Gå til innhold

[Løst] Sliter med å gå ned i vekt


Anbefalte innlegg

Vi begynner på topp, jeg var 125kg og ikke kraftig overvektig. Jeg var feit... Jeg har lyst til å se unga vokse opp, så jeg bestemte meg for å ta grep. Jeg gikk ned i løpet av ett år ca. 35 kilo ved jevnlig trening og en heftig endring i kosthold.

 

Jeg vil fortsatt gå ned mye, jeg vil ned mot 65kg matchvekt. Jeg trener 3 ganger i uke på treningsstudio. Der går det mest i tredemølle, elipsemaskin og spinning, men også litt styrke. Trener ca. 2 timer hver gang, og ifølge pulsklokka er det 1500kcal forbrent +/- litt, avhengig av dagsformen. Søndager blir det også skitur på 12-15 kilometer og været tillater det. Sommerstid blir det mye sykling.

 

Spiser frokost hver dag, da to egg, div. grønnsaker og litt kylling hvis jeg har rester. Lunsj er det som regel måltidserstatter fra PF, og til middag går det som oftest i fisk, kylling og noen ganger rødt kjøtt, men det er ytterst sjeldent. Mye grønnsaker, ikke saus eller noe sånt. Mellommåltider er eple, pære, gulrot, kålrot og lignende. Får i meg ca. 4 liter vann om dagen.

 

Likevel går vekta feil vei for tida. Hva gjør jeg galt? Jeg sliter meg ut uten resultat. Det er historie i slekta med lavt stoffskifte, er dette noe jeg bør sjekke opp hos legen? Er det noe annet jeg bør/kan gjøre for å komme meg ned i vekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det er lite sannsynlig kan du dra til legen for å sjekke stoffskifte, men mest sannsynlig er det nok at du ikke er i et stort nok kaloriunderskudd som gjør at vekten ikke går nedover. Men på den andre siden(!), hvis du trener mye styrketrening og går opp i muskelmasse skal du ikke se deg blind på antall kilo det står på badevekta heller.

 

Man skal ha trent veldig hardt for å forbrenne 1500kcal, jeg ville tatt utgangspunkt i BMR'en din og ganget opp med Harris Benedicts formel, det kan gjøres enkelt ved å bruke en kalkulator ala denne: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

 

Så kan du prøve å tilpasse det daglige inntaket i forhold til den og se om det hjelper.. Du har nok lavere hvileforbrenning nå enn når du var tyngre

 

Håper det ordner seg

Lenke til kommentar

Det er muligens du har overtrent?

Føler du deg umotivert for å trene og pusher litt mindre enn du gjor før?

 

- Bruk multivitaminer

- Prøv å ta 2 uke fri frå all slags trening og unn deg noe godt (med måte!!). Spiss nokk mat (altså ikkje diett, men ikkje overspising heller). La kroppen få hente seg skikkeleg.

- Leg inn litt meir intervall trening. Kjør heller det i 1 time, enn 2 timers økter.

- Leg inn litt meir styrke (med 12-15 reps, 3-4 set)

- OM du ikkje bjynn å gå ned i vekt igjen, kutt ytterligere på ca 500kcal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...