Gå til innhold

Nytt minnekort til Nikon AW100 og Canon EOS 600D (30mb/s eller 95mb/s?)


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter og skal bestille minnekort til to kameraer, ett Nikon AW100 og et Canon EOS 600D. Tenker maks 500kr på hvert kort.

 

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe dette for å være sikker på at datahastighet ikke ble en flaskehals:

 

http://www.dustinhome.no/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-16-gb/product/5010609408?intcmp=searchProvider_dacsa

 

 

Nå sitter jeg og lurer på om kameraene mine vil kunne utnytte noe høyere hastighet enn 30, eller om dette kortet vil være et bedre kjøp for pengene:

 

http://www.dustinhome.no/sandisk-secure-digital-extreme-sdhc-16-gb-30mb-s/product/5010456934?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Evt kan jeg få en 32GB versjon av sistnevnte for under 500kr...

 

Hva bør jeg kjøpe her? Kan det ene, eller begge kameraene utnytte 95mb/s?

 

Setter pris på forklarende svar, så jeg skjønner HVORFOR jeg bør kjøpe det ene eller det andre :)

Endret av Mortonominus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke merke noen forskjell i selve kameraene mellom disse to kortene. Men når du overfører bilder og videofiler til datamaskinen vil det gå betraktelig raskere med det førstnevnte kortet. Jeg personlig greier å vente litt på den overføringen og ville valgt 32GB.

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke noen forskjell i selve kameraene mellom disse to kortene. Men når du overfører bilder og videofiler til datamaskinen vil det gå betraktelig raskere med det førstnevnte kortet. Jeg personlig greier å vente litt på den overføringen og ville valgt 32GB.

 

Nå redigerte jeg innlegget mitt mens du svarte, men tror ikke det gjorde den store forskjellen :)

 

Hva er det som kreves av kameraet for at jeg skal merke forskjell på hastigheten? Jeg tenkte at det hadde noe å si ved raske bildeserier eller videofilming i høy kvalitet. Men kameraene har kanskje ikke mulighet for den hastigheten og kvaliteten som gjør at man trenger mer enn 30mb/s?

Lenke til kommentar

Til begge er det anbefalt og bruke class 6 eller høyere, dvs. du får ikke utnyttet høyere hastighet en class6/32gb. uansett hvor raskt kort du kjøper.

 

Hvis du veldig ofte formaterer kortet i kameraet vil du opprettholde kapasiteten/hastigheten samt unngå korrupte kort.

Lenke til kommentar

Du skal minimum ha class 6 for å filme video - men det er også nok.

 

Kjøp Lexar eller Sandisk class 6, og du er sikret. Det er kun et poeng med kjappere kort for å få enda bittelitt kjappere overførsel til datamaskinen, og at du hurtigere er klar til ny serie hvis du tar en lang serie på maks skuddtakt med 600D.

Ignorer klassifisering i MB/s - poenget er at det minst skal være class 6 for å kunne ta Full HD-video med Canon-kameraet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...