Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

understellet til Toyota avensis + andre problemer


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

som dere sikkert kommer til å merke med denne tråden, så kan jeg så lite som INGENTING om biler. Derfor skriver jeg hær til dere som har peiling.

 

Jeg har en Toyota Avensis 2004, stasjonsvogn, Diesel.

 

Jeg har 3 problemer med bilen.

 

1. Plasten under motoren og hjulene (fremme) må byttes. Dette er det tynne plastlaget som ser ut til å sikre at dritt ikke legger seg i motoren. Vel... jeg var innom Harila i Tromsø, hvor jeg fikk beskjed om at dette ville koste 8k å fikse. 6k om jeg gjorde dette selv.

 

Nå vil jeg jo selvfølgelig gjøre dette selv, men jeg vil også se om jeg finner dette på nett, slik at jeg kanskje sparer litt ved hjelp av noe form for netthandel. Hva heter det beskyttelses-dekselet egentlig?

 

2. Når jeg starter bilen, når som helst på dagen, så lenge det ikke er 5-10 + grader, så hyler den noe forferdelig. Den er vest når jeg svinger mot venstre. Det er verst når jeg svinger rattet mot venstre, da er det motstand og jeg må pumpe rattet slik at jeg får dreid hjulene nåkk for å svinge ut av innkjørselen min.

 

De fleste jeg pratet med sa følgende "det er servoen". Jeg tenkte "ja, ja." så merket jeg at jeg manglet litt servoveske, så jeg kontaktet Harila, for å få vite nøyaktig hvordan servo olje jeg måtte kjøpe. Det fikk jeg vite. Så jeg fylte opp til "max" merket med en rød automatic transmission oil".

 

problemet ble ikke bedre, nå lager den enda mere lyd når jeg starter.

 

 

3.

 

det siste problemet er også litt underlig.

 

når jeg har høyt eller lavt turtall, så hyler det fra bilen. la oss si at jeg setter den i fjerdegiret i 50km/t da hører man hyling. samme lyden som når bilen er kald og svinge-problemene kommer.

 

 

Noen som kan hjelpe?

 

 

legger til en film av en lignende lyd som kommer fra bilen når den er kald.

IMG_0090.MOV

Endret av madifax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 8 TUSEN?? For ei plastikkplate under motoren, denne har vel ikke noe spesielt navn, kaller den bukplate. Om den er så ødelagt så ville jeg heller tatt den helt bort

 

2. Multireima di som slurer/ er uttørket

Kunne ikke vært veldig gode på bil de du snakket med da jeg kan høre på videoen din at det er reima di som er for slakk for dermed så blir det for dårlig virkning på servoen, derfor blir den tung på rattet. Skift ut multireima. Det kan også være defekt frihjul på dynamoen som lager denne lyden.

 

3. Kan være ulyd fra girkassa, men spørs om det også kan være lyden fra reima. Få skiftet ut reima først. Så ser du etterpå om det forsvinner eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. 8 TUSEN?? For ei plastikkplate under motoren, denne har vel ikke noe spesielt navn, kaller den bukplate. Om den er så ødelagt så ville jeg heller tatt den helt bort

 

 

har tatt den bort fra høytehjulet, siden den hele tiden løsnet og skrapte mot det. ble en moro lyd som da man var ung og monterte kort til sykkelhjulene:).

 

takk for svarene, skal sjekke dette imorgen:)

 

tar gjerne mot flere ideer og meninger..

Endret av madifax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har Avensis D-4D 2005-mod, med samme "bukplate"-problem. Skrapa ned i asfalten et stykke før jeg stoppet og oppdaget hva som hadde skjedd. Putta den opp og den holdt et stykke før den falt ned igjen. På verkstedet fikk jeg pris på utskifting av de to platene som var mest ødelagt (det er visst tre plater tilsammen), tror det kostet over 3000,-. Droppet det, og brukte heller sort gaffa-tape og strips, og lappet dette sammen ifjor høst. Det har holdt hele vinteren, så det er nok en økon løsning, som også er fleksibel mot trykk i frontspoileren. Ingen vits å kjøpe nye, da de garantert går i stykker snart. :wee:

Lenke til kommentar

1. Mekonomen har slike plater, mekonomen.no og diverse bilverksteder og butikker forhandler deler lokalt. Mekonomen henter deler fra Veng, sjekk veng.no. Se under "Karosseri". 1-2 tusen ca. Merk at du får samme prisen hos Mekonomen som hos veng!

 

2. Sjekk drivreima. Dette tror jeg er ei flatreim, disse har en tendens til å lura seg inn i registeret og ordne ett lite motorhavari ved dårlig tilsyn.

 

3. Se over.

Endret av SanderDoorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...