Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til hybridbil til mine foreldre


Anbefalte innlegg

Muttern og fatter vurderer å kjøpe ny bil.. selvsagt en hybrid bil -.- uffffff

 

menmen.. det jeg lurer på er om noen har noe forslag til hybridbiler? så litt på den nye opel ampera'n..

(prius er UAKTUELT)

 

også prinsippet med Hybridbil. som feks opel ampera som har en elektrisk motor som primærmotor og bensin motor som sekundær. jeg lurer på om når batteriet er feks flatt, kan du da kjøre på bare bensin? og isåffal hvor lenge (evig? - lader den mens den kjører på bensin?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du da kjøre på bare bensin? og isåffal hvor lenge (evig? - lader den mens den kjører på bensin?)

Er nå i allefall sånn med Toyota sine hybrider. "Evig" er selvsagt umulig, du må jo ha drivstoff. Ingen ting her i verden som vil kunne lade seg opp mer enn den bruker. Men ja, prinsippet med hybrider er jo at de lader seg opp når bilen triller og bremser. Så, om bensinmotoren får bilen til å trille, lader batteriet seg også opp.

 

Noen biler er vel også sånn at bensinmotoren lader direkte på batteriet, og at det er elektromotoren som får bilen til å gå fremover. Hvordan dette er en god idé, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Uten å noensinne å ha kjørt hverken hybrid, eller eller elektrisk bil er dette egentlig bare et svar de kan svare på selv. Opel Ampera er en spennende bil, som akkurat ble kåret til årets bil. Den er laget slik at man lader den i veggen hjemme og får ca 70 km med batterikjøring, før bensinmotoren kicker inn og lager strøm for å drive bilen.

Lenke til kommentar

Uten å noensinne å ha kjørt hverken hybrid, eller eller elektrisk bil er dette egentlig bare et svar de kan svare på selv. Opel Ampera er en spennende bil, som akkurat ble kåret til årets bil. Den er laget slik at man lader den i veggen hjemme og får ca 70 km med batterikjøring, før bensinmotoren kicker inn og lager strøm for å drive bilen.

 

okei.. men når bensinmotoren koples inn.. da kan man kjøre "evig" ikke sant? :p så lenge du har bensin ofc

Lenke til kommentar

bensinen tar også slutt.

 

Fordelen med at en bensinmotor kan lade opp et batteri, kontra en bensinmotor driver bilen, er virkningsgraden er kanskje høyere. Man trenger gjerne å ikke bruke mye bensin på en gang og utvikle mye varme. Men bare litt om gangen (mindre effekt), nok til å drive en liten generator for lading av batteriet. Dermed blir energitapet som går til varme mindre.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...