG på at du har hatt en clean install .....

Men det er nå så ;)

 

Med "clean install" mente jeg i dette tilfellet at jeg bootet for første gang, og hadde ikke installerte et eneste program.

 

 

BTW, til dere linux folk som klager på at windows er så ustabilt så må jeg si meg enig med psilocybe.

Dere har sannsynligvis bare prøvd windows 98 eller noe slikt.

De fleste av oss som bruker linux har en fortid/nåtid i windows, og har prøvd både windows XP og linux. Vi foretrekker linux, blant annet fordi vi finner det mer stabilt, og mindre ressurskrevende enn tilsvarende windows-produkter.

Linux er noe du bruker for moro skyld, fordi du synes det er interessant.

Særlig nyttig er det ikke.

Uttalelsen er i det hele så tåpelig at jeg har problemer med å ta deg seriøst, men jeg antar at formålet var å provosere siden du postet på et linux-forum. Fordi om du ikke har greid å installere linux, så er de fleste av oss godt fornøyd med det. Du kan gjerne jobbe videre med resonnementet ditt og forklare oss hva vi ikke kan gjøre på linux, som vi kan gjøre i windows. Og siden du allerede har ekskludert spill med uttalelsen din (moro skyld), så vil jeg gjerne høre om nyttige ting.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har hørt om amish folket i USA? Dere vet de som ikke synes ny teknologi som biler og pcer er noe særlig, ting skal helst være som det var før, for før var det bedre enn nå. Slackware brukere er ofte som amish folket, disse nymotes greiene med grafiske installere og pakkesystemer som gjør at man slipper unna mye av tullet med å kompilere alt selv, fysjameg. Slackware brukere som amish folket er lite glad i at noen kritiserer dem, så jeg tror jeg skal slutte her.

 

Men det at man skal starte sin linux opplevelse i console er tull fra ende til annen, at man "bør" bruke slackware, idioti, man "bør" ikke bruke noe som helst, man skal bruke det man føler er best, og tro meg, i for de aller fleste som starter linux og lurer på hvor C: ble av, så er ikke slackware tingen.

 

Prøv å unngå betegnelsen "newbie-distro", det gir brukere av mer brukervennlige distroer følelsen av at de henger etter og det forventes at når man blir stor og sterk linux-bruker skal man kompilere alt selv, kunne sette opp iptables med bind for øynene og manualen til apache utenat. Det viktige med en PC er at man har bruk for den, aller helst skal programmer legge seg inn selv slik at man kan bruke dem med en eneste gang.

 

Lær deg å bruke Red Hat, SuSE, Slackware eller hva du nå velger til det du trenger det til. Når alt fungerer som det skal, da kan du lete etter nye spennende bruksområder.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har hørt om amish folket i USA? Dere vet de som ikke synes ny teknologi som biler og pcer er noe særlig, ting skal helst være som det var før, for før var det bedre enn nå. Slackware brukere er ofte som amish folket, disse nymotes greiene med grafiske installere og pakkesystemer som gjør at man slipper unna mye av tullet med å kompilere alt selv, fysjameg. Slackware brukere som amish folket er lite glad i at noen kritiserer dem, så jeg tror jeg skal slutte her.

 

Men det at man skal starte sin linux opplevelse i console er tull fra ende til annen, at man "bør" bruke slackware, idioti, man "bør" ikke bruke noe som helst, man skal bruke det man føler er best, og tro meg, i for de aller fleste som starter linux og lurer på hvor C: ble av, så er ikke slackware tingen.

 

Prøv å unngå betegnelsen "newbie-distro", det gir brukere av mer brukervennlige distroer følelsen av at de henger etter og det forventes at når man blir stor og sterk linux-bruker skal man kompilere alt selv, kunne sette opp iptables med bind for øynene og manualen til apache utenat. Det viktige med en PC er at man har bruk for den, aller helst skal programmer legge seg inn selv slik at man kan bruke dem med en eneste gang.

 

Lær deg å bruke Red Hat, SuSE, Slackware eller hva du nå velger til det du trenger det til. Når alt fungerer som det skal, da kan du lete etter nye spennende bruksområder.

Jeg er så enig med deg! Men for min del så falt det endelige valget på Slackware, da jeg følte at ingen av de andre distrubsjonene "var riktige for meg".

 

Men det som er en ulempe med disse såkalte "newbie-distroene" er at mange får en ugunstig egoboost og tror de er linux-guruer fordi de klarer å koble seg på internett (med ADSL...) i Mandrake, og roser Linux opp i skyene. Men så snart "de" får litt problemer begynner de å sutre på linux-forumene.

