Gå til innhold

? Flerkjerneprossorer er bortkastet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik eg forstod det så bruker 2 kjerner mindre strøm enn 1. Då 2 kjerner kan utføre ei oppgåve på kortere tid med mindre ressursbruk enn 1 kjerne på full guffe.

 

Dette tror jeg ikke stemmer helt. To kjerner som kjører på halv effekt vil i beste fall være i stand til utføre en enkelt oppgave like raskt som en kjerne, og i praksis vil dette tallet nesten alltid være lavere (Se Amdahl's lov).

 

På en mobiltelefon kjører det derimot en rekke ulike prosesser på et gitt tidspunkt, og flere prosessorer kan nyttiggjøre seg dette. Kontekstbytting (at en prosessor må stoppe det den holder på med for å gjøre noe annet) forårsaker mer bortkastet tid på et enkeltkjernesystem.

 

Dessuten vil alltid flerkjernesystemet ha potensielt større total ytelse.

Lenke til kommentar

Det stemmer at testen jeg linket til opplevde problemet under benchmarking, men i XDA-tråden er det mange som opplever at telefonen blir veldig varm selv ved "normal" bruk. Men med tanke på hvor mye feil det er med One X så kan det godt være feil med enkelte telefoner som gjør dem så varme.

 

Tilogmed min tilårskomne desire hd blir varm når jeg benchmarker den, eller lar den yte maks over lengre tid. Tror kanskje det er slik med alle "nyere" telefoner, og ikke noe spesielt fenomen for Tegra 3.

I Xda tråden er det ikke "mange", slik du hevder, som opplever at telefonen blir unormal varm. Finner kun en som beskriver det som et problem, og der er det rimelig klart at det dreier seg om en feil i telefonen. Det er også rapportert om feil i SW som fører til maks load av cpu, og kjapp tømming av batteri, så det ville jo føre til en varm telefon, uansett om det var 1, 2 eller 4 kjerner.

Lenke til kommentar

Jeg vil si dette med prosessorer avhenger helt av hva man skal bruke mobilen til.. Om man spiller og trenger stor prosessorkraft har man ikke noe valg, da er det høy ytelse som gjelder og derav kort batterikapasitet...

 

Om man bruker mobilen til å ringe, sende SMS, surfe på nettet, ta bilder, høre musikk, redigere bilder etc.. holder 1GHz enkjerne-prosessor i massevis, og følgelig god batterikapasitet.

 

Jeg tilhører selv i den siste gruppen :)

 

Så er det opptil hver enkelt å velge mobil utifra det, men jeg jeg er forsåvidt enig i att mange blir "lurt" til å kjøpe en mobil med "superprosessor" for deretter å kun brukes til å ringe...

De fleste ville hatt mye større utbytte av heller å kjøpt en hvor batteriet varer i 3-4 dager :)

 

Problemet med resonnementet ditt er at du fremstiller det slik at en eldre 1GHz prosessor trekker mindre strøm enn en nyere flerkjerneprosessor. Dette stemmer ikke.

 

Ser man på smarttelefoner fra de siste 4-5 årene har verken batterilevetiden gått særlig ned eller batterikapasiteten opp. Det er stort sett levetid på en dag ved tungt bruk med batterier på mellom 1200-1800mAh. Ytelsen derimot har økt betraktelig. Poenget er at ny teknologi som muliggjør flere transistorer på mindre flate gir høyere ytelse uten økt effektforbruk eller økt klokkefrekvens.

 

Det er andre faktorer som spiller inn i mye større grad. Størrelsen på skjermen, strømstyringen i OS'et, osv.

 

Jeg snakker selvsagt om moderne prosessorer i begge tilfelller (ikke eldre som du skrev)..

Da vil selvsagt høyere CPU hastighet kreve mer strøm, det sier seg selv!

 

Det er nettopp CPU og skjermstørrelse som hovedsaklig har gjort att batterikapasiteten er gått nedover på mobiler de siste årene.

 

Men for all del, spiller man heftige spill og har stort behov for prosessorkraft så kjøper man selvsagt en mobil som har det. Poenget mitt var å poengtere att ikke alle brukere tenker gjennom dette før de kjøper mobil, spesiellt de som kun bruker mobilen til å kun ringe, sende SMS, surfte på nettet, mail osv.. Og det gjelder nok en stor del av dagens kunder, da blir dette ganske meningsløst både mht pris og batterikapasitet...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det blir en diskusjon om smarttelefoner kontra vanlig telefoner. Såklart har en billigtelefon som kjører Symbian S40 lengere batterilevetid enn HTC One X men det blir som å sammenlikne epler og biler.

 

Når jeg sier eldre prosessorer mener jeg feks enkjernebrikkene på 1GHz som vi finner i en rekke telefoner feks fra Nokia i dag.

 

Igjen, smarttelefoner som HTC Hero, HTC Diamond 2, ja vi kan gå helt tilbake til HTC Touch Pro kjørte Qualcom-prosessorer på ca 500MHz, likevel var batteristørrelsen på akkurat like mange mAh som nyere telefoner og levetiden var på ca den samme... Det virker som du tror at klokkefrekvens og antall kjerner er det eneste som påvirker strømforbruket i en telefon. Dette stemmer ikke og det er heller ikke det eneste som påvirker strømforbruket fra prosessoren selv heller.

 

At mange kunder blir lurt til telefoner de ikke trenger er en ting, men det har lite med strømforbruk og prosessorhastighet å gjøre

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Vel, vedkommende har et poeng. Flere kjerner er ikke noe poeng i seg selv, om en klarer å lage programvaren like smidig som iOS og Android ved å kun bruke en kjerne. Flere kjerner betyr ikke automatisk raskere brukeropplevelse. Slik jeg har forstått det trenger Windows Phone langt svakere maskinvare enn sine konkurrenter. Og de Windows Phone enhetene jeg har testet fra Nokia har både vært responsiv og raske.

 

En må ikke kun se maskinvare, men også hvilken programvare som er i bruk.

Lenke til kommentar

Vel, vedkommende har et poeng. Flere kjerner er ikke noe poeng i seg selv, om en klarer å lage programvaren like smidig som iOS og Android ved å kun bruke en kjerne. Flere kjerner betyr ikke automatisk raskere brukeropplevelse. Slik jeg har forstått det trenger Windows Phone langt svakere maskinvare enn sine konkurrenter. Og de Windows Phone enhetene jeg har testet fra Nokia har både vært responsiv og raske.

 

En må ikke kun se maskinvare, men også hvilken programvare som er i bruk.

 

Er ikke noe poeng i det Elop sier.

 

For hvem søren bryr seg kun om at OS'et flyter bra når man skal kunne bruke smartmobiler til så mye annet enn å bare navigere i OS'et. Man skal kunne bruke dagens smartmobiler som multimedia maskiner (HTPC f.eks). Man skal kunne spille spill med høy oppløsning og meget bra grafikk, man skal kunne kjøre nettleseren uten at det hakker / lugger i det hele selv med 1080p flash innhold kjørende. Man skal kunne kjøre 1080p MKV / MP4 filmer over til TV'en din osv. Man skal kunne klare å kjøre programmer som f.eks Google Earth, Google Maps og slike programmer uten at det hakker.

 

Man skal kunne ha høy oppløsning på skjermen som også krever bra GPU og forøvrig CPU. Man skal kunne være fremtidsrettet og mobilen skal hvertfall være god for 2-3 år fremover i tid.

 

Fortsetter Nokia slikt dem gjør nå og lager smarttelefoner med hardware i fra 2009-2010, så vil dem desverre ikke komme seg langt i markedet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...