Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge parkett i russebil - lovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å mekke på russebilen slik at den blir klar til russetiden, og vi på bilen bestemte oss for å legge inn parkett bak ved oppholdsdelen av bilen fordi teppet som var der fra før var så stygt. Har sett mange russebiler med parkett, og kjenner til mange som har lagt det inn selv. Nå fikk jeg høre at det ikke er lov å legge parkett i bilen så bilen vil ikke bli EU-godkjent. Hvordan er lovverket rundt dette? Har aldri hørt noe om at dette ikke er lov..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge en mann fra vegvesenet, så vil parketten sprekke under en kollisjon og bli til "spydspisser", men jeg tror glassrutene isåfall gjør den jobben helt greit.. :p Jeg har aldri hørt noe om at dette er et problem, så jeg tviler litt på mannen fra vegvesenet. Parketten blir jo festet godt til resten av bilen så det vil jo ikke likke noe løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge en mann fra vegvesenet, så vil parketten sprekke under en kollisjon og bli til "spydspisser", men jeg tror glassrutene isåfall gjør den jobben helt greit.. :p Jeg har aldri hørt noe om at dette er et problem, så jeg tviler litt på mannen fra vegvesenet. Parketten blir jo festet godt til resten av bilen så det vil jo ikke likke noe løst.

 

Det er nok ganske tilfellet. Med tanke på vridning og komprimeringen som skjer i en bil ved kollisjon, så blir det nok noen splinter som potensielt kan forårsake store skader. Det vil ikke skje det samme med glass da disse er laminert slik at de knuses på en helt annen måte.

 

Et alternativt er belegg eller legge lamminering/plexiglass over gulvet. Dette vil gjøre at det ikke blir farlig om gulvet faktisk splinter seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Litt OT men, er litt dumt med våt parkett. Hvis en stup full kommer og søler øl og drit på gulvet, så vil parketten bli ødelagt hvis det ikke tørkes opp. Samme med våte sko, eller hvis noen har steiner under skoene vil parketten bli ødelagt.

 

Saxy98

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke masse penger på parkett i en russebil? Det må da være mye bedre å legge noe gulvbelegg som ser ut som parkett, men so mer både billigere og enklere å vaske. Ingen ser forskjell etter to øl uansett.

 

Vi fikk parketten gratis, og det ser mye bedre ut med tanke på at vi skal selge bilen vidre etter russetiden :p

 

 

Litt OT men, er litt dumt med våt parkett. Hvis en stup full kommer og søler øl og drit på gulvet, så vil parketten bli ødelagt hvis det ikke tørkes opp. Samme med våte sko, eller hvis noen har steiner under skoene vil parketten bli ødelagt.

 

Saxy98

 

Jeg ser ikke at det er noe fordel med teppe heller. Om noen søler på et teppe er det mye værre å få vasket bort enn på en parkett. Da måtte det eventeult blitt sånn gulvbelegg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...