Gå til innhold

C#: [Løst] Får ikke utført sql-setninger i program utenfor min egen pc (MySql.Data relatert?)


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Da jeg endelig begynte å se en lysning i horisonten fikk jeg beskjed av læreren min at vi ikke kunne bruke lokale sql-servere.

Satte derfor opp en database hos en leverandør og fungerte plettfritt helt til jeg skulle kjøre programmet på en annen PC.

 

Tror at feilen er relatert til references hvor/hvordan jeg har lagt inn "MySql.Data". Kan evt. være noe feil med pathen. Om pathen systematisk linker til "C:/Program Files...++" vil det jo være naturlig at en annen bruker ikke vil kunne kjøre det da de trolig har andre navn osv på mapper.

 

Leste på en annen side at man skulle legge MySql.Data.dll i prosjektets mappe, og sette Copy Local til True i MySql.Data.dll's properties under references.

 

Likevel fungerer det ikke. Noen som har vært borti dette før?

 

Feilmeldingen ser slik ut:

System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'MySql.Data, Version=5.0.9.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=c5687fc88969c44d' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.

File name: 'MySql.Data, Version=5.0.9.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=c5687fc88969c44d'

 

Om det hadde vært mulig å velge path selv, ville man jo kunne referere direkte til MySql.Data.dll i samme mappe, men det er ikke mulig såvidt jeg kan se.

Endret av Niggorex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løst!

 

Som vanlig en latterlig enkel løsning, men viktigste er at det fungerte.

 

Det jeg gjorde feil var å kopiere .exe filen alene direkte fra prosjektnavn --> bin --> debug, noe som gjorde at MySql.Data.dll ikke ble tatt med til tross for at jeg hadde satt Copy Local til True.

 

Løsningen var så enkel som følgende:

 

Trykket F6 for å bygge en løsning, gikk i prosjektnavn --> bin --> release og kopierte hele folderen over på den eksterne PC'en. Da fikk jeg med alle nødvendige filer, og programmet kjørte plettfritt (mer eller mindre) på den andre PC'en.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...