Gå til innhold

Dette er det jeg kaller en pancake lens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vel, Leica 28/2.8 på bildet har en diameter på 52mm - Perar Super-Tpiplet er tydelig mindre. Pentax 40/2.8 har en diameter på 62,9mm. Dessuten er jo Peraren en fullformatvidvinkel, mens Pentax-objektivet er en mild tele til APS-C...

Den er beregnet til APS-C , men er testet på filmkameraer med K-Fatning , og det viser seg at den dekker FF også. Men poenget var at den er tynnere (pancakelens)

Pentax har faktisk en serie av den type objektiver .

 

post-152982-0-53382900-1331923782_thumb.jpg

 

Her mangler DA 40mm , som er den tynneste (foruten XS )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget til trådstarter var at

1 . *Dette er det jeg kaller en pancakelens

2. *Mindre enn dette går det ikke an å få det *

Poenget med en *pancakelens* er at den er FLAT , ikke liten diameter.

Tykkelsen på Pentax sitt XS objektiv er vesentlig mindre , altså en tynnere *pancakelens*

Jeg synes det er et godt poeng. Ha en fornøyelig aften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Det kommer vel strengt tatt an på øynene som ser. Mange (meg inkludert) vil nok hevde at 9,2mm mer betydelig mindre enn 13mm

2. Sånn som førsteposgten er formulert leser jeg det som om at det omtalte objetivet er "pannekakere" enn andre pannekaker. Det butter liksom litt imot iom at det påviselig finnes tynnere velfungerdende objektiver i markedet. Så jeg følger deg altså ikke helt.

 

Men det kan selvfølgelig hende jeg tar fullstendig feil. At jeg misforstår førsteposten totalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med at det lages andre gode pannekaker :) . Pentax-en er tynn, men bygd for APS-C, og mangler både blender-ring og fokus. Mao ubrukelig :hm:

 

Da innlegget ble lagt inn var dette den mest pannekakede på markedet. Jeg vet ikke om Pentax-en er i salg ennå.

 

Her på et FF hus:

 

post-180310-0-09415400-1332034048_thumb.jpg

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Petnaxen har fokusring, den er bare ikke så god å få øye på. Forøvrig stammer den optiske formelen fra 1976, så vi skal ikke se bort fra at den dekker såkalt fullformat også iden nye drakta.

 

MEN. Petnaxen er for trang etter min smak. 28mm er mye mer anvendelig som normalobjektiv. Så jeg syns dette objektivet ser interesant ut.

Lenke til kommentar

SMC Pentax-DA 40mm F2.8 XS

 

 

post-152982-0-61948800-1331886063.jpg

 

Introdusert i 2012 , har K-fatning .(Kan brukes på alle digitale speilrefleks) samt det nye speilløse K-01

 

Dette er 9,2 mm tykt .

 

Designet av Marc Newson

 

Eneste problemet er at Pentax K-01 er ikke videre pannekake, så derfor kan man ha et så lite objektiv...

Lenke til kommentar

Petnaxen har fokusring, den er bare ikke så god å få øye på. Forøvrig stammer den optiske formelen fra 1976, så vi skal ikke se bort fra at den dekker såkalt fullformat også iden nye drakta.

 

MEN. Petnaxen er for trang etter min smak. 28mm er mye mer anvendelig som normalobjektiv. Så jeg syns dette objektivet ser interesant ut.

Ok, vet du om dette er mekanisk fokusering, eller by-wire?

Lenke til kommentar

K-fatning har ca 15mm lenger registeravstand enn Leica M fatning.

 

Det begrenser hvor mye det er mulig å krympe kamerahuset i dybderetningen. Allikevel er det ganske praktisk med pannekake, til sitt bruk.

 

Ok, vet du om dette er mekanisk fokusering, eller by-wire?

Jeg har oppfatta det som det er helt vanlig mekanisk fokusring. Sånn bortsett fra at den er veldig tynn og sikkert derfor litt fiklete å bruke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...