Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Remote Desktop Connection fungerer ikke lenger


Anbefalte innlegg

Min filserver kjører Windows 7 Professional 64-bit (dessverre norsk).

 

Den ble bygd og satt opp tidlig i februar, og har siden fungert glimrende. Det er kun strøm og nettverkskabel koblet til, så jeg har alltid fjernstyrt den gjennom det innebygde fjernstyringsverktøyet i Windows.

Fjernstyring har alltid fungert glimrende(både fra OSX, Win7 og Android), men plutselig fungerer det ikke lenger. Verken med maskinnavn eller IP. Jeg får denne beskjeden:

 

error.PNG

1: Remote Access er enabled. Jeg disablet, rebootet, enablet, rebootet.

2: Maskinen er såklart på, jeg får brukt den som normalt med skjerm, mus og tastatur.

3: Den er på nettverket. Samme maskinnavn, arbeidsgruppetilhørighet, IP, bruker, etc. Ingen endring.

 

Hvordan skal jeg gå frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket brannmur innstillinger(firewall.cpl)

og at tjenester faktisk kjører(services.msc)

ellers kan du kanskje finne litt flere detaljer i (Eventvwr.msc) under programmer og tjenester i mappen microsoft/windows/remotedesktopservices-remotedesktopsessionmamager

 

du kan også prøve å sende en "windows remote assistance" forespørsel fra filserveren..

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte en TCP-portscan mot serveren fra mobilen min(med denne appen), fant den ikke port 3389. Så jeg deaktiverte hele brannmuren lokalt på serveren, selv om 3389 var satt til å slippe gjennom. Nå finner mobilen porten, men en ny feilmelding dukker opp når jeg prøver å rdp-e serveren fra en Windows 7-maskin. "This Computer can't connect to the remote computer. Try connecting again. If the problem continues, contact the owner of the remote computer or your network administrator." Jeg prøver å remote med den samme brukeren som jeg alltid har brukt, og uten bruker i det hele tatt. Samme feilmelding.

 

Men jeg får fjernstyrt gjennom Windows Remote Assistance.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Får du opp spørsmål om å taste inn brukernavn/passord? Har du sjekket at domene/workgroup stemmer?

 

Under systemegenskaper og eksternt, har du sjekket at den brukeren ligger under 'velg eksterne brukere'?

 

En annen ting du kan sjekke er hvilken nettverksprofil du bruker (hjemme, arbeid eller offentlig), har opplevd tidligere at det kan skape problemer. Finner det under 'Nettverks- og delingssenter'.

 

 

BTW, takk for den appen :-)

Endret av c7Nn
Lenke til kommentar

Får du opp spørsmål om å taste inn brukernavn/passord? Har du sjekket at domene/workgroup stemmer?

Får ikke spørsmål om brukernavn eller passord. Workgroup stemmer, den matcher de andre Windows-maskinene her.

Under systemegenskaper og eksternt, har du sjekket at den brukeren ligger under 'velg eksterne brukere'?

Serveren har bare en bruker, navngitt "admin". Denne logger jeg på med lokalt og remote, og ligger under godkjente remote-brukere som default.

En annen ting du kan sjekke er hvilken nettverksprofil du bruker (hjemme, arbeid eller offentlig), har opplevd tidligere at det kan skape problemer. Finner det under 'Nettverks- og delingssenter'.

Nettverket til serveren har alltid vært satt som "hjemme".

 

Fungerer fremdeles ikke :(

Jeg testet andre veien nå, å fjernstyre en Windows8-laptop fra serveren. Det går som forventet. Kan vi nå anslå at problemet ikke ligger i nettverket?

Er det noen prosesser eller noe annet jeg må undersøke på serveren? Merk at det er Norsk språk, så prosessene er navngitt deretter.

Lenke til kommentar

Får du opp spørsmål om å taste inn brukernavn/passord? Har du sjekket at domene/workgroup stemmer?

Får ikke spørsmål om brukernavn eller passord. Workgroup stemmer, den matcher de andre Windows-maskinene her.

Under systemegenskaper og eksternt, har du sjekket at den brukeren ligger under 'velg eksterne brukere'?

Serveren har bare en bruker, navngitt "admin". Denne logger jeg på med lokalt og remote, og ligger under godkjente remote-brukere som default.

En annen ting du kan sjekke er hvilken nettverksprofil du bruker (hjemme, arbeid eller offentlig), har opplevd tidligere at det kan skape problemer. Finner det under 'Nettverks- og delingssenter'.

Nettverket til serveren har alltid vært satt som "hjemme".

 

Fungerer fremdeles ikke :(

Jeg testet andre veien nå, å fjernstyre en Windows8-laptop fra serveren. Det går som forventet. Kan vi nå anslå at problemet ikke ligger i nettverket?

Er det noen prosesser eller noe annet jeg må undersøke på serveren? Merk at det er Norsk språk, så prosessene er navngitt deretter.

 

Er det Win7 eller Win8 du bruker til å koble deg opp med egentlig?

Du kan jo prøve å kjøre remote desktop fra en annen enhet evt, regner med at du har android, så kan du prøve "2X Client" eller "Remote RDP"

 

Du må se til at tjenesten "eksternt skrivebord-tjenester" er startet, denne starter også "remote desktop services usermode port redirector".

 

Har du noen firewall mellom maskinene?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom denne siden, sjekket jeg portene på maskinen. "netstat -a -o" kombinert med "tasklist -svc" viste at port 3389 ble brukt av et program kalt spoolsv.exe. Jeg leste litt rundt og fant fort ut at det var noe snusk som utga seg for å være print spooleren. Jeg installerte Microsoft Security Essentials, tok en dyp scan, og der dukket spoolsv.exe opp. Og diverse annet rusk. Alt dette er nå fjernet, og nå kan jeg vel bare begynne forfra igjen. Har prøvd alt mulig med brannmuren, tror ikke problemet ligger der. Jeg sammenlignet punkt 4 her med serveren (Norsk W7 Prof.) og min laptop (Engelsk Win8 Consumer Preview). Begge maskinene har Remote Desktop enablet. Den eneste forskjellen jeg kan se er tjenestene/services. Screenshoten på punkt 4 samsvarte med laptopen, men ikke med serveren. Tror jeg. Som sagt, der er mye på norsk, så det kan hende jeg overser noe. Det ser ut som at Remote Desktop Services ikke er på lista engang. Jeg har eksportet lista for dere, her er den:

 

 

Navn Beskrivelse Status Oppstartstype Logg på som

ActiveX-installasjonsprogram (AxInstSV) Gir validering av installering av ActiveX-kontroller fra Internett basert på brukerkontokontroll, og aktiverer styring av ActiveX-kontrollinformasjon basert på gruppepolicyinnstillinger. Denne tjenesten startes etter behov, og hvis den er deaktivert, vil installasjonen av ActiveX-kontroller skje i henhold til standard webleserinnstilllinger. Manuelt Lokalt system

Adaptiv lysstyrke Overvåker sensorene for omgivelseslys for å oppdage endringer i omgivelseslyset og justere skjermens lysstyrke. Hvis tjenesten stanses eller deaktiveres, vil ikke skjermens lysstyrke tilpasses lysforholdene. Manuelt Lokal tjeneste