 

Og når jeg likevel skriver i linux-delen forumet vil jeg bare oppfordre hardware.no (eller de som driver forumet) til å flytte Linux tilbake til "forsiden". Grunnen? Fordi Linux-kategorien er overvurdert slik at den inkluderer programmering, hardware, software og generell diskusjon!

 

Men jeg skal huske på at neste gang lydkortet mitt ikke vil virke i Linux, så skal jeg poste i hardware-forumet, og ikke linux-forumet! Jeg har iallfall inntrykk av at det er det dere ønsker ved å "gjemme" linux-forumet

Lenke til kommentar

Særlig nyttig er det ikke.

Uttalelsen er i det hele så tåpelig at jeg har problemer med å ta deg seriøst, men jeg antar at formålet var å provosere siden du postet på et linux-forum.

 

haha... Skal innrømme at den var litt drøy. Jeg mente egentlig noe litt annet, men har ikke tid til å formulere/utdype det nå (for her gjelder det å være presis for å unngå å bli flamet!).

Lenke til kommentar

Installer et progg i Linux og ett i Windows.

På slutten av Windows-installen: Starte på nytt?

På slutten av Linux-installen:  

 

make[1]: Leaving directory `/mappe/du/installerer/fra'

 

Eller med pakkesystem så trenger du ikke laste ned først.. (dpkg, apt-rpm og portage)

 

Reboot i hytt og pine.

 

såklart. la oss påstå at man reboote etter installasjon av ethvert windows-program. :roll:

Lenke til kommentar

Installer et progg i Linux og ett i Windows.

På slutten av Windows-installen: Starte på nytt?

På slutten av Linux-installen:  

 

make[1]: Leaving directory `/mappe/du/installerer/fra'

 

Eller med pakkesystem så trenger du ikke laste ned først.. (dpkg, apt-rpm og portage)

 

Reboot i hytt og pine.

 

såklart. la oss påstå at man reboote etter installasjon av ethvert windows-program. :roll:

 

Nei, ikke hvert eneste program. Tror nok ikke at han mente det heller. Forskjellen er at skal du installere noen system oppdateringer i Windows (f.eks Windows Update), så sammenlinger vi dette med at du må oppdatere/installere noen bibloteker i GNU/Linux. I linux er det som regel nok med en liten ldconfig.

 

Den store forskjellen er at GNU/Linux faktisk er mye mer modulært. Dvs at ikke alle komponentene er avhengie av hverandre for å fungere slik som i Windows. I Windows har du en gigantisk kernel, et utrolig klumsete fil lockings system, og et hav av dll filer som til enhver tid må være tilgenglig. Skal du oppdatere noe av dette må du jo selvfølgelig reboote.

 

Den store styrken til GNU/Linux er blandt annet dens modulære oppbygging og gode dokumentasjon. GNU/Linux sin modulære oppbygging har også mye å si i dens utrolige stabilitet.

 

Huff... Nå ble det litt OT så da sier jeg takk for meg.

Lenke til kommentar
Men det som er en ulempe med disse såkalte "newbie-distroene" er at mange får en ugunstig egoboost og tror de er linux-guruer fordi de klarer å koble seg på internett (med ADSL...) i Mandrake, og roser Linux opp i skyene.

Det er ikke alle som bruker Linux for å få en ego-boost. Bare fordi noen begynner å like Linux fordi alt «bare funker» i distroen de bruker, betyr ikke det at de mener de er bedre enn deg. Synes slackere kan være nokså paranoide til tider.

 

Men så snart "de" får litt problemer begynner de å sutre på linux-forumene.

Det er forskjell på å sutre og å spørre om hjelp. Min erfaring er at enkelte installerer Slackware nettopp for å få et ego-boost (de har hørt hvor leet det er i forhold til f.eks. Red Hat). Så får de ikke til noe som helst, og kommer og sutrer.

Lenke til kommentar
Men det som er en ulempe med disse såkalte "newbie-distroene" er at mange får en ugunstig egoboost og tror de er linux-guruer fordi de klarer å koble seg på internett (med ADSL...) i Mandrake, og roser Linux opp i skyene.

Det er ikke alle som bruker Linux for å få en ego-boost. Bare fordi noen begynner å like Linux fordi alt «bare funker» i distroen de bruker, betyr ikke det at de mener de er bedre enn deg. Synes slackere kan være nokså paranoide til tider.

 

Tingen er bare den at folk ofte kan være stolte av faktisk å tørre å prøve GNU/Linux. Mange går jo rundt å ergrer seg konstant over Windows, og snakker masse drit om MS, uten at de gidder å løfte en finger for å gjøre noe med det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...