Gå til innhold

BK: Løpende hundevalp

cfager

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Av rundt 150 bilder jeg tok av en ivrig liten puddel, ble dette det beste bilde. Valpens ansikt/hode ble ikke så skarpt jeg kunne tenke meg.

Setter pris på tips til hvordan jeg kunne fått bedre bilde.

Teknisk info:

Nikon D7000 med Nikkor 35mm f/1.8

f/1.8 | 35mm | ISO 100 | 1/640

Fokuserte stort sett med Spot Continuous, men også litt med Spot Continuous 3D (en funksjon i Nikon kamera der fokuspunktet skal følge objektet.. fungerte ikke veldig bra på en vill sort hund på mørkt grønt gress)

post-65414-0-19298000-1334312555_thumb.jpg

Endret av cfager
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser du har bommet litt med fokusen her (da ser jeg for meg at øynene på hunden skal være skarpe) og skylden i det er nok for stor blender. Er ikke lett å treffe fokus 100% med blender på f/1.8.

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å kompensere den store blenderen med høyere ISO med tanke på lukkertiden. Blender f/4.0 og ISO 400 vil gi deg omtrent like god lukkertid og større dybdeskarphet, og det vil hjelpe deg med å treffe bedre med fokuseringen. :)

Skrevet

Takk for tips. Jeg ser at jeg helt klart burde brukt høyere blender ja, jeg tror til og med det var lyst nok til at jeg ikke hadde trengt å øke ISO noe særlig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Litt mindre blender vil nok være enklere, og du ser ikke forskjell på ISO 100 og 400 med D7000 uansett. Slike bilder kan bli enklere å få riktig fokus på om du skyter noen bilder i serie, evt. kombinert med trap focus, dvs at kameraet automatisk tar bilde når objekt er i fokus. Vanlig teknikk for sportsfoto, som også er veldig kjekk å bruke på viltre puddeldyr. :)

Har forøvrig personlig erfaring med å fotografere kølsvarte puddeldyr, og det er virkelig ingen lett oppgave, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...