Application Experience Behandler hurtigbufferforespørsler angående programkompatibilitet for programmer når de startes Startet Manuelt Lokalt system

Application Information Muliggjør kjøring av interaktive programmer med ekstra administrative rettigheter. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke brukerne kunne kjøre programmer med de ekstra administrative rettighetene de kan komme til å trenge for å utføre ønskede brukeroppgaver. Manuelt Lokalt system

Application Layer Gateway Service Gir støtte for tredjeparts protokoll-plugin-moduler for Internet Connection Sharing Manuelt Lokal tjeneste

Application Management Behandler forespørsler om installasjon, fjerning og opplisting for programvare distribuert gjennom Gruppepolicy. Hvis tjenesten deaktiveres, vil brukere ikke kunne installere, fjerne eller liste opp programvare distribuert gjennom Gruppepolicy. Hvis tjenesten deaktiveres, vil tjenester som direkte avhenger av tjenesten ikke bli startet. Manuelt Lokalt system

Background Intelligent Transfer Service Overfører filer i bakgrunnen ved hjelp av ledig nettverksbåndbredde. Hvis tjenesten deaktiveres, vil programmer som er avhengig av BITS, for eksempel Windows Update eller MSN Explorer, være ute av stand til å automatisk laste ned programmer og annen informasjon. Manuelt Lokalt system

Base Filtering Engine Basis Filtering Engine er en tjeneste som administrerer policyer for brannmur og Internet Protocol-sikkerhet (IPsec), og som implementerer brukermodusfiltrering. Å stoppe eller deaktivere BFE-tjenesten vil redusere systemsikkerheten betydelig. Det vil også føre til en uforutsigbar funksjonalitet i IPsec-administrasjonen og brannmurprogrammer. Startet Automatisk Lokal tjeneste

BitLocker-stasjonskrypteringstjeneste BDESVC er vert for tjenesten BitLocker-stasjonskryptering. BitLocker-stasjonskryptering gir sikker oppstart for operativsystemet, i tillegg til full volumkryptering for operativsystem, faste eller flyttbare volumer. Med denne tjenesten kan BitLocker spørre brukere etter ulike handlinger relatert til volumene deres ved installasjon, og låse opp volumer automatisk uten brukermedvirkning. I tillegg lagrer tjenesten eventuell tilgjengelig gjenopprettingsinformasjon i Active Directory og sørger om nødvendig for at de nyeste gjenopprettingssertifikatene blir brukt. Hvis du stopper eller deaktiverer tjenesten, kan brukere bli forhindret fra å dra nytte av denne funksjonaliteten. Manuelt Lokalt system

Block Level Backup Engine Service Windows Sikkerhetskopiering bruker WBENGINE-tjenesten til sikkerhetskopierings- og gjenopprettingsoperasjoner. Hvis brukeren stopper denne tjenesten, kan det føre til at gjeldende sikkerhetskopierings- eller gjenopprettingsoperasjon mislykkes. Hvis denne tjenesten deaktiveres, kan sikkerhetskopierings- og gjenopprettingsoperasjoner som bruker Windows Sikkerhetskopiering på denne maskinen, bli deaktivert. Manuelt Lokalt system

Bluetooth Support Service Bluetooth-tjenesten støtter oppdaging av og tilknytning til eksterne Bluetooth-enheter. Hvis du stopper eller deaktiverer denne tjenesten, kan det hende at Bluetooth-enheter som allerede er installert, ikke fungerer optimalt. Dermed blir ikke nye enheter oppdaget eller tilknyttet. Manuelt Lokal tjeneste

Bonjour-tjeneste Gjør det mulig for maskinvareenheter og programvaretjenester å automatisk konfigurere seg selv på nettverket og annonsere sin tilstedeværelse. Startet Automatisk Lokalt system

BranchCache Denne tjenesten bufrer nettverksinnhold fra motparter på lokale delnettverk. Manuelt Nettverkstjeneste

Certificate Propagation Kopierer brukersertifikater og rotsertifikater fra smartkort til sertifikatlageret for gjeldende bruker, finner ut når et smartkort settes inn i en smartkortleser, og installerer om nødvendig Plug and Play-minidriveren for smartkortet. Manuelt Lokalt system

CNG Key Isolation LSA-prosessen er vert for tjenesten CNG Key Isolation. Tjenesten gir nøkkelbehandlingsisolasjon til private nøkler og tilknyttede kryptografiske operasjoner etter kravene i felleskriterier. Tjenesten lagrer og bruker nøkler med lang levetid i en sikker prosess som imøtekommer kravene i felleskriterier. Startet Manuelt Lokalt system

COM+ Event System Støtter System Event Notification Service (SENS), som håndterer automatisk fordeling av hendelser til abonnerende Component Object Modell-komponenter (COM). Hvis tjenesten stoppes, lukkes SENS, og den vil ikke kunne gi påloggings- og avloggingsvarslinger. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som er eksplisitt avhengige av den kunne startes. Startet Automatisk Lokal tjeneste

COM+ System Application Behandler konfigurasjon og sporing av COM+-baserte komponenter (COM = Component Object Model). Hvis tjenesten stoppes, vil de fleste COM+-komponenter ikke fungere på riktig måte. Hvis tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som eksplisitt er avhengige av den, starte. Manuelt Lokalt system

Computer Browser Vedlikeholder en oppdatert liste over datamaskiner på nettverket og leverer listen til datamaskiner som er oppnevnt som lesere. Hvis tjenesten stoppes, oppdateres eller vedlikeholdes ikke listen. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengige av den, starte. Startet Manuelt Lokalt system

Cryptographic Services Inneholder fire administrasjonstjenester: Catalog Database Service, som bekrefter signaturene til Windows-filer og lar nye programmer bli installert, Protected Root Service, som legger til og fjerner klarerte rotsertifikater fra sertifiseringsinstanser på denne datamaskinen, Automatic Root Certificate Update Service, som henter rotsertifikater fra Windows Update og aktiverer ting som SSL, samt Key Service, som bidrar til å registrere sertifikater på denne datamaskinen. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke disse administrasjonstjenestene fungere skikkelig. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som er eksplisitt avhengige av den, kunne kjøres. Startet Automatisk Nettverkstjeneste

DCOM Server Process Launcher DCOMLAUNCH-tjenesten starter COM- og DCOM-servere som svar på forespørsler om objektaktivering. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil ikke programmer som bruker COM eller DCOM, fungere som de skal. Det anbefales på det sterkeste at du lar DCOMLAUNCH-tjenesten kjøre. Startet Automatisk Lokalt system

Desktop Window Manager Session Manager Tilbyr tjenester for oppstart og vedlikehold for skrivebordvindusbehandling Startet Automatisk Lokalt system

