Gå til innhold

Nettverk for liten bedrift - SHDSL - Høye kostnader


Anbefalte innlegg

Hei,

 

trenger litt hjelp på noe som er langt utenfor mitt felt.

 

Jobber i en liten bedrift og vi har 3 kontorer, vi har visstnok ett SHDSL nettverk koblet inn på hovedkontoret i Oslo, og dette har hastigheten 2/1.

Deretter deles nettet videre til våre to andre kontorer, her blir vi fortalt at vi har 1/1 begge steder. Vi driver kun med enkle internettoppgaver, e-post og har ett felles eksternt skrivebord som brukes ved siden av.

Telefonlinjene leveres av samme bedrift og jeg tror det går på samme linje.

 

Det som er problemet er at til tider er internettet veldig tregt, og da nettet virker tregt så hakker det i telefonen. Ettersom vi er helt avhengige av at Internett og telefon har høy oppetid så må vi ha noe sikkert, men det jeg ikke skjønner er hvorfor SHDSL koster så ekstremt mye, og hvorfor vi ikke kan få en bedre linje enn 2/1 og 1/1 uten å betale en ekstra formue!

 

Vi vurderer sterkt å bytte leverandør ettersom de vi nå bruker er veldig lite behjelpelige, og ikke kan forklare oss ting på ett språk vi forstår.

 

Har nok hatt samme avtale i 5-6 år, og for 6mnd siden laget vi en ny avtale som skulle løse problemene våre. (Da oppgraderte vi fra 1/1 på alle stedene til 2/1 på hovedkontoret og fortsatte med 1/1 på de to andre kontorene).

 

Nå har vi mer problemer enn før og hakking i telefon og tregt nett er en plage, føler vi blir lurt, men har ikke peiling på fordelene med SHDSL for en så liten bedrift som oss, og skjønner ikke hvorfor vi skulle trenge høy opplastingshastighet ettersom vi kun sender e-post og deler ett eksternt skrivebord som er på en server i Kristiansand (tror jeg).

 

Håper jeg kunne fått noen svar eller tips.

MVH

bad__ip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri funnet på å kjøre IP-telefoni over slike linjer sammen med datatrafikk. Det er i alle fall sikkert. Ellers er SHDSL pr definisjon synkront, så 2/1 høres veldig rart ut.

 

Nå vet jeg ikke hva dere betaler eller hvor dere holder til, men sannsynligvis finnes det bedre alternativer. I Oslo er det i alle fall ingen problemer å finne alternative leverandører, men spørsmålet er hvor bundet dere er til leverandør av telefoni, og om det går andre tjenester på data som gjør at dere er avhengig av samme/dagens leverandør.

 

Hvis dere ikke har oversikt over slikt selv så anbefaler jeg absolutt å få inn en tredjepart til å kartlegge oppsett og behov. Enten som ren konsulent for å gi dere en rapport eller for å gi et konkret tilbud på et alternativ. Min erfaring fra begge scenarier er at hvis ting har ruslet og gått i så mange år så er både utstyr og avtaler så gammelt at det er fordeler å hente i fornyelse - både økonomisk og teknisk sett.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Avhengig av hvor dere har kontorer burde dere kanskje prøve å få VDSL der dette er mulig.

De fleste av våre avdelingskontorer har byttet fra 2/2 SHDSL til 25/5 VDSL.

Pris? Vi gikk fra 1990,- mnd til 649,- per kontor.

Ikke at jeg forstår hvorfor prisene er sånn, men det gjør meg ingenting..

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri funnet på å kjøre IP-telefoni over slike linjer sammen med datatrafikk. Det er i alle fall sikkert. Ellers er SHDSL pr definisjon synkront, så 2/1 høres veldig rart ut.

 

Nå vet jeg ikke hva dere betaler eller hvor dere holder til, men sannsynligvis finnes det bedre alternativer. I Oslo er det i alle fall ingen problemer å finne alternative leverandører, men spørsmålet er hvor bundet dere er til leverandør av telefoni, og om det går andre tjenester på data som gjør at dere er avhengig av samme/dagens leverandør.

 

Hvis dere ikke har oversikt over slikt selv så anbefaler jeg absolutt å få inn en tredjepart til å kartlegge oppsett og behov. Enten som ren konsulent for å gi dere en rapport eller for å gi et konkret tilbud på et alternativ. Min erfaring fra begge scenarier er at hvis ting har ruslet og gått i så mange år så er både utstyr og avtaler så gammelt at det er fordeler å hente i fornyelse - både økonomisk og teknisk sett.

 

Holder til på Økern i Oslo, godt mulig vi har 2/2, men vet ikke helt, skal se om vi får satt opp noe møte. Telefon er heller ikke noe problem å flytte ettersom vi kan få gode tjenester og løsninger fra andre levrandører.

 

Avhengig av hvor dere har kontorer burde dere kanskje prøve å få VDSL der dette er mulig.

De fleste av våre avdelingskontorer har byttet fra 2/2 SHDSL til 25/5 VDSL.

Pris? Vi gikk fra 1990,- mnd til 649,- per kontor.

Ikke at jeg forstår hvorfor prisene er sånn, men det gjør meg ingenting..

 

Stor forskjell på VDSL og SHDSL? Ser jo ut som om dette er mer lønnsomt da, men da blir det ett modem og nett i veggen på alle 3 kontorene, ikke fordelt via switch på hovedkontoret, eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Når du sier hovedkontor og andre kontorer, er det da i samme bygg det er snakk om? Jeg tenkte automatisk avdelingskontorer med annen beliggenhet :) I Økern-området er det det vel utrulling av fiber for tiden, så det burde det være mulig å få ganske ålreite priser på linje i dag.

Lenke til kommentar

Når du sier hovedkontor og andre kontorer, er det da i samme bygg det er snakk om? Jeg tenkte automatisk avdelingskontorer med annen beliggenhet :) I Økern-området er det det vel utrulling av fiber for tiden, så det burde det være mulig å få ganske ålreite priser på linje i dag.

 

Vel etter min mening/erfaring skulle shdsl være ganske stabilt?! kan være køing på egress interface? Min anbefaling er å kjøre 40 pakker fifo med random dropping uansett båndbredde (do FR frag < 256kpbs)!

 

random-detect 0 40 7

 

(aggresiv dropping 1/7)

 

- E;

Lenke til kommentar

Når du sier hovedkontor og andre kontorer, er det da i samme bygg det er snakk om? Jeg tenkte automatisk avdelingskontorer med annen beliggenhet :) I Økern-området er det det vel utrulling av fiber for tiden, så det burde det være mulig å få ganske ålreite priser på linje i dag.

 

Hovedkontor Økern, eller kontor i Lillestrøm og på Jessheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...