Gå til innhold

Kablingsproblem og rør


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til et kinkig problem. Flytter inn i nytt hus og tenker å legge opp serverkjeller. Det er et eldre hus, så jeg får ikke lagt så mye rør, men jeg har funnet ett rør jeg kan bruke, det går mellom kjelleren og inn i sikkringsskapet, men brukes ikke.

 

Her oppstår problemet,ut av sikringsskapet går det 10-15 rør som blir synlige i et kott to meter til venstre. Her vil jeg lage patcheplass, men det er ikke mulig å spore/få fatt i rørene inn mot sikringsskapet.

 

Jeg får lirket inn en strekkfisk, men jeg klarer ikke skille ut hvilket det er, jeg vil nødig kutte feil rør. Gode forslag til hvordan jeg kan finne nøyaktig hvilket av de ti rørene jeg skal kutte?

 

Har testet med magnet på utsiden mot strekkfisk på innsiden, men fikk ikke noe utslag...

 

Gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gode forslag?

 

Første jeg kommer på er å tape sort tape langs 10-20cm av strekkfisken, slå av lyset i rommet og lyse på rørene med en sterk lommelykt (gjerne bakfra slik at du ser skyggen fra strekkfisken)

 

Eventuelt tape en neodyniummagnet (clas ohlson) i fronten av strekkfisken. Så kan du holde en hånd med litt metallspon ved siden av det røret du utforsker og se om det trekkes mot røret. Den ene typen magnet har hull i midten, slik at du kan tre den rundt strekkfisken.

 

Sistnevnte krever selvfølgelig at det er plass i trekkerøret til magneten (10mm). Eventuelt knus en magnet med hammer (de skal være ganske sprø, slik at de sprekker opp) og tape fast en liten bit. De er sinnsykt sterke, så det skal ikke mye magnet til for å oppnå effekt.

 

DrE

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Jeg synes magentideen jeg hadde var såpass god at jeg går for sterkere saker og tester med magneten du linket til. Mer kraft må være bra! :)

 

Jeg får den nok ikke inn i røret, men strekkfisken har metall-ende så jeg tror jeg kan bruke magneten på utsiden.

 

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

Er du forsiktig ser eg ingen problem i å kappe i rørene om du kommer til for å teipe dei skikkelig sammen igjen. Tar du hovedsikringen først vil du slippe å tenke på å få støt om du skulle være uheldig å skjær i en leder. Men den kan også teipes om du skulle gjøre dette. Sort elektriker teip av typen Scotch Super 33+ kan anbefalles!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...