DHCP-klient Registrerer og oppdaterer IP-adresser og DNS-oppføringer for denne datamaskinen. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke datamaskinen motta dynamiske IP-adresser og DNS-oppdateringer. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som er direkte avhengige av den, kunne startes. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Diagnostic Policy Service Med tjenesten Diagnostic Policy kan du oppdage problemer, feilsøke og løse problemer for Windows-komponenter. Hvis tjenesten stoppes, virker ikke diagnosefunksjonen lenger. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Diagnostic Service Host Tjenesten Diagnostic Service Host brukes av tjenesten for diagnosepolicy for å være vert for diagnosefunksjoner som må kjøres i en lokal tjenestekontekst. Hvis denne tjenesten blir stoppet, vil alle diagnosefunksjoner som er avhengig av den, ikke lenger fungere. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Diagnostic System Host Tjenesten Diagnostic System Host brukes av tjenesten for diagnosepolicy for å være vert for diagnosefunksjoner som må kjøres i en lokal systemkontekst. Hvis denne tjenesten blir stoppet, vil alle diagnosefunksjoner som er avhengig av den, ikke lenger fungere. Startet Manuelt Lokalt system

Diskdefragmentering Tilbyr funksjoner for diskdefragmentering. Manuelt Lokalt system

Distributed Link Tracking Client Vedlikeholder koblinger mellom NTFS-filer på en datamaskin, eller mellom datamaskiner i et nettverk. Startet Automatisk Lokalt system

Distributed Transaction Coordinator Koordinerer transaksjoner som inkluderer flere ressursbehandlere, for eksempel meldingskøer og filsystemer. Hvis tjenesten stoppes, vil disse transaksjonene mislykkes. Hvis tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som eksplisitt er avhengige av den, starte. Manuelt Nettverkstjeneste

DNS Client Tjenesten DNS Client (dnscache) hurtigbufrer DNS-navn og registrerer det fullstendige datamaskinnavnet for denne datamaskinen. Hvis tjenesten stanses, vil DNS-navn fortsatt løses, men resultatene av DNS-navnespørringer vil ikke bli hurtigbufret, og datamaskinen navn vil ikke bli registrert. Hvis tjenesten deaktiveres, vil alle tjenester som er direkte avhengige av denne tjenesten, mislykkes. Startet Automatisk Nettverkstjeneste

Encrypting File System (EFS) Inneholder kjernefilkrypteringsteknologien som brukes til å lagre krypterte filer på NTFS-filsystemvolumer. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil ikke programmer få tilgang til krypterte filer. Manuelt Lokalt system

Extensible Authentication Protocol Tjenesten Extensible Authentication Protocol (EAP) sørger for nettverksgodkjenning for kabelbasert og trådløs 802.1x, VPN og beskyttelse av nettverkstilgang (NAP - Network Access Protection). EAP besørger også grensesnitt for programmering (API) som brukes av nettverkstilgangsklienter, inkludert trådløse klienter og VPN-klienter, under godkjenningsprosessen. Hvis du deaktiverer tjenesten, får datamaskinen ikke tilgang til nettverk som krever EAP-godkjenning. Manuelt Lokalt system

Faks Lar deg sende og motta fakser ved hjelp av faksressurser som er tilgjengelig på denne datamaskinen eller på nettverket. Manuelt Nettverkstjeneste

FileZilla Server FTP server Startet Automatisk Lokalt system

Function Discovery Provider Host FDPHOST-tjenesten er vert for leverandører av FD-nettverkssøk (Function Discovery). Disse FD-leverandørene formidler nettverkssøketjenester for SSDP (Simple Services Discovery Protocol) og WS-D-protokollen (Web Services – Discovery). Hvis du stopper eller deaktiverer FDPHOST-tjenesten, deaktiveres nettverkssøk for disse protokollene når du bruker FD. Når denne tjenesten er utilgjengelig, kan ikke nettverkstjenester som bruker FD og stoler på disse søkeprotokollene, søke etter nettverksenheter eller ressurser. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Function Discovery Resource Publication Publiserer denne datamaskinen og ressurser koblet til den, slik at de kan identifiseres på nettverket. Hvis denne tjenesten stoppes, publiseres ikke nettverksressurser lenger, og de vil ikke bli oppdaget av andre datamaskiner på nettverket. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Group Policy Client Tjenesten er ansvarlig for å aktivere innstillinger som er konfigurert av administratorer for datamaskinen og brukere gjennom gruppepolicykomponenten. Hvis tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil innstillingene ikke bli aktivert, og programmer og komponenter vil ikke kunne administreres gjennom Gruppepolicy. Alle komponenter eller programmer som avhenger av gruppepolicykomponenten vil kanskje ikke virke hvis tjenesten stanses eller deaktiveres. Startet Automatisk Lokalt system

Health Key and Certificate Management Sørger for X.509-sertifikat og nøkkelbehandlingstjenester for agenten for beskyttelse av nettverkstilgang (NAPAgent). Det kan hende håndhevelsesteknologier som bruker X.509-sertifikater, ikke fungerer som de skal uten denne tjenesten Manuelt Lokalt system

Hjemmenettverksleverandør Utfører nettverksoppgaver som er knyttet til konfigurasjon og vedelikehold av hjemmegrupper. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, kan ikke datamaskinen finne andre hjemmegrupper, og hjemmegruppen fungerer kanskje ikke som den skal. Det anbefales at du lar denne tjenesten kjøre. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Hjemmenettverkslytter Utfører endringer på den lokale datamaskinen som er knyttet til konfigurasjonen og vedlikeholdet av hjemmegruppedatamaskinen. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, fungerer ikke datamaskinen optimalt i en hjemmegruppe, og hjemmegruppen fungerer kanskje heller ikke optimalt. Det anbefales at denne tjenesten kjører. Startet Manuelt Lokalt system

Human Interface Device Access Aktiverer generisk inndatatilgang for HID (Human Interface Devices), som aktiverer og vedlikeholder bruken av forhåndsdefinerte hurtigknapper på tastaturer, eksterne kontroller og andre multimedieenheter. Hvis denne tjenesten stoppes, fungerer ikke lenger hurtigknapper som kontrolleres av tjenesten. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Startet Manuelt Lokalt system

IKE and AuthIP IPsec Keying Modules Tjenesten IKEEXT er vert for nøkkelmodulene Internet Key Exchange (IKE) og godkjenningsprotokollen AuthIP. Disse nøkkelmodulene brukes for godkjenning og nøkkelutveksling i Internet Protocol-sikkerheten (IPsec). Hvis IKEEXT-tjenesten stoppes eller deaktiveres, deaktiveres også IKE- og AuthIP-nøkkelutvekslingen med motpartens datamaskiner. IPsec er vanligvis konfigurert til å bruke IKE eller AuthIP. Hvis IKEEXT-tjenesten stoppes eller deaktiveres, kan det derfor føre til en IPsec-feil slik at systemets sikkerhet settes i fare. Det anbefales på det sterkeste at du lar IKEEXT-tjenesten kjøre. Startet Automatisk Lokalt system

Intel® Management and Security Application Local Management Service Allows applications to access the local Intel® Management and Security Application using its locally-available selected network interfaces. Startet Automatisk (forsinket start) Lokalt system

Intel® Management and Security Application User Notification Service Intel® Management and Security Application User Notification Service - Updates the Windows Event Log with notifications of pre defined events received from the local Intel® Management and Security Application Device. Startet Automatisk (forsinket start) Lokalt system

Interactive Services Detection Muliggjør brukervarsling av brukerinndata for interaktive tjenester, som gjør det mulig å få tilgang til dialogbokser som er opprettet av interaktive tjenester når de vises. Hvis denne tjenesten blir stoppet, vil varslinger om nye interaktive tjenestedialogbokser ikke lenger fungere, og det vil kanskje ikke lenger være mulig å få tilgang til interaktive tjenestedialogbokser. Hvis denne tjenesten blir deaktivert, vil både varslinger om og tilgang til nye interaktive tjenestedialogbokser ikke lenger fungere. Manuelt Lokalt system

Internet Connection Sharing (ICS) Tilbyr tjenester for nettverksadresseløsing (NAT), adressering, navneløsing og/eller hindrer inntrenging i hjemmenettverk eller små kontornettverk. Deaktivert Lokalt system

IP Helper Gir tunneltilkobling ved å bruke IPv6-overgangsteknologier (6-til-4, ISATAP, Port Proxy og Teredo) og IP-HTTPS. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke datamaskinen ha de forbedrede tilkoblingsfordelene som disse teknologiene tilbyr. Startet Automatisk Lokalt system

IPsec Policy Agent Internet Protocol-sikkerhet (IPsec) støtter godkjenning av motpart på nettverksnivå, datautgangspunkt, dataintegritet, datakonfidensialitet (kryptering) og beskyttelse mot gjentatt avspilling. Denne tjenesten fremtvinger IPSec-policyer opprettet via snapin-modulen IPSec Policies eller kommandolinjeverktøyet netsh ipsec. Hvis du stopper denne tjenesten, kan du få problemer med nettverkstilkobling hvis policyen krever at tilkoblingene bruker IPsec. I tillegg er fjernadministrasjon av Windows-brannmuren ikke tilgjengelig når denne tjenesten er stoppet. Manuelt Nettverkstjeneste

Konfigurasjon for eksternt skrivebord Konfigurasjonstjeneste for eksternt skrivebord (RDCS) er ansvarlig for alle eksterne skrivebordstjenester og eksternt skrivebord-relaterte konfigurasjons- og øktsvedlikeholdsaktiviteter som krever SYSTEM-kontekst. Disse inkluderer midlertidige mapper før økter, ES-temaer og ES-sertifikater. Manuelt Lokalt system

KtmRm for Distributed Transaction Coordinator Koordinerer transaksjoner mellom Distributed Transaction Coordinator (MSDTC) og Kernel Transaction Manager (KTM). Hvis den ikke er nødvendig, anbefales det at denne tjenesten ikke kjører. Hvis den er nødvendig, vil både MSDTC og KTM starte tjenesten automatisk. Hvis tjenesten deaktiveres, vil MSDTC-transaksjoner som samhandler med en Kernel Resource Manager, mislykkes, og tjenester som er helt avhengige av den, vil ikke kunne starte. Manuelt Nettverkstjeneste

Legitimasjonsbehandling Gir sikker lagring og henting av legitimasjoner for brukere, programmer og sikkerhetstjenestepakker. Manuelt Lokalt system

Link-Layer Topology Discovery Mapper Lager er nettverkskart, som inneholder informasjon om datamaskin- og enhetstopologi (tilkoblinger) og metadata som beskriver hver enkelt datamaskin og enhet. Hvis tjenesten deaktiveres, vil ikke nettverkskartet fungere som det skal. Manuelt Lokal tjeneste

Microsoft .NET Framework NGEN v2.0.50727_X64 Microsoft .NET Framework NGEN Deaktivert Lokalt system

Microsoft .NET Framework NGEN v2.0.50727_X86 Microsoft .NET Framework NGEN Deaktivert Lokalt system

Microsoft .NET Framework NGEN v4.0.30319_X64 Microsoft .NET Framework NGEN Automatisk (forsinket start) Lokalt system

Microsoft .NET Framework NGEN v4.0.30319_X86 Microsoft .NET Framework NGEN Automatisk (forsinket start) Lokalt system

Microsoft Antimalware Service Bidrar til å beskytte brukere mot skadelig programvare og annen potensielt uønsket programvare Startet Automatisk Lokalt system

Microsoft iSCSI Initiator Service Behandler Internet SCSI-økter (iSCSI) fra denne datamaskinen til eksterne iSCSI-målenheter. Hvis denne tjenesten stoppes, kan ikke datamaskinen logge på eller få tilgang til iSCSI-mål. Hvis denne tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som eksplisitt avhenger av den, starte. Manuelt Lokalt system

Microsoft Network Inspection Bidrar til å beskytte mot inntrengingsforsøk som utnytter kjente og nylig oppdagede sårbarheter i nettverksprotokoller Startet Manuelt Lokal tjeneste

Microsoft Software Shadow Copy Provider Administrerer programvarebaserte skyggekopier som tas av tjenesten Volume Snapshot. Hvis denne tjenesten er stoppet, kan ikke programvarebaserte skyggekopier administreres. Hvis tjenesten er deaktivert, vil alle tjenester som er avhengige av den, heller ikke kunne starte. Manuelt Lokalt system

Multimedia Class Scheduler Muliggjør relativ prioritering av arbeid basert på oppgaveprioriteringer over hele systemmiljøet. Dette er hovedsaklig ment for multimedieprogrammer. Hvis denne tjenesten stoppes, går de enkelte oppgavene tilbake til standardprioriteringene. Startet Automatisk Lokalt system

Netlogon Opprettholder en sikker kanal mellom denne datamaskinen og domenekontrolleren, for godkjenning av brukere og tjenester. Hvis denne tjenesten stoppes, kan det være at datamaskinen ikke godkjenner brukere og tjenester, og domenekontrolleren kan ikke registrere DNS-oppføringer. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, starte. Manuelt Lokalt system

Network Access Protection Agent Tjenesten NAP-agent samler inn og administrerer tilstandsinformasjon om klientdatamaskinene i et nettverk. Informasjonen som samles inn av NAP-agenten, brukes for å sikre at klientdatamaskinen har den nødvendige programvaren og de nødvendige innstillingene. Hvis en klientdatamaskin ikke oppfyller tilstandspolicyen, kan den gis begrenset nettverkstilgang inntil konfigurasjonen blir oppdatert. Avhengig av hvordan tilstandspolicyen er konfigurert, kan klientdatamaskiner bli oppdatert automatisk, slik at brukerne raskt får tilbake full nettverkstilgang uten å måtte oppdatere datamaskinen manuelt. Manuelt Nettverkstjeneste

Network Connections Behandler objekter i nettverket og i mappen Nettverk og eksterne tilkoblinger, hvor du kan vise både lokalnettilkoblinger og eksterne tilkoblinger. Startet Manuelt Lokalt system

Network List Service Identifiserer nettverkene som datamaskinen er koblet til, samler inn og lagrer egenskaper for disse nettverkene, og varsler programmer når disse egenskapene blir endret. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Network Location Awareness Samler inn og lagrer konfigurasjonsopplysninger for nettverket og varsler programmer når disse opplysningene endres. Hvis denne tjenesten stoppes, kan konfigurasjonsopplysninger bli utilgjengelige. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som eksplisitt er avhengige av den, starte. Startet Automatisk Nettverkstjeneste

Network Store Interface Service Denne tjenesten leverer nettverksvarsler (f.eks. tilføyelser til og slettinger fra grensesnitt osv.) til brukermodusklienter. Hvis denne tjenesten stoppes, fører det til stopp i nettverksforbindelser. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen andre tjenester som eksplisitt avhenger av den, kunne starte. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Offline Files Tjenesten Offline Files utfører vedlikehold på bufferen for frakoblede filer, besvarer brukernes på- og avlogginger, implementerer interne forhold i den felles APIen, og sender interessante hendelser til de som er interessert i aktiviteter for frakoblede filer og endringer i buffertilstanden. Deaktivert Lokalt system

Oppbevaringstjeneste Tvinger gruppepolicy for oppbevaringsenheter Manuelt Lokalt system

Parental Controls Denne tjenesten er en plassholder for sperrefunksjonaliteten i Windows, som fantes i Vista. Den er der bare for å ha bakoverkompatibilitet. Manuelt Lokal tjeneste

Peer Name Resolution Protocol Aktiverer løsning av nodenavn uten server over Internett. Ved deaktivering kan det hende enkelte node-til-node-programmer og programmer som samarbeider, for eksempel Windows Meetings, ikke fungerer. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Peer Networking Grouping Muliggjør kommunikasjon mellom flere parter ved hjelp av Node-til-node-gruppering. Hvis alternativet er deaktivert, kan det hende at enkelte programmer, for eksempel Hjemmegruppe, ikke fungerer. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Peer Networking Identity Manager Tilbyr identitetetstjenester for PNRP-tjenester (Peer Name Resolution Protocol) og tjenester for node-til-node-gruppering. Hvis funksjonen er deaktivert, kan det hende at disse tjenestene ikke fungerer, og at enkelte programmer, for eksempel Hjemmegruppe og Fjernhjelp, ikke fungerer som de skal. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Performance Counter DLL Host Gjør det mulig for eksterne brukere og 64-biters prosesser å sende forespørsler til ytelsestellere som opprettes av 32-biters DLLer. Hvis denne tjenesten stoppes, kan bare lokale brukere og 32-biters prosesser sende forespørsler til ytelsestellere som opprettes av 32-biters DLLer. Manuelt Lokal tjeneste

Performance Logs & Alerts Ytelseslogg og -varsler samler ytelsesdata fra lokale og eksterne datamaskiner basert på forhåndskonfigurerte parametere for planlegging, og skriver deretter dataene til en logg eller utløser et varsel. Hvis denne tjenesten stoppes, vil det ikke samles inn informasjon om ytelse. Hvis tjenesten deaktiveres, vil eventuelle tjenester som eksplisitt avhenger av den, ikke starte. Manuelt Lokal tjeneste

Plug and Play En datamaskin kan godkjenne og tilpasse seg maskinvareendringer med liten eller ingen brukerdeltakelse. Hvis tjenesten stoppes eller deaktiveres, blir systemet ustabilt. Startet Automatisk Lokalt system

PnP-X IP Bus Enumerator Enumeratortjenesten for PnP-X-bussen administrerer den virtuelle nettverksbussen. Den oppdager enheter som er koblet til nettverket ved hjelp av oppdagelsesprotokollene SSDP/WSand, og gir dem tilstedeværelse i PnP. Hvis denne tjenesten er stoppet eller deaktivert, opprettholdes ikke tilstedeværelsen for NCD-enheter i PnP. Alle pnpx-baserte scenarier slutter å fungere. Manuelt Lokalt system

PNRP Machine Name Publication Service Denne tjenesten publiserer et maskinnavn med PNRP (Peer Name Resolution Protocol). Konfigurasjon behandles via Netsh-konteksten "p2p pnrp peer" Manuelt Lokal tjeneste

Portable Device Enumerator Service Fremtvinger gruppepolicy for flyttbare masselagringsenheter. Gjør programmer som Windows Media Player og veiviseren for bildeimport i stand til å overføre og synkronisere innhold ved å bruke flyttbare masselagringsenheter. Manuelt Lokalt system

Print Spooler Laster inn filer i minnet for senere utskrift Startet Automatisk Lokalt system

Problem Reports and Solutions Control Panel Support Denne tjenesten aktiverer støtte for visning, sending og sletting av problemrapporter på systemnivå for Problem Reports and Solutions Control Panel. Manuelt Lokalt system

Program Compatibility Assistant Service Denne tjenesten gir støtte for Program Compatibility Assistant (PCA). PCA overvåker programmer som er installert og kjøres av brukeren, og oppdager kjente kompatibilitetsproblemer. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke PCA fungere på riktig måte. Startet Automatisk Lokalt system

Programidentitet Bestemmer og bekrefter identiteten til et program. Hvis du deaktiverer denne tjenesten, vil det forhindre AppLocker fra å bli håndhevet. Manuelt Lokal tjeneste

Programvarebeskyttelse Gjør det mulig å laste ned, installere og aktivere digitale lisenser for Windows og Windows-programmer. Hvis tjenesten deaktiveres, kan det hende at operativsystemet og lisensierte programmer kjøres i varslingsmodus. Det anbefales på det sterkeste at du ikke deaktiverer tjenesten for programvarebeskyttelse. Startet Automatisk (forsinket start) Nettverkstjeneste

Protected Storage Tilbyr beskyttet lagring for sensitive data som f.eks. passord, for å hindre tilgang fra uautoriserte tjenester, prosesser eller brukere. Manuelt Lokalt system

Quality Windows Audio Video Experience Quality Windows Audio Video Experience (qWave) er en nettverksplattform for AV-direkteavspillingsprogrammer i IP-hjemmenettverk. qWave forbedrer ytelsen og påliteligheten ved AV-direkteavspilling ved å sørge for tjenestekvalitet (QoS) i nettverket for AV-programmer. Den inneholder en mekanisme for tilgangskontroll, overvåkning og håndhevelse av kjøretid, tilbakemelding fra programmer og trafikkprioritering. Manuelt Lokal tjeneste

Remote Access Auto Connection Manager Oppretter en tilkobling til et eksternt nettverk når et program refererer et eksternt DNS- eller NetBIOS-navn eller -adresse. Manuelt Lokalt system

Remote Access Connection Manager Administrerer tilkoblinger for oppringte og virtuelle private (VPN) nettverksforbindelser fra denne datamaskinen til Internett eller andre eksterne nettverk. Hvis denne tjenesten er deaktivert, vil ingen tjenester som eksplisitt er avhengig av den, starte. Manuelt Lokalt system

Remote Desktop Services UserMode Port Redirector Tillater omadressering av skrivere/drivere/porter for RDP-tilkoblinger Manuelt Lokalt system

Remote Procedure Call (RPC) RPCSS-tjenesten er tjenestekontrollbehandling for COM- og DCOM-servere. Den foretar forespørsler om objektaktiveringer, løsninger for objekteksportering og distribuert ugyldig innsamling for COM- og DCOM-servere. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil ikke programmer som bruker COM eller DCOM, fungere som de skal. Det anbefales på det sterkeste at du lar RPCSS-tjenesten kjøre Startet Automatisk Nettverkstjeneste

Remote Procedure Call (RPC) Locator I Windows 2003 og tidligere versjoner av Windows administrerer tjenesten Remote Procedure Call (RPC) Locator RPC-navnetjenestedatabasen. I Windows Vista og nyere versjoner av Windows har ikke denne tjenesten noen funksjonalitet, og finnes for programkompatibilitet. Manuelt Nettverkstjeneste

Remote Registry Eksterne brukere kan redigere registerinnstillinger på datamaskinen. Hvis tjenesten stoppes, kan registret bare redigeres av brukere på denne datamaskinen. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Manuelt Lokal tjeneste

Routing and Remote Access Tilbyr rutingstjenester til firmaer i lokale nettverksmiljøer og regionnettmiljøer. Deaktivert Lokalt system

Secondary Logon Aktiverer startprosesser under alternative legitimasjoner. Hvis denne tjenesten er stoppet, vil ikke denne typen påloggingstilgang være tilgjengelig. Hvis tjenesten er deaktivert, vil tjenester som er avhengig av den, ikke kunne starte. Manuelt Lokalt system

Security Accounts Manager Oppstart av denne tjenesten gir andre tjenester signal om at Sikkerhetskontobehandling er klar til å godta forespørsler. Deaktivering av denne tjenesten vil hindre at andre tjenester i systemet blir varslet når Sikkerhetskontobehandling er klar. Dette kan føre til at de aktuelle tjenestene ikke starter på riktig måte. Denne tjenesten skal ikke deaktiveres. Startet Automatisk Lokalt system

Security Center WSCSVC-tjenesten (Windows Security Center) overvåker og rapporterer innstillinger for sikkerhetstilstand på datamaskinen. Tilstandsinnstillingene omfatter brannmur (aktivert/deaktivert), antivirusprogram (aktivert/deaktivert/utdatert), antispionprogram (aktivert/deaktivert/utdatert), Windows Update (automatisk/manuell nedlasting og installer oppdateringer), brukerkontokontroll (aktivert/deaktivert) og Internett-innstillinger (anbefales / anbefales ikke). Tjenesten har COM APIer der uavhengige programvareleverandører kan registrere og føre opp statusen til produktene i tjenesten Sikkerhetssenter. Brukergrensesnittet til Handlingssenter bruker tjenesten til å gi varsler for systemstatusfeltet samt en grafisk fremstilling av statusen for sikkerhetstilstanden på kontrollpanelet for Handlingssenter. Beskyttelse av nettverkstilgang (NAP - Network Access Protection) bruker tjenesten til å rapportere statusen for sikkerhetstilstanden for klienter til NAP Nettverkspolicyserver for å ta karanten Startet Automatisk (forsinket start) Lokal tjeneste

Server Støtter deling av filer, utskrift og navngitte datakanaler over nettverket for denne datamaskinen. Hvis tjenesten stoppes, blir disse funksjonene utilgjengelige. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengige av den, starte. Startet Automatisk Lokalt system

Shell Hardware Detection Tilbyr meldinger for Autokjør-maskinvarehendelser. Startet Automatisk Lokalt system

Smart Card Administrerer tilgang til smartkortleser ved denne datamaskinen. Hvis tjenesten stoppes, kan ikke denne maskinen lese smartkort. Hvis denne tjenesten er deaktivert, vil ikke tjenester som er avhengig av den kunne starte. Manuelt Lokal tjeneste

Smart Card Removal Policy Lar systemet konfigureres for å låse brukerskrivebordet ved fjerning av smartkort. Manuelt Lokalt system

SNMP Trap Mottar fellemeldinger generert av lokale eller eksterne SNMP-agenter (Simple Network Management Protocol) og videresender meldingene til SNMP-administrasjonsprogrammer som kjører på denne datamaskinen. Hvis denne tjenesten stoppes, vil SNMP-baserte programmer på denne datamaskinen ikke motta SNMP-fellesmeldinger. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil alle tjenester som eksplisitt er avhengig av den, ikke kunne starte. Manuelt Lokal tjeneste

SPP-varslingstjeneste Tilbyr aktivering og varsling for programvarelisensiering Manuelt Lokal tjeneste

SSDP Discovery Oppdager nettverksenheter og -tjenester som bruker SSDP-oppdagelsesprotokollen, som for eksempel UPnP-enheter. Annonserer SSDP-enheter og -tjenester som kjører på den lokale datamaskinen. Hvis denne tjenesten stoppes, vil ikke SSDP-baserte enheter bli oppdaget. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil eventuelle tjenester som eksplisitt avhenger den, ikke starte. Startet Manuelt Lokal tjeneste

Strøm Administrerer strømpolicy og levering av varsler for strømpolicy. Startet Automatisk Lokalt system

Superfetch Vedlikeholder og forbedrer systemytelsen over tid. Startet Automatisk Lokalt system

System Event Notification Service Overvåker systemhendelser og varsler COM+-hendelsessystemabonnenter om disse hendelsene. Startet Automatisk Lokalt system

Tablet PC Input Service Aktiverer penn- og håndskriftfunksjonalitet for Tablet PC Manuelt Lokalt system

Task Scheduler En bruker kan konfigurere og planlegge automatiske oppgaver på datamaskinen. Tjenesten er også vert for flere systemkritiske oppgaver i Windows. Hvis tjenesten stoppes eller deaktiveres, kjøres ikke disse oppgavene til planlagt tid. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Startet Automatisk Lokalt system

TCP/IP NetBIOS Helper Gir støtte for tjenesten NetBIOS over TCP/IP (NetBT) NetBIOS og navneløsing for klienter på nettverket, og gir dermed brukere mulighet til å dele filer, skrive ut og logge på nettverket. Hvis denne tjenesten stoppes, kan disse funksjonene bli utilgjengelig. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Telephony Støtte for telefoni-API (TAPI) for programmer som kontrollerer telefonenheter på den lokale datamaskinen og, via lokalnettet, på servere som også kjører tjenesten. Manuelt Nettverkstjeneste

Themes Tilbyr behandling av temaer for brukeropplevelse. Startet Automatisk Lokalt system

Thread Ordering Server Sørger for at en gruppe tråder utføres i en gitt rekkefølge innenfor et angitt tidsrom. Manuelt Lokal tjeneste

Tilordning av RPC-endepunkt Løser RPC-grensesnitt-IDer til transportendepunkt. Hvis denne tjenesten blir stoppet eller deaktivert, vil ikke programmer som bruker RPC-tjenester (Remote Procedure Call), fungere som de skal. Startet Automatisk Nettverkstjeneste

Tjenesten Net.Tcp Port Sharing Gir mulighet til å dele TCP-porter over net.tcp-protokollen. Deaktivert Lokal tjeneste

Tjenesten Secure Socket Tunneling Protocol Gir støtte for Secure Socket Tunneling Protocol (SSTP) for tilkobling til eksterne datamaskiner med VPN. Hvis denne tjenesten er deaktivert, kan ikke brukere bruke SSTP til å få tilgang til eksterne servere. Manuelt Lokal tjeneste

TPM Base Services Muliggjør tilgang til den TPM (Trusted Platform Module), som skaffer maskinvarebaserte kryptografitjenester til systemkomponenter og programmer. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil programmer ikke kunne bruke nøkler som er beskyttet av TPMen. Manuelt Lokal tjeneste

UPnP Device Host Tillater at denne datamaskinen er vert for UPnP-enheter. Hvis denne tjenesten stoppes, vil alle UPnP-enheter slutte å virke og ingen flere enheter kan legges til. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil ingen tjenester som eksplisitt avhenger av den, starte. Manuelt Lokal tjeneste

User Profile Service Denne tjenesten er ansvarlig for å laste brukerprofiler inn og ut. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, vil ikke brukerne kunne logge på eller av, det kan være at programmer vil ha problemer med å finne brukernes data, og komponenter som er registrert for å motta varslinger om profilhendelser, vil ikke motta dem. Startet Automatisk Lokalt system

Virtual Disk Tilbyr administrasjonstjenester for disker, volumer, filsystemer og lagringsmatriser. Manuelt Lokalt system

Volume Shadow Copy Administrerer og implementerer skyggekopier for volum som brukes til sikkerhetskopiering og andre formål. Hvis tjenesten stoppes, er ikke skyggekopier tilgjengelig for sikkerhetskopiering, og dermed kan sikkerhetskopieringen mislykkes. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Manuelt Lokalt system

WebClient Windows-baserte programmer kan opprette, få tilgang til og redigere Internett-baserte filer. Hvis tjenesten stoppes, er ikke disse funksjonene tilgjengelige. Hvis tjenesten deaktiveres, kan ikke tjenester som er avhengig av denne, startes. Manuelt Lokal tjeneste

Windows Activation Technologies Service Utfører Windows 7-validering. Manuelt Lokalt system

Windows Audio Håndterer lyd for Windows-baserte programmer. Hvis denne tjenesten stoppes, fungerer ikke lydenheter og -effekter slik de skal. Hvis tjenesten deaktiveres, startes ikke tjenester som er eksplisitt avhengige av den Startet Automatisk Lokal tjeneste

Windows Audio Endpoint Builder Håndterer lydenheter for Windows Audio-tjenesten. Hvis denne tjenesten stoppes, fungerer ikke lydenheter og -effekter slik de skal. Hvis tjenesten deaktiveres, startes ikke tjenester som er eksplisitt avhengige av den Startet Automatisk Lokalt system

Windows Backup Aktiverer sikkerhetskopiering og gjenoppretting for Windows. Manuelt Lokalt system

Windows biometritjeneste Windows biometritjenesten gir klientprogrammer mulighet til å ta i mot, sammenligne, manipulere og lagre biometriske data uten å ha direkte tilgang til biometrisk maskinvare eller biometriske prøver. Tjenesten kjøres av en SVCHOST-prosess med tilgangsrettigheter. Manuelt Lokalt system

Windows CardSpace Aktiverer opprettelse, behandling og fremlegging av digitale signaturer på en sikker måte. Manuelt Lokalt system

Windows Color System Tjensten WcsPlugInService er vert for plugin-moduler for fargeenhetsmodellen og gamut-tilordningsmodellen for Windows-fargesystemet. Disse plugin-modulene er leverandørspesifikke tillegg til grunnfargeenhets- og gamut-tilordingsmodellene for Windows-fargesystemet. Stansing eller deaktivering av WcsPlugInService-tjenesten vil deaktivere utvidelsesfunksjonen, og Windows-fargesystemet vil bruke grunnfargemodellbehandling i stedet for leverandørens ønskede behandling. Dette kan føre til unøyaktig fargegjengivelse. Manuelt Lokal tjeneste

Windows Connect Now - Config Registrar WCNCSVC er vert for Windows Connect Now-konfigurasjonen, som er Microsofts implementering av protokollen Wi-Fi Protected Setup (WPS). Denne brukes til å konfigurere innstillinger for trådløst nettverk for et tilgangspunkt eller en Wi-Fi -enhet. Tjenesten startes programmatisk ved behov. Manuelt Lokal tjeneste

Windows Defender Beskyttelse mot spionprogrammer og potensielt uønsket programvare Manuelt Lokalt system

Windows Driver Foundation - driverrammeverk for brukermodus Administrerer driververtsprosesser for brukermodus. Startet Automatisk Lokalt system

Windows Error Reporting Service Tillater at det sendes feilrapport når programmer slutter å fungere eller svare, og tillater at eksisterende løsninger leveres. Tillater også at det genereres logger for diagnose- og reparasjonstjenester. Hvis denne tjenesten stoppes, kan det være at feilrapporteringen slutter å fungere skikkelig, og at resultater fra diagnosetjenester og reparasjoner ikke vises. Manuelt Lokalt system

Windows Event Collector Denne tjenesten håndterer faste abonnementer på hendelser fra eksterne kilder som støtter WS-Management-protokollen. Dette inkluderer hendelseslogger for Windows Vista, maskinvare og IPMI-aktiverte hendelseskilder. Tjenesten lagrer videresendte hendelser i en lokal hendelseslogg. Hvis denne tjenesten stoppes eller deaktiveres, kan ikke hendelsesabonnementer opprettes, og videresendte hendelser kan ikke godtas. Manuelt Nettverkstjeneste

Windows Event Log Denne hendelsen håndterer hendelser og hendelseslogger. Den støtter logging av hendelser, spørring av hendelser, abonnering på hendelser, arkivering av hendelseslogger og håndtering av hendelsesmetadata. Den kan vise hendelser i både XML-format og ren tekst. Hvis denne tjenesten stoppes, kan sikkerheten og systemstabiliteten være i fare. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Windows Firewall Windows-brannmuren gir bedre beskyttelse av datamaskinen ved å forhindre uautoriserte brukere fra å få tilgang til datamaskinen gjennom Internett eller et nettverk. Startet Automatisk Lokal tjeneste

Windows Image Acquisition (WIA) Utfører bildeinnhentingstjenester for skannere og kameraer Manuelt Lokal tjeneste

Windows Installer Legger til, endrer og fjerner programmer som leveres som en Windows Installer-pakke (*.msi). Hvis denne tjenesten er deaktivert, vil ingen tjenester som er direkte avhengig av den, starte. Manuelt Lokalt system

Windows Management Instrumentation Tilbyr et felles grensesnitt og en objektmodell for å få tilgang til behandlingsinformasjon om operativsystem, enheter, programmer og tjenester. Hvis tjenesten stoppes, vil det meste av den Windows-baserte programvaren ikke fungere skikkelig. Hvis tjenesten deaktiveres, vil tjenester som avhenger av den, ikke kunne starte. Startet Automatisk Lokalt system

Windows Modules Installer Muliggjør installasjon, endring og fjerning av oppdateringer og valgfrie komponenter i Windows. Hvis denne tjenesten er deaktivert, kan det hende at du ikke kan installere eller avinstallere Windows-oppdateringer for denne datamaskinen. Manuelt Lokalt system

Windows Presentation Foundation Font Cache 3.0.0.0 Optimaliserer ytelsen til WPF-programmer (Windows Presentation Foundation) ved å hurtigbufre mye brukte skriftdata. WPF-programmer vil starte denne tjenesten hvis den ikke allerede kjører. Tjenesten kan deaktiveres, men dette vil redusere ytelsen til WPF-programmer. Manuelt Lokal tjeneste

Windows Remote Management (WS-Management) Tjenesten Windows Remote Management (WinRM) implementerer protokollen WS-Management for fjernadministrasjon. WS-Management er en standardprotokoll for webtjenester som brukes for fjernadministrasjon av programvare og maskinvare. WinRM-tjenesten lytter på nettverket etter WS-Management-forespørsler, og behandler dem. WinRM-tjenesten må konfigureres med en lytter ved hjelp av kommandolinjeverktøyet winrm.cmd eller via en gruppepolicy for at den skal lytte på nettverket. WinRM-tjenesten gir tilgang til WMI-data og aktiverer samling av hendelser. Samling av hendelser og abonnering på hendelser krever at tjenesten kjører. WinRM-meldinger bruker HTTP og HTTPS som transporter. WinRM-tjenesten er ikke avhengig av IIS, men er forhåndskonfigurert til å dele en port med IIS på samme maskin. WinRM-tjenesten reserverer URL-prefikset /wsman. For å unngå konflikter med IIS, bør administratorer sørge for at webområder på IIS ikke bruker URL-prefikset /wsman. Manuelt Nettverkstjeneste

Windows Search Tilbyr innholdsindeksering, egenskapshurtigbufring og søkeresultater for filer, e-post og annet innhold. Startet Automatisk (forsinket start) Lokalt system

Windows skriftbuffertjeneste Optimaliserer ytelsen til programmer ved å bufre skriftdata som ofte brukes. Programmer vil starte denne tjenesten hvis den ikke allerede kjører. Den kan deaktiveres, men dette vil redusere ytelsen til programmene. Startet Automatisk (forsinket start) Lokal tjeneste

Windows Time Vedlikeholder dato- og tidssynkronisering på alle klienter og servere i nettverket. Hvis denne tjenesten stoppes, vil dato- og tidssynkronisering være utilgjengelig. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil alle direkte avhengige tjenester ikke kunne startes. Manuelt Lokal tjeneste

Windows Update Gjør det mulig å finne, laste ned og installere oppdateringer for Windows og andre programmer. Hvis denne tjenesten deaktiveres, vil de som bruker denne datamaskinen, ikke kunne bruke Windows Update eller den automatiske oppdateringsfunksjonen, og programmene vil heller ikke kunne bruke APIen for Windows Update-agenten (WUA). Startet Automatisk (forsinket start) Lokalt system

WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service WinHTTP implementerer klient-HTTP-stakken og gir utviklere en Win32 API- og COM-automatiseringskomponent for sending av HTTP-forespørsler og mottak av svar. I tillegg støtter WinHTTP automatisk søk etter proxy-konfigurasjon via sin implementering av WPAD-protokollen (web proxy auto-discovery). Startet Manuelt Lokal tjeneste

Wired AutoConfig Tjenesten Wired AutoConfig (DOT3SVC) er ansvarlig for å utføre IEEE 802.1X-godkjenning på Ethernet-grensesnitt. Hvis det gjeldende kablede nettverket håndhever 802.1X-godkjenning, skal DOT3SVC-tjenesten konfigureres for å opprette Lag 2-tilkobling og/eller for å gi tilgang til nettverksressurser. Kablede nettverk som ikke håndhever 802.1X-godkjenning, påvirkes ikke av DOT3SVC-tjenesten. Manuelt Lokalt system

WLAN AutoConfig WLANSVC-tjenesten sørger for den logikken som kreves for å konfigurere, finne, koble til og koble fra et trådløst lokalnett (WLAN) i henhold til IEEE 802.11-standardene. Den inneholder også logikk for å gjøre om datamaskinen til et programvaretilgangspunkt, slik at andre enheter eller datamaskiner kan koble seg til datamaskinen trådløst ved hjelp av et WLAN-kort som støtter dette. Hvis du stopper eller deaktiverer WLANSVC-tjenesten, blir alle WLAN-kort på datamaskinen utilgjengelige fra nettverksbrukergrensesnittet i Windows. Det anbefales sterkt at du lar WLANSVC-tjenesten være aktiv hvis datamaskinen har et WLAN-kort. Manuelt Lokalt system

WMI Performance Adapter Provides performance library information from Windows Management Instrumentation (WMI) providers to clients on the network. This service only runs when Performance Data Helper is activated. Manuelt Lokalt system

Workstation Oppretter og vedlikeholder klientnettverkstilkoblinger til eksterne servere ved hjelp av SMB-protokollen. Hvis denne tjenesten blir stoppet, vil disse tilkoblingene være utilgjengelige. Hvis denne tjenesten er deaktivert, vil eventuelle tjenester som eksplisitt avhenger av den, ikke kunne starte. Startet Automatisk Nettverkstjeneste

WWAN AutoConfig Denne tjenesten styrer datakort / innebygde modulkort og tilkoblinger for mobilt bredbånd (GSM & CDMA) ved å konfigurere nettverkene automatisk. Det anbefales sterkt at du lar denne tjenesten være aktiv for å få en best mulig brukeropplevelse med mobile bredbåndsenheter. Manuelt Lokal tjeneste

 

 

 

Ser det riktig ut?

 

Er det Win7 eller Win8 du bruker til å koble deg opp med egentlig?

Begge deler. Jeg prøver å koble meg til Server(Norsk Win7 Prof.) med min stasjonære(Engelsk Win7 Home Premium) og min Laptop(Engelsk Win8 Consumer Preview)

 

Du kan jo prøve å kjøre remote desktop fra en annen enhet evt, regner med at du har android, så kan du prøve "2X Client" eller "Remote RDP"

Prøvd, fungerer like dårlig.

 

Du må se til at tjenesten "eksternt skrivebord-tjenester" er startet, denne starter også "remote desktop services usermode port redirector".

Nevnt tidligere i innlegget, jeg klarer ikke engang å finne prosessen.

 

Har du noen firewall mellom maskinene?

Brannmuren lokalt på serveren er i skrivende stund slått på, og Remote Desktop skal slippes gjennom.

Lenke til kommentar

spoolsv.exe er prosessen til print spooler.

 

Remote Desktop Services heter nok ikke det samme på Norsk, hos meg heter tjenesten "eksternt skrivebord-tjenester" som jeg nevnte tidligere.. Men ser jo at heller ikke den ligger i lista...

Du kan jo eventuelt gå inn i regedit og sammenligne med maskinen som fungerer, HKLM/System/CurrentControlSet/Services.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg sammenligne i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\ ?

Jeg ser det er forskjeller der.

 

edit: Litt Googling viser at det er TermService jeg skal lete etter. Den fins på Win8-laptopen, men ikke på Server.

cmd-kommandoen "net start TermService" gir feilmeldingen "Ugylding tjenestenavn".

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Bra det løste seg :)

 

Stemmer, termservice tjenesten er oversatt til eksternt skrivebord-tjenester.

Tror også du kunne opprettet mappen TermService under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\ og samme verdier som på win8 maskinen din (kan ikke garantere for at win8 og win7 har identisk oppsett tou).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...