Gå til innhold

Panasonic Lumix G 100-300mm f/4-5.6


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En liten anmeldelse av "Panasonic Lumix G 100-300mm f/4-5.6" følger til dem som måtte ha noen spørsmål om den.

 

Kjøpte den på mandag av Japan Photo Norge AS, og fikk den i dag.

 

Først av alt kan jeg begynne med å fortelle at denne linsen gir utrolig mye valuta for pengene. Den er solid og tung og gir utrolige bilder.

 

Bildene er sylskarpe, har lite kromatiske avvik og lite forvrengning. Dessuten blir forvrengningen autocorrectet veldig bra i JPEG format. Men den er ikke synlig på vanlige bilder i RAW format heller.

 

Vignettering er heller ingen problem. Kun på de største blenderåpningene at vignettering blir synlig, og da er den fremdeles minimal i forhold til mange lignende linser.

 

Hvis du lurer på å kjøpe Panasonics 45-200mm mener jeg absolutt at det er verdt å legge litt ekstra penger i 100-300mm linsen da denne har en mye finere og mer presis oppbygning og gir høyere oppløsning på bildene. Når jeg sier oppløsning mener jeg selvfølgelig ikke megapiksler, men at oppløsningen/detaljnivået på bildene ikke blir forringet av optikken.

 

Meget svak dybdeskarphet får man også på høye blenderverdier, og den er alt i alt meget lyssterk med sin f/4-attributt som største blenderåpning på 100mm. Dessuten var det også mulig å ta nokså gode makrobilder da fokusen er lik mellom 100-300mm og at man kan stå så nærme som 1,5m med motivet i 100% fokus.

 

Legger ved et bilde i full størrelse. Her ser du at dybdeskarpheten er fin og svak og at motivet er sylskarpt i forhold til det som er mulig å få til med telezoomer i denne prisklassen. Det som kan se ut som diffraksjon når man zoomer inn i pelsen der solen skinner har kommet fordi noen av solstrålene som treffer pelsen i riktig retning brytes direkte i glassene. Så det er mini-mini lensflares om man kan kalle det for det :)

 

Dette er ikke et bilde som er pent eller bra, det er kun for å illustrere hvor god kvaliteten på objektivet er og hvor fin oppløsning man får med det.

 

Håper dette var nyttig for noen som kan tenke seg å kjøpe telezoom til Micro Four Thirds (Panasonic eller Olympus kamera).

post-131058-0-54727300-1333563435_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...