Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varsellamper på Saab 9-3 2006 - Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bestod førerprøven i går, Onsdag, og har fått førerkort :D Med det har bilinteressen kommet, og jeg har kjørt masse. Min mor har for øyeblikket to biler, så det vil være en disponibel for meg til en hver tid en god stund fremover. Den ene av disse, og den hun eier selv, er en Saab 9-3 SportCombi 2006 modell. Det er en 1,9 TiD versjon, med Diesel altså.

 

Var nettopp ute å sjekket den ut, og det jeg så ble jeg veldig usikker på.

 

Når jeg skrudde nøkkelen helt til siste hakk før tenningen, når alle lys i dashbordet osv lyses opp, så var det to varsellamper som ikke ville slukke. Ene var den røde oljelampen, den andre var en oransje lampe som ble beskrevet i håndboken som "feil på tenning eller drivstoff-etellerannet". Ble litt usikker, men bestemte meg for å vri om tenningen, og da forsvant begge.

 

Hva kan dette tyde på, eller er det ikke noe farlig? For en måneds tid siden måtte den få nye batterier da den ikke ville starte, vet ikke om det er av noe relevans. Og i og med at de slukker, er det noe jeg trenger å bry meg om? Tenker å kontakte Saab, men de har stengt for øyeblikket så jeg spør her først. Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har kjørt masse, kan du vel ikke ha unngått å legge merke til at det er noen lamper som slukker først når motoren starter. De to dette alltid gjelder er oljetrykkslampen og ladelampen. Hvorvidt motorstyringslampen skal lyse eller ikke før motoren er startet, må du sjekke i instruksjonsboken.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Så bare for å bekrefte, dette er normalt og ingenting å bry seg om? Det jeg også legger merke til når jeg skrur om tenningen, er at all elektronikk inne i bilen kutter ut i det den kommer seg i gang, et sekund eller to bare. Er dette normalt og noe jeg også ikke har lagt merke til tidligere?

 

Og det er bare de to siste dagene jeg har sittet alene og kjørt i en bil, før ville det alltid vært en lærer eller forelder som ville lagt merke til sånn, ikke meg. Tilgi meg for dumt spørsmål :tease:

Lenke til kommentar

Den gule lampa er nok MIL (malfunction indicator light) og ikke ladelampe hvis den sitter helt til høyre i turtelleren.

 

Så lenge den slukker etter start er det som nevnt ingenting galt. Men eiere av disse Fiat-motorene er ofte ganske vant til at motorlampa lyser pga feil med egr-ventil og/eller partikkelfilter. P0400 er en vanlig feilkode. Ellers er 150hk versjonen kjent for at kablingen til injektor nr. 3 svikter samt havari av virvelspjeld pga nedsoting.

 

Disse bilene er for øvrig belemret med Denso-dynamoer som ryker ofte. På en 2006-modell er den sikkert skiftet enten i en ny Denso som visstnok skal være bedre eller i Bosch.

 

Videre ryker fjærbenslagrene gjerne mellom 30-70.000 km, og fjærene har en lei tendens til å knekke tidlig. Men MIL lyser bare om det ligger inne feilkoder på selve motoren - når motoren går.

 

:)

Endret av Muffinman resents Alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...