Gå til innhold

Forslag til en sssstille PSU?


Anbefalte innlegg

Lydløs i den forstand at du ikke kan høre den? Hvis det bare er at den overdøves av det andre i maskinen, så er ikke det nødvendigvis godt nok. Hva annet er det som støyer i maskinen din?
Har volcano9 som snurrer på minste fart (19db), samt (*telle), disse viftene ellers:

Vifte på zalman heatpipe: Kobla på rehobusen (lydløs) (ca. 1000 rpm)

Vifte i siden: Kobla på rheobusen (lydløs) ca. 1000 rpm

2 vifter bak (60mm), kobla på rhebousen (også lydløse.)

2 vifter i strømforsyninga.

1 vifte i front, også den lydløs.

Det som egentlig "bråker mest", er hd'n, som er en sliten wd på 120 gb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville våge meg å påstå at dette er langt ifra en lydløs maskin. Stillegående, ja, men ikke lydløs. Jeg har én vifte utenom psu-vifta, og det er den 12dB vifta fra Pabst på cpu'en min. Og så er det HD'en min som jeg snart skal bytte (noen som vet om en webshop som har Barracuda IV igjen?). Det er ikke for å skryte eller noe sånt, men jeg vil påstå at rheobus trikset ditt ikke ville være godt nok for meg... Og kanskje ikke for han som starta denne tråden heller...

Lenke til kommentar
Jeg ville våge meg å påstå at dette er langt ifra en lydløs maskin.
Henger du opp hd'n i strikker som har du jommenmeg en stille maskin. Når støyen er under 20 db er det sånn at du knapt hører det. Hvis det er snakk om PSU, så går det fint ann å skru av viftene på den helt, ihvertfall for en stund. Nå det kommer opp beskjed om at volten på 3,3 spenninga faller, setter jeg på PSU-viftene igjen.
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat for en halv time siden en av disse Fortron-Source FSP300-60PN(PF) og jeg ble meget gledelig overrasket!

Det første sekundet jeg startet denne PSU'en så hørte jeg et vræl fra 12cm'ern men den spinte ned til et nivå som jeg ennå ikke kan sammenligne med andre PSU'er, nærmest uhørbar selv om man la øret inntil PSU'en!

Jeg har vært borte i mange PSU'er og jeg har også bygget min egen PSU men det finnes ikke sammenligning...

 

PS. Jeg vet at ITButikken selger disse strømforyningene rimeligere under merket "AOpen" (AOpen har akkurat de samme specs som F/S).

Lenke til kommentar
Henger du opp hd'n i strikker som har du jommenmeg en stille maskin. Når støyen er under 20 db er det sånn at du knapt hører det. Hvis det er snakk om PSU, så går det fint ann å skru av viftene på den helt, ihvertfall for en stund. Nå det kommer opp beskjed om at volten på 3,3 spenninga faller, setter jeg på PSU-viftene igjen.

 

Jeg er med på det med strikker på HD'en (har det jeg også), men etter hva jeg kan se, har du åtte vifter totalt. Selvom de liksom er lydløse så betyr det ikke 0dB! Tilsammen blir det endel, og jeg tror nok du kommer langt over 20dB med det oppsettet. Prøv å koble ut alle ekstraviftene dine (bortsett fra cpu og de to i psu-en, napp evt. ut hd'en også) i kveld, når det er helt stille i huset, og fortell oss hvor lydløs du syns psu'en din er da.

Lenke til kommentar
Er den stillere enn Barracuda "V" ? Jeg har en Barracuda IV og venter på en ny en. Den heter 7200.7 i webshopene. 120 gig og 8mb cache. Sjette generasjons FDB. Håper den er like stille som min gamle hvertfall.......

 

IV er stillere enn V, ja. 7200.7 er raskere, men også litt mer bråkete, men bare litt. Med mindre du er en fanatiker som meg, vil du nok ikke merke så stor forskjell. Men du må gjerne poste hva du syns om den når du får den. Kunne være morro å høre...

Lenke til kommentar

Fanatiker. Jo kanskje :-)

 

Jeg har bestilt et Aopen kabinett med stille 350W psu. Har Zalman 6000 alcu kjøler med 92mm på 1600rpm. Athlon XP 1800 (Palomino tror jeg).

En kabinett vifte 80mm 1400rpm oppe i bakkant under psu og en 80mm vifte på 1400 på et GF4TI4200 kort. Modifisert 250W psu (flyttet temp føler).

 

Maskinen er ganske stille. Men har potensiale for ytterligere forbedringer. Får se om jeg henger opp hard-disken i det nye kabinettet. Glacialtech Igloo? Silent Breeze 19db skal også prøves. Men tviler meget sterkt på at 70x15 viften på ca. 2000rpm er stillere enn 92mm Zalman på 1600rpm.

 

Bør jeg henge opp hard-disken eller er det liten forskjell ?

Lenke til kommentar

Søren og..........hehe

 

Tenkte å ha den nede i bunnen hvor det er svalt. Men da kanskje jeg må kjøpe meg sånn no-vibes eller bruke slike gummilabber hdene festes med i satelitt-tunere........Med slike gummilabber kan jeg ha den nede i bunnene av kabinettet hvor det er kaldest samtidig som jeg fjerner litt støy.....dette må prøves......

Lenke til kommentar

Får slenge meg på strømmen og anbefale Fortron/Source PSU'ene på 300/350W , har 300W utgaven selv og den er LYDLØS. Kjører i tillegg vannkjøling på cpu og skjermkort, og passiv kjøling på northbridge. Har i maskinen 2 stk 120mm til radiatoren , som kjører på 7v normalt, og en 92mm som utsug bak, også på 7v. Diskene (en WD 5400 rpm og en WD 7200 rpm) lager mest støy...

Lenke til kommentar
Er den stillere enn Barracuda "V" ? Jeg har en Barracuda IV og venter på en ny en. Den heter 7200.7 i webshopene. 120 gig og 8mb cache. Sjette generasjons FDB. Håper den er like stille som min gamle hvertfall.......

 

IV er stillere enn V, ja. 7200.7 er raskere, men også litt mer bråkete, men bare litt. Med mindre du er en fanatiker som meg, vil du nok ikke merke så stor forskjell. Men du må gjerne poste hva du syns om den når du får den. Kunne være morro å høre...

I følge http://www.storagereview.com er barracude V stillere enn barracuda IV. 7200.7 er en plass midt i mellom. (sjekk http://www.storagereview.com/articles/2002...3120023A_6.html og http://www.storagereview.com/articles/2003...3160023A_6.html)

Lenke til kommentar

 

Jepp, jeg veit. Men storagereview er mye bedre til å måle ytelse enn støy, for å si det sånn. :wink:

 

Ta en titt her. Han som tester harddisker for støy sammenlikner alltid med en IV og sverger til at den mest stillegående. Også alle jeg har snakket med på forumet der, sier at IV er mer stillegående. Jeg er enig i at det er forvirrende, men jeg tror litt mer på dem på silentpcreview.com, for de er virkelige stillhetsfanatikere alle sammen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...