Gå til innhold

risikabel jobbskifte?


Anbefalte innlegg

Har lenge ønsket å bytte min nåværende faste jobb, men har sliti med dette lenge.

Jobben jeg har nå liker jeg egntlig ikke og føler ikke det er såmye rom for utvikling.

Men den er sikker og jeg tjener greit der!

For ordens skyld så gjelder dette her en ingeniørjobb!

 

Har fått et tilbud om jobbskifte, men da går jeg fra fast stilling til å være konsulent for manpower.

Kunden som vi pratet med sier at de fleste får tilbud om fast jobb etter ca 1 år.

 

Er veldig i tvil hva jeg gjør nå?

 

Har vurdert å spørre i min nåværende stilling om ubetalt permisjon på 1 år.

 

Noen som har noen ideer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er nok å lage deg ein liste over positive og negative ting ved å bytte jobb.

 

Men sidan du går frå ein trygg jobb til ein litt meir utrygg jobb så bør du passe på at du også får betalt for dette.

 

Husk at sjølv om du får fast jobb etter eit år (noke som du ikkje er garantert) så vil du fortsatt vanligivs ha 6 månders prøvetid, du vil derfor ikkje kunne være i ein sikker jobb før tidligast om 1,5 år.

 

Men når det er sagt så er det ingen grunn til å tvile på at du får tilbud om fast jobb etterkvart så lenge du gjer ein dugandes jobb.

 

 

Så dersom du ikkje liker din nåværande jobb så gjer du nok lurt i å bytte.

 

 

Har du nokon muligheit for å søke jobb direkte forresten? Dersom du veit kva firma du helst vil jobbe for så er det ingen grunn til å gå via eit bemanningsbyrå.

Lenke til kommentar

Vil tro at du har vært i nåværende jobb i over et år, hvis det er tilfellet. Ville jeg byttet. Slik samfunnet er nå, er det sunt og normalt å bytte jobb relativt ofte.

 

Hvis du er i en jobb som du ikke trives med, ser jeg ikke noe grunn til å ikke bytte når du har fått tilbud om noe annet. At det ikke er noen garantier etter 1 år synes ikke jeg at burde være et ankepunkt, som ingeniør vil du alltid få deg en jobb. I tillegg får du arbeids erfaringen og et år er lenge. Du vil få beskjed i god tid i forveien om det blir fast ansettelse, forlengelse eller du må finne ny arbeids plass.

Lenke til kommentar

Vil tro at du har vært i nåværende jobb i over et år, hvis det er tilfellet. Ville jeg byttet. Slik samfunnet er nå, er det sunt og normalt å bytte jobb relativt ofte.

 

Hvis du er i en jobb som du ikke trives med, ser jeg ikke noe grunn til å ikke bytte når du har fått tilbud om noe annet. At det ikke er noen garantier etter 1 år synes ikke jeg at burde være et ankepunkt, som ingeniør vil du alltid få deg en jobb. I tillegg får du arbeids erfaringen og et år er lenge. Du vil få beskjed i god tid i forveien om det blir fast ansettelse, forlengelse eller du må finne ny arbeids plass.

 

Jo det har du muligens rett i, men poenget er at det ikke er garantier for at oppdraget varer så lenge enn gang.Selskapet har rett til å avslutte når det måtte passe dem, jeg har ingen rettigheter slik jeg forstår det.

 

En annen ting, jeg har innvandrerbakgrunn og selv om jeg har vokst opp i Norge og tatt utdanning her, så har det vært svært vanskelig å skaffe seg jobb.Fikk en engineering jobb, men den er ikke helt matchende i forhold til graden jeg har tatt ved høgskolen.

 

Er meget fristet til å skifte mtp arbeidsoppgaver og selve bedriften som er stor og ledende på mange områder, likevel har jeg en angst om at jeg aldri får jobb igjen hvis ikke ting går helt bra der.

 

Tenk på scenariet der de avslutter oppdraget for min del etter noen måneder, også har jeg ingen jobb. Da må jeg ut i arbeidsmarkedet å finne en annen jobb, dette kan bli en umulighet!!!

Imens venter ikke boliglånet og studielånet til jeg finner meg en annen jobb.

Å forholde seg til NAV er ren og skjær helvete, denne istitusjonen er skapt for å hindre folk i å få det dem har krav på.Vedder på at de hadde gjort alt som står i deres makt for å hindre meg å få arb.penger, selv om jeg har betalt toppskatt i snart 5 år.

Har vært arb.ledig før og da fikk jeg beskjed at jeg ikke har rett på noen ting fordi jeg bor hos foreldrene mine :ohmy:

Så jeg gikk flere måneder pengeløs før jeg skaffet meg jobb langt opp i Nord Norge, riktignok etter flere hundre søknader i alle landets avkroker.

 

Mulig jeg er paranoid, men jeg har lært i disse åra at dette landet ikke er likt for alle!!

Endret av adp82
Lenke til kommentar

Alltid en risiko uansett hva du går til eller gjør. Men du kan ikke bli sparket på dagen, det finnes regler for dette. I og med at dette er på konsulent basis du skal jobbe, så vil jeg tro at du gjør dette igjennom et bemanningsfirma som du skriver kontrakt med på 3, 6 eller 12 mnd. Da vil du være sikret i denne perioden, selv om firmaet du jobber hos ikke ønsker deg lengre, så har du en kontrakt som sikrer deg lønn ut perioden.

 

Noter: Er det lenge igjen av perioden, kan bemanninsfirmaet også sparke deg. Men da må de først kunne bevise at de ikke har arbeid til deg. Så de vil gjøre en voldsom innsats på å finne deg jobb.

 

Jeg jobbet selv i over 2 år på 3mnd kontrakter (var innom 7 forskjellige arbeidsplasser via samme firma). Det lengste jeg var uten jobb var vel 1 uke i tillegg til at jeg fikk lønnet ferie i 2 uker pga en kontrakt som ble sagt opp. Var mye tilfeldigheter samt noen korte oppdrag som gjorde at jeg byttet så ofte, jeg var ikke problemet! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv innvandrerbakgrunn og fikk jobb mens jeg fortsatt studerte til å bli IT-ingeniør (master) for ett år siden. Også nesten alle venner av meg med innvandrer -og ingeniørbakgrunn fikk jobb før de var ferdige, og noen av dem hadde karakterer under gjennomsnittet. Så etter min erfaring så har dette lite å si, men jeg kan ha vært heldig.

 

Slik jeg kjenner til IT-markedet så er det enkelt å få seg jobb i denne bransjen. Jeg anbefaler at du søker også andre steder før du velger manpower eller andre bemanningsselskaper. Gå på hjemmesidene til enkeltbedrifter som interesserer deg for å se på stillinger.

 

Ellers så gjelder det å gjøre et godt inntrykk til potensiell arbeidsgiver. Den eneste av mine venner som ikke fikk jobb mens han studerte, bor i et hjem der det lages mye kryddermat, og derfor luktet han alltid krydder - men han merket ikke det selv (eller så hadde han vel gjort noe med det). Jeg er ganske sikker på at de mange avslag han fikk skyldes at han ga et dårlig inntrykk under intervju. Ta videoopptak av deg selv mens du øver til intervju og spør om andres mening som du vet vil gi deg et ærlig svar tilbake.

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv innvandrerbakgrunn og fikk jobb mens jeg fortsatt studerte til å bli IT-ingeniør (master) for ett år siden. Også nesten alle venner av meg med innvandrer -og ingeniørbakgrunn fikk jobb før de var ferdige, og noen av dem hadde karakterer under gjennomsnittet. Så etter min erfaring så har dette lite å si, men jeg kan ha vært heldig.

 

Slik jeg kjenner til IT-markedet så er det enkelt å få seg jobb i denne bransjen. Jeg anbefaler at du søker også andre steder før du velger manpower eller andre bemanningsselskaper. Gå på hjemmesidene til enkeltbedrifter som interesserer deg for å se på stillinger.

 

Ellers så gjelder det å gjøre et godt inntrykk til potensiell arbeidsgiver. Den eneste av mine venner som ikke fikk jobb mens han studerte, bor i et hjem der det lages mye kryddermat, og derfor luktet han alltid krydder - men han merket ikke det selv (eller så hadde han vel gjort noe med det). Jeg er ganske sikker på at de mange avslag han fikk skyldes at han ga et dårlig inntrykk under intervju. Ta videoopptak av deg selv mens du øver til intervju og spør om andres mening som du vet vil gi deg et ærlig svar tilbake.

 

Håper dette var til hjelp :)

 

Det har uten tvil blitt bedre de siste årene m.t.p ansettelse av folk med innvandrerbakgrunn,er enig i edt.

 

Nå har jeg akseptert tilbudet fra Manpower og fått stillingen Automasjonsingeniør hardware-Offshore avdeling i Siemens.

Jeg får garntert lønn fra Manpower i 1 år så dritter egentlig i det,har sikret meg økonomisk på en måte.

På en annen side så får jeg antageligvis bra erfaring, og skulle jeg bli sendt offshore så får jeg alle de sikkerhetskursene etc.

Muligheter for å få neste jobb burde være bedre uansett da CVn blir vesentlig bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...