Gå til innhold

apple eller android nettbrett?


Anbefalte innlegg

@Vindicator: Laster ikke ned piratfilm, har allerede sett Avatar, har ingen iPad for hånden...så nei... ;)

 

20Mbps H.264 skal ikke være noe problem for GPU-decodingen i iPad. iPhone 4S tar jo opp video i tilsvarende bitrate, og det kan som kjent spilles av igjen problemfritt på samme telefon, og dermed også på en iPad som har minst like kraftig CPU/GPU.

 

De små filmene, der i alle fall den ene hadde mer enn 2Mbp/s komprimert bitrate, var et eksempel. Kanskje ikke det beste, siden anime-fimene lar seg komprimere relativt mye uten påfallende kvalitetstap - derfor mindre filer enn en "vanlig" film ville gitt. Finnes sikkert bedre eksempel, for tilbakemeldingene jeg har lest er at 720p MKV generelt går helt fint.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Vindicator: Laster ikke ned piratfilm, har allerede sett Avatar, har ingen iPad for hånden...så nei... ;)

 

20Mbps H.264 skal ikke være noe problem for GPU-decodingen i iPad. iPhone 4S tar jo opp video i tilsvarende bitrate, og det kan som kjent spilles av igjen problemfritt på samme telefon, og dermed også på en iPad som har minst like kraftig CPU/GPU.

Vel, fint for deg at du ikke laster ned pirat filmer.

 

Jeg bare prøver å få et poeng fram her på at forskjellen på å kjøre en 720p MKV film med lav bitrate og en 1080p MKV film med veldig høy bitrate er ENORMT stor forskjell på. Det krever ENORME krefter for å kunne kjøre en MKV film på 19.5 GB som også har 20.5 Mbps i bitrate på en bærbar enhet.

 

Dette klarer forøvrig en Samsung Galaxy S II ekstremt bra.

 

Problemet er bare at dere må remuxe alle MKV filmer over til MP4 før dere kan se disse filmene med hardware support.

 

Var det liksom ikke hele greia med iOS / iPhones og iPad som skulle være så brukervennlig?

 

Jeg vil ikke akkurat kalle å konvertere og remuxe den ene filmen etter den andre brukervennlig og noe som flesteparten av iOS gjengen skjønner seg på.

 

Man ser jo hvor brukervennlig det er når alle må sitte å konvertere / remuxe MKV (og andre filer som iOS ikke støtter) filmer dagen lang for å kunne få sett noen filmer via hardware bare fordi iOS støtter uhorvelig lite med formater.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Sorte striper er da ikke noe værre enn å ikke ha skjerm de hvor stripene hadde vært.

Jeg siterte en jeg antok svarte på posten rett over, så mulig jeg har missforstått, men uavhengig av formatstøtte, så vil en 10" widescreen skjerm ha et vesentlig større bilde enn en 4:3 skjerm til film og da være mye bedre for den slags bruk (for de som orker å se film på så små skjermer)

Det er riktig. Til gjengjeld er 4:3 bedre til bl.a e-bøker og foto. Dessuten vil en 10" 4:3 skjerm har ca 12% større areal enn en 10" 16:9 skjerm. Så spørs det bare hva man legger mest vekt på.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Sorte striper er da ikke noe værre enn å ikke ha skjerm de hvor stripene hadde vært.

Jeg siterte en jeg antok svarte på posten rett over, så mulig jeg har missforstått, men uavhengig av formatstøtte, så vil en 10" widescreen skjerm ha et vesentlig større bilde enn en 4:3 skjerm til film og da være mye bedre for den slags bruk (for de som orker å se film på så små skjermer)

Det er riktig. Til gjengjeld er 4:3 bedre til bl.a e-bøker og foto. Så spørs det bare hva man legger mest vekt på.

Blir det ikke bedre å lese på et 16:9 nettbrett om man snur nettbrettet 90 grader da?

Lenke til kommentar

@Vindicator: Alle vet at det er forskjell på 720p og 1080p, med høy/lav bitrate. Imidlertid krever det nøyaktig like mye krefter å kjøre en 1080p-film i H.264/MKV som samme film remuxet til H.264/mp4 - innholdet er nøyaktig det samme, kun containeren er forskjellig. De fleste nye nettbrett som er interessante, enten det er iPad eller Android-brett, har kraftig nok GPU til dette.

 

Det tar noen sekunder å sette i gang en batch-jobb på en Mac eller PC, som remuxer en haug MKV-filmer til mp4 på noen minutter, og det tviler jeg på er særlig stress for noen. Det tar deg mye mer tid og arbeid å laste ned stjele disse filmene, så jeg skjønner ikke helt hva du syter over der du sitter "dagen lang" og snoker på diverse torrentsider.

Man kan altså løse dette på en rimelig brukervennlig måte for iPad. Selv om Apple av forskjellige rettighetsmessige årsaker foretrekker å holde seg til avklarte, reelle mediastandarder for iOS (MKV er nok ikke et problemfritt containerformat mht patenter eller Apples forhold til filmbransjen), så anser jeg det for flisespikking å henge seg opp i ting som løses såpass enkelt for de som er bittelitt løsningsorientert.

Personlig har jeg et beist av en TV-skjerm og et surroundanlegg som jeg heller bruker når jeg ser film - nest etter et kinobesøk er det den suverent mest brukervennlige opplevelsen både for hjerne, øyne og ører. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator

Du må slutte å rakke ned på brukervennligheten til iOS. Ingen andre enn deg har nevnt noe om den i denne tråden. Hvis du synes Android er så mye bedre, kan du vel heller anbefale trådstarter et slikt nettbrett i stedet for å rakke ned på iPaden?

Hvem har egentlig bruk for en 1080p film på 19.5GB på et nettbrett?

 

@TS

Hvis du går for den nye iPaden bør du sterkt vurdere å gå opp til 32GB, fordi app-ene som har støtte for så høy oppløsning tar 2-3 ganger mer plass.

Endret av thinkdifferent
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med "tenk annerledes" her. Brukervennligheten er tusen ganger bedre på iPad enn et Android nettbrett i daglig bruk. Kanskje det er noe dritt å få inn filmer på iPad i forhold til en androidtab men alt annet fungerer iPad bedre til. Nå har det seg jo slik at TS vil spille av film på nettbrettet og må vel da ta stillingen til det men ellers vil det meste fungere mye mer smooth på iPad.

Lenke til kommentar

@Vindicator

Du må slutte å rakke ned på brukervennligheten til iOS. Ingen andre enn deg har nevnt noe om den i denne tråden. Hvis du synes Android er så mye bedre, kan du vel heller anbefale trådstarter et slikt nettbrett i stedet for å rakke ned på iPaden?

Hvem har egentlig bruk for en 1080p film på 19.5GB på et nettbrett?

Om brukervennligheten er dårlig på iOS så er det ikke galt med å si at den er dårlig.

 

Poenget her er at alle må remuxe og konvertere og bruke iTunes ofte for å kunne få til en del ting med iOS. Men faller ikke argumentet på at iOS og dens bruksområde er så bra da bort?

 

Sjekk signaturen min og du vil få enda flere eksempler på hvorfor iOS ikke er så brukervennlig som dere skal ha oss til å tro.

 

Og dessuten, så fungerer min Galaxy S II som en fullverdig HTPC maskin, og hvem har da bruk for MKV filmer i 1080p?

 

Jo, de fleste som har en Galaxy S II kan faktisk streame trådløst over DLNA til en TV som støtter det. Eller du kan kjøre filmene via MHL porten og over til TV'en via en MHL -&--#62; HDMI overgang.

 

Så vi har definitivt bruk for å kunne føre over 1080p filmer til telefonene våres.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Forskjellen i breddeformat er ikke stor, som vi kan se av dette bildet med iPad (9,7", 4:3) og Galaxy Tab (10,1", 16:9) side om side:

DSC_6152sm.jpg

 

Det totale skjermarealet er litt større på iPad, og for bl.a fotovisning har iPad fordelen.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...