Gå til innhold

Hva legger dere i begrepet samvittighet?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er litt usikker på om jeg skal poste her eller i samliv og relasjoner eller helse, men nå ble det her da, fordi jeg forsøker å finne litt mer ut av hva andre legger i begrepet samvittighet?

 

For meg så er det noe som skaper indre konflikter, spesiellt i situasjoner der jeg føler jeg har lyst til å gjøre noe annet enn det som jeg tror blir forventet, altså dårlig samvittighet. F.eks. når det gjelder å besøke foreldre. I hvert fall føler jeg meg dårlig om jeg ikke følger samvittigheten, og om jeg følger den så er det kjipt det også, fordi da gjør jeg jo ikke det jeg egentlig vil, men jeg kan ha god samvittighet (uten at det oppveier for det jeg tror jeg har valgt bort).

 

Er dette samvittighet jeg kjenner på eller er det noe jeg forveksler med samvittighet? Kan samvittighet også være noe positivt? Hvordan bli bedre til å takle dårlig samvittighet uten å gjøre det som "samvittigheten" sier?

 

Tror dere at folk nå for tiden, yngre folk f.eks, har mindre samvittighet enn før i tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samvittighet er en fin ting.

 

Hva jeg legger i samvittighet er å kunne ha medfølelse med hvordan andre har det, og det å kunne synes synd på de. Det er ingenting negativt i å ha en samvittighet etter mitt syn.

Ville du heller ønsket at alle var noen hjerteløse egoer?

 

Nei, jeg tror ikke folk generelt sett har mindre samvittighet enn før. Heller mer.

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

Samvittighet er jo ikke noe annet enn din moral, altså hva dine foreldre, familie, venner, skole og etterhvert samfunn har lært deg som normer det kan være lurt å følge for å unngå å komme i konflikt med det man kaller "normalen".

 

Har selv en meget sterk "samvittighet" som styrer mitt liv så nei, jeg tror ikke samvittigheten er blitt noen mindre hos folk i dag, tvert i mot, da vi har så fryktelig mye mer å ta hensyn til også, ting som for femti år siden var TOTALT utenkelig...

 

Nordmenn er vanskelige å komme innpå hører jeg til stadighet utlendinger jeg har kontakt med mellom jobben si, for det er slik vi oppfattes. Men de sier også at når de først har skaffet seg en norsk venn så har de en venn som ikke ville nølt å blitt med dem til helvette og tilbake igjen , en venn som har en meget god rettferdighets sans og meget god god moral og ikke minst en ærlighet som fælt få befolkninger verden over klarer å oppvise maken til i dag. Så NOE må foreldre, familie og søsken, skole og samfunn ha gjort riktig med vår oppdragelse og moral, aka samvittighet, i norge i dag...

 

Jobber mye opp mot amerikanere og de måper mange ganger over det de først kalte norsk dumsnillhet ... Det vil si at isteden for å sende en delegasjon dresskledde ignoranter hvis jobb er å unnskylde og bortforklare hvorfor produktene deres ikke virker som de skal (og som amerikanerne er vant til...) sender nordmennene over en to-tre stykker som faktisk gjør noe med problemet som har oppstått OG retter det opp i fremtidige produkter, og det innen 24 timer var gått!!! Amerikanerne har nå forstått at det ikke er dumsnillhet som ligger bak, men rett og slett at vi føler oss moralsk forpliktet til å levere det vi lover, uten unnskyldninger eller bortforklaringer og at de, til forandring fra en rekke andre nasjoner, har møtt på et folk som faktisk har samvittighet til å la være å selge noe de ikke kan stå inne for. Og som jeg har fått MYE skryt for av de amerikanerne jeg har møtt.

 

Og det er forklaringen jeg gir når jeg i løpet av en middag får det spørsmålet om hvorfor vi er så ærlige som de, både amerikanere og andre, oppfatter at vi er. Samvittigheten vår er godt utviklet og står slettes ikke tilbake fra den folk hadde før i tiden, tvert i mot. Folk var ærlige da også, men i forhold til hva en middels utdannet nordmann må forholde seg til, i alt fra jobb til internett, så var deres felt mye snevrere enn det er i dag.

 

Den eneste klagen jeg har fått er faktisk at vi på noen områder (herunder spesielt hoteler her i landet) har blitt så effektive at vi ikke klarer å gjøre den jobben vi er satt til å gjøre, og jeg kan ikke annet enn å gi dem rett i det... Har selv noen reise døgn på norske hoteller og kan bare stadfeste at på de fleste hoteller er de mer opptatt av tiden de bruker på foreksempel rengjøring enn at det faktisk blir rent etter dem i deres jag etter "effektivitet" (som jo, paradoksalt nok, har blitt det omvendte av effektivitet...). Og det har, faktisk, noe med samvittighet å gjøre det også, da det tvinger de som utfører disse jobbene til å se en annen vei når de VET at det ikke blir rent etter at de har gjort "rent" på grunn av for knapp tid....

Lenke til kommentar

Det du prater om kalles samvittighet ja. Det er vel isolert sett ikke noe positivt, enten så har man dårlig samvittighet for noe, eller så gjør man noe med det og får en "nøytral" samvittighet. Man kan si at man får god/bedre samvittighet over noe, da har man ikke fått god samvittighet men man har kvittet seg med den dårlige.

 

Det er vel sterkt knyttet opp mot medfølelse for andre levende skapninger og empati. Folk som mangler dette kan lettere gjøre skade mot andre, dermed er det en god ting i et felleskaps-perspektiv :-)

Lenke til kommentar

Samvittigheten ER jo nettopp moralen og etikken din... Når du gjør noe som indirekte eller direkte går i mot din moral og/eller etikk så plages samvittigheten din... OG din medfødte kognitive dissonans setter inn for å rettferdiggjøre og glatte over heller dumme valg og/eller meninger du har gjort eller ytret... (som foreksempel etter en litt for fuktig tur på byen der du ikke helt husker alle begivenhetene du kan ha foretatt deg i løpet av kvelden... Da dukker det opp en del "standard" svar du liksom holder klar sånn i tilfelle det skulle komme en "ond" tunge som slenger ut noe... he he..Yep, been there, done that and hell yeah, it WAS stupid allright.......)

Lenke til kommentar

Samvittighet handler om å handle etter egen moral, gjør en ikke det så får en dårlig samvittighet. Det kan skje ved at en bryter moralen en har, eller ved at en kommer i krysspress og det blir moralsk feil uansett hva en gjør.

 

Jeg tror ikke ungdom i dag har mindre moral enn før, men at hva som er moralsk akseptabelt er forandret, samt at det er ulikt hva en ser på som moralsk riktig og galt.

 

Jeg tror derimot at ungdom nå til dags er mer utsatt for krysspress, som fører til at de må handle imot sin moralske overbevisning. Hvor sterkt det føles å gå på akkord med egen moral kommer an på hvor sterkt forankret den er og hvordan alternativet er.

 

Siden samvittighet er en subjektiv følelse så er det ikke så lett å si hvordan det har forandret seg over tid.

Lenke til kommentar

Samvittighet handler om å handle etter egen moral, gjør en ikke det så får en dårlig samvittighet. Det kan skje ved at en bryter moralen en har, eller ved at en kommer i krysspress og det blir moralsk feil uansett hva en gjør.

 

Jeg tror ikke ungdom i dag har mindre moral enn før, men at hva som er moralsk akseptabelt er forandret, samt at det er ulikt hva en ser på som moralsk riktig og galt.

 

Jeg tror derimot at ungdom nå til dags er mer utsatt for krysspress, som fører til at de må handle imot sin moralske overbevisning. Hvor sterkt det føles å gå på akkord med egen moral kommer an på hvor sterkt forankret den er og hvordan alternativet er.

 

Siden samvittighet er en subjektiv følelse så er det ikke så lett å si hvordan det har forandret seg over tid.

 

Hva mener du med at du tror ungdom nå for tiden er mer utsatt for krysspress enn før? Det er jo mye mer som er moralskt akseptabelt sett fra samfunnets side nå enn før i tiden?

Lenke til kommentar

Samvittighet handler om å handle etter egen moral, gjør en ikke det så får en dårlig samvittighet. Det kan skje ved at en bryter moralen en har, eller ved at en kommer i krysspress og det blir moralsk feil uansett hva en gjør.

 

Jeg tror ikke ungdom i dag har mindre moral enn før, men at hva som er moralsk akseptabelt er forandret, samt at det er ulikt hva en ser på som moralsk riktig og galt.

 

Jeg tror derimot at ungdom nå til dags er mer utsatt for krysspress, som fører til at de må handle imot sin moralske overbevisning. Hvor sterkt det føles å gå på akkord med egen moral kommer an på hvor sterkt forankret den er og hvordan alternativet er.

 

Siden samvittighet er en subjektiv følelse så er det ikke så lett å si hvordan det har forandret seg over tid.

 

Hva mener du med at du tror ungdom nå for tiden er mer utsatt for krysspress enn før? Det er jo mye mer som er moralskt akseptabelt sett fra samfunnets side nå enn før i tiden?

 

Joa, men det er mye mer krysspress, som gjør at det ikke blir riktig uansett hva vi gjør. F.eks. var det moralsk riktig for jenter å være dydig for 50 år siden, men idag er det ikke riktig å være dydig, det er heller ikke riktig å være vulgær og det fører, hos mange jenter, til dårlig samvittighet uansett hva de gjør. Det er ikke like moralsk forkastelig å være vulgær i dag som for 50 år siden, så graden av dårlig samvittighet blir nok mindre (det samme med følgene for oppførselen), men det er enklere å trå feil, i den ene eller andre retningen, enn tidligere. (Beklager lange og kronglete setninger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...