Gå til innhold

Ekstremt lei av å være elektriker, vurderer å studere. Trenger tips


kynne

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Tok fagbrevet som elektriker for et par måneder siden, men har blitt helt ekstremt lei av dette yrket, så har lyst til å begynne å studere. (er 20 år)

Hadde ikke i utgangspunktet lyst til å bli elektriker, så jeg har vært innstilt hele tiden på å bli noe annet + at jeg har litt problemer med ryggen.

 

 

Kan si at jeg ikke vil gjøre noe innenfor elektro i det hele tatt, synes elektro er rett og slett forferdelig kjedeligt.

Kan legge ved at jeg ikke har studiekompetanse heller.

 

Har sett at for eksempel markedshøyskolen tar inn folk uten studiekompetanse hvis man har fagbrev, noe som er positivt for min del, men etter å ha diskutert med en venn, fortalte han meg at det var et veldig hektisk yrke med endel stress, noe det også er innenfor elektro.

Skjønner at man ikke kan ha en jobb med bare positive sider men føler at elektro har for mange negative sider ifht lønn.

 

 

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har vært i samme situasjon som meg, eller om noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre.

Må også nevne at jeg ikke er veldig god i matte, slik at økonomi/fysikk o.l vil bli for vanskelig og demotiverende (Derfor tror jeg at å gå videre innen elektro vil bli en dum ide)

 

Er veldig taknemnlig for svar, da jeg føler med litt rådløs, itillegg til at jeg jobber innenfor et yrke som jeg ikke trives noe særlig med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hva du vil, nada vits å spørre på et internett forum : "buhu, jeg syter over litt ryggsmerter, dreit meg ut med valget mitt på videregående, og har lyst å være som de smarte kidsa og gå på universitet / høyskole, men egentlig mest fordi jeg vil ha masse penger.."

 

Finn ut hva du vil, ikke let etter svar til din livssituasjon på et forum. Kanskje denne mentaliteten som fikk deg inn i nåværende situasjon?

 

Du kommer ikke inn på noen høyere utdanning uten studiekompetanse. Det du kan gjøre er å gå lignende fagvei (type elektro ingenør osv), og kvalifisere via det som kalles yrkes-vei (lokalt opptak på de forskjellige skolene), eller f.eks vente til du er 23år gammal og ha jobba minst 5 år aktivt...

 

Og for å si det igjen, du trenger studiekompetanse. Et år på privatskole, eller et år på påbygg (hvis du fremdeles har skolerett), eller et år som privatist (studere selv).

 

MEN... alt dette hadde du vist selv om du hadde gått inn på samordnaopptak.no, og lest på de forskjellige kravene, funnet ut av noe selv kontra å få det servert.

 

P.s. jeg skrev dette innlegget med intensjoner om å gjøre deg irritert og sur, kanskje det er nok som skal til for at du tenker "nå skal jeg vise dem, nå skal jeg klare dette selv", for det er kun deg det står på. Det er en barnslig og falsk trygghet å flyte rundt på et forum for å løse ditt problem med at du er ulykkelig med yrkesvalget ditt.

 

P.s.s. har veddemål gående for å se hvor sur du blir. (hitill er det best odds på at du skyver meg bort som tåpelig, og ber meg holde meg serriøs =))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar fra begge to.

 

Jeg syter på ingen måte (ikke bevist ihvertfall) jeg var bare ute en tips. Det blir nok å skaffe seg studiekompetanse til høsten. Skal forhøre meg med div skoler om det kansje går ann å ta det på kvelden slik at jeg fortsatt kan ha en inntekt.

Har spurt flere folk utenom forumet også, jeg ville bare sjekke om det er/var noen som har vært i samme situasjon som meg, og hva gjorde med saken.

 

Har jo en årslønn på 400k nå (er 20år) så klager ikke over det, det er bare at selve yrket er kjipt i mine øyne.

Er selsagt åpne for alle sine meninger, forventer heller ikke å bli behandlet som et barn på dette forumet :p

Har også hørt at jeg slipper unna noen fag siden jeg har fagbrev, men skal forhøre meg med en privatskole e.l for å få dette bekreftet.

Endret av kynne
Lenke til kommentar

Det virker som om det blir sagt at du MÅ ha studiekompetanse for å studere. Feil. Søk deg inn på forkurs til ingeniør- og maritime fag. Da tar du de fagene du ikke hadde på videregående, men du får ikke studiekompetanse. Du blir derimot kvalifisert til alle ingeniørutdanninger, inkludert maritimt fag.

 

Hvis fylket ditt tilbyr "y-veien", så kan du gå rett inn på Ingeniørskole uten forkurs til ingeniør.

 

http://utdanning.no/tema/utdanning/nyttig_informasjon/yveien

Lenke til kommentar

Hei Kynne!

Tenkte jeg bare skulle presisere at Markedshøyskolen ikke tar opp studenter på grunnlag av Fagbrev alene. For å bli tatt opp som student på Markedshøyskolen må man enten ha:

 

• Generell studiekompetanse (herunder 23/5-regelen)

Eller

• Realkompetanse

 

Dersom du har generell studiekompetanse har du fått utstedt et vitnemål fra din videregående skole –og det står spesifisert at du har nettopp generell studiekompetanse.

 

 

Generell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen vil si at du kan dokumentere minimum 5 års arbeidserfaring og utdanning- og kravtillegg, eller fagbrev og kravtillegg. Kravtillegget er:

 

• norsk (393 årstimer/14 uketimer)

• engelsk (140 årstimer/5 uketimer)

• samfunnslære (84 årstimer/2 uketimer)

• nyere historie (140 årstimer 4 uketimer)

• matematikk (224 årstimer/5 uketimer)

• naturfag (140 årstimer/5 årstimer)

 

Realkompetanse betyr at du er minimum 25 år og kan dokumentere fem års heltids yrkespraksis/utdanning. Herunder lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid, verneplikt, siviltjeneste, folkehøyskole mm.

Hvert arbeidsforhold må være av minimum tre måneders varighet for å kunne medregnes.

 

Da håper jeg at jeg har gitt litt oppklaring kring dette med opptakskrav :)

 

Mvh

Studentambassadør ved Markedshøyskolen

Lenke til kommentar

 

Har sett at for eksempel markedshøyskolen tar inn folk uten studiekompetanse hvis man har fagbrev, noe som er positivt for min del, men etter å ha diskutert med en venn, fortalte han meg at det var et veldig hektisk yrke med endel stress, noe det også er innenfor elektro.

Skjønner at man ikke kan ha en jobb med bare positive sider men føler at elektro har for mange negative sider ifht lønn.

 

 

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har vært i samme situasjon som meg, eller om noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre.

Må også nevne at jeg ikke er veldig god i matte, slik at økonomi/fysikk o.l vil bli for vanskelig og demotiverende (Derfor tror jeg at å gå videre innen elektro vil bli en dum ide)

 

Er veldig taknemnlig for svar, da jeg føler med litt rådløs, itillegg til at jeg jobber innenfor et yrke som jeg ikke trives noe særlig med.

 

Hei,

Synd at du ikke trives med utdanningsvalget ditt. Det er selvsagt en svært god idé å ta videre utdanning, dersom du ønsker å finne på noe helt nytt. Høyere lønn burde ikke være insentiv for å ta utdannelse, da studielån, etc. sørger for at økonomien din vil være omtrent den samme som erfaren elektriker vs.de fleste 3 årige utdannelser.

 

Dersom du vurderer andre ingeniørretninger, er Ingeniør forkurs et tilbud til personer som har fagbrev. Her kan man få spesiell studiekompetanse på et halv år med innsats. De aller fleste høyskoler tilbyr dